• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met sommen.als

Status
Niet open voor verdere reacties.

machielv

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2012
Hier een bestand bijgevoegd waar ik tracht middels sommen.als een uitkomst te verkrijgen met meerdere criteria.

Machiel

Bijlagen

Volgens mij mag je met SOMMEN.ALS niet 2 keer hetzelfde criteriumbereik gebruiken.
Je kan dan dit bijvoorbeeld wel doen:
PHP:
=SOM.ALS($A$1:$A$30;"V18";$G$1:$G$30) + SOM.ALS($A$1:$A$30;"J28";$G$1:$G$30)*0.5

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reactie heb nog 1 ding moeten aanpassen t.w. ook *,5 na de eerste berekening.

=SOM.ALS($A$1:$A$30;"V18";$G$1:$G$30)*0,5 + SOM.ALS($A$1:$A$30;"J28";$G$1:$G$30)*0,5

Machiel

Of je doet het zo:
PHP:
=(SOM.ALS($A$1:$A$30;"V18";$G$1:$G$30) + SOM.ALS($A$1:$A$30;"J28";$G$1:$G$30)) * 0.5

Edmoor
Werkt prima met de aangepaste optie enkel vermenigvuldigen met ,5 anders is de uitkomst #veld.

Hoop nog eens een beroep op je te mogen doen.

Machiel

Andere methodes.

Code:
=SOM(SOMMEN.ALS(G1:G30;A1:A30;{"V18";"J28"}))*0,5
Code:
=SOMPRODUCT((A1:A30={"V18";"J28"})*(G1:G30))*0,5

@Harry
Ik dacht ook al dat het met {"V18";"J28"} moest kunnen maar ik kwam er niet uit.

De 'som(sommen.als.....' formule werkt prima.
De somproduct formule echter niet.
Code:
=SUMPRODUCT((A1:A30={"V18";"J28"})*(G1:G30))*0,5

Willem,

Gebruik eens een backslash als scheidingsteken in de criteria.
Eenmaal in het bestand wordt het bij diegene vanzelf omgezet naar gelang de versie bij het delen ervan.

Oke zo werkt het wel.

Maar waarom/wanneer gebruik je ; of \

De ene keer een backslash de andere keer een puntkomma.
Vraag me niet waarom, ook in mijn versies.

Als het met een backslash is ingegeven hier en ik post het bestand op het forum, kan het best zijn dat er een puntkomma bij jou staat maar ook werkt.

oke dank je voor de uitleg

De beruchte Excel taal perikelen ;)

Ik geef je hier een duim Ed omdat ik dat in jouw bericht niet kan doen. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan