Werken met max 2 cijfers achter de komma.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stubbe57

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2012
Hallo mede forumleden

Ik loop tegen het volgende probleem op

Access blijft met meer cijfers achter de komma werken en blijft afronden.

Het gaat hierom

Ik heb een veld. inkoopexcl, btw, aantalinkoop, totaalinkoopincl

inkoopexcl € 1,22 * 6 % btw € 0,00732 = totaalinkoopincl € 1,29 ( met alle velden met decimalen op 2.

Nu komt de grap, als ik in het bovenstaande het aantalinkoop op 10 zet kom ik ineens op € 12,93 terwijl ik € 12,90 wil zien

Zowel in een query als genoemde velden separaat in een formulier, blijf ik de zelfde uitkomst krijgen

Hoe kan ik er voor zorgen dat alleen de 2 decimalen zonder afronden worden gebruikt.

Gr.

Jan

Misschien kan je de sommen uitrekenen met een gewone rekenmachine (bijv. een Casio) en dan de gegevens invoeren in de computer?

Vriendelijke groet,
xp2

Oei, rekenmachine? Dat is natuurlijk geen oplossing voor een computerprogramma :). Dat Access goed blijft rekenen, en jij niet, kun je Access niet kwalijk nemen. Dat doe je niet door het aantal decimalen op 2 in te stellen, want dat past alleen het uiterlijk aan, niet de inhoud. Je moet wel tegemoet programma zeggen wanneer hij wel en wanneer niet moet afronden. Daar heb je de functie Round voor nodig.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt. Access moet wel gewoon blijven werken. Ik weet nu even geen verdere oplossing, sorry.

Vriendelijke groet,
xp2

En toch is die vrij simpel.
Op basis van de velden [inkoopexcl], [btw], [aantalinkoop] ziet het veld [BTWBedrag] er zo uit: BTWbedrag: Round([inkoopexcl]*[BTW];2)
Het veld [totaalinkoopincl] krijgt dan de formule: [totaalinkoopincl]: (BTWbedrag] + [inkoopexcl])*[aantalinkoop])
En dat kan uiteraard ook in één keer: [totaalinkoopincl]: (Round([inkoopexcl]*[BTW];2)+[inkoopexcl])*[aantalinkoop])

Beste forumleden , sorry voor mijn late reactie , was even heel druk op de zaak.

Ik ga genoemde opties proberen en kijk wat het voor mij als oplossing biedt, in ieder geval dank voor het meedenken

Gr. Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan