Werken met tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

olemla

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2000
Hallo, Ik probeer een website te maken met Frontpage en ik wilde dat doen met behulp van een tabel met drie kolommen. Als ik nu echter een aanpassing maak in bijvoorbeeld de eerste kolum heeft dit gevolgen voor de tweede en derde. Of als ik bijvoorbeeld een foto invoeg in de tweede kolom gaat de tekst in de eerste omlaag.
Mijn vraag is nu of je een kolom apart kunt gebruiken zonder dat dit gevolgen heeft voor een andere?

Standaard staat de volledige tabelbreedte op 100%, dus - bij 3 klommen - staat elke klom dan op 33%.
Als je nu een foto invoegd in de eerste klom, vergroot FP deze breedte tot de breedte van de foto. Wat nog niet eens wio zeggen dat het er ook zo uitziet op internet. Probeer daarom vaak het voorbeeld in je browser. Als je optimnale controlle wil over het 'gedarg' van de klommen, dan kan je het beste de breedte van je tabel en van je klommen 'fixeren' in een aantal pixels (ipv procenten).

Als e.e.a. niet duidelijk is, vraag gerust door.

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb na het maken van de tabel de kolommen zelf via slepen al verdeeld in verschillende breedtes. Als ik een foto invoeg in een kolom vergroot deze zich niet direct tot over de volledige breedte. Wat bedoel je met fixeren van de kolombreedte? Ik wil graag op elke pagina het menu linksonder (in de eerste kolom) en een foto rechtsonder (in de derde kolom). Als ik nu in de middelste kolom een tekst intype gaat zowel het menu als de foto omlaag. Is er geen mogelijkheid om alle drie de kolommen zelfstandig te maken, zodat ze niet op elkaar reageren?

Je wilt dus het menu en de foto boven aan de klom laten staan, terwijl de tekst naar benden af loopt?

Zo ja, dan moet je de klommen verticaal uitlijnen. Dit doe je door in de <td> of de <tr> toe te voegen <valign="top">

tabellen

IK volg met belangstelling deze tabellen dialoog, dus gaat u maar rustig verder. :D

Ik gebruik ook meestal % om de boel wat te verdelen,
pixels nog nooit uitgeprobeerd.

Groet,
J.

Beste Frank,
Helaas ben ik zover nog niet dat ik via html kan werken.
Waar staat dit (td en tr) ergens?
Is dit niet in te stellen via Frontpage zelf?

Frontpage werkt met opties voor alle elementen op je pagina.
Met deze opties kun je instellen wijzigen.

Met een tekst html editor doe je dat zelf direct in de code.
Bij Fp doet Fp dat voor je in de code doordat je dit in als optie aangeeft.

R kilk in een cel, dan krijg je het uitlijnen, links rechts, boven of midden.
Evanals randen etc.
Dus opties voor de tabel of cel zijn later altijd aan te passen.
Ook als je tekst markeert kun je de opties hiervoor instellen.

In feite is de werkwijze voor aanpassingen etc gelijk als die in Word.

:cool:

Beste Peter,
Bedankt voor je reactie, alleen ik snap het nog steeds niet. Wat moet ik dan invullen bij celeigenschappen?
Zodat aanpassingen die ik maak in bijvoorbeeld de eerste kolum geen gevolgen meer heeft voor de tweede en derde. Dus als ik bijvoorbeeld een foto invoeg in de tweede kolom dat dan niet de tekst automatisch omlaag gaat in de derde.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat als ik in een kolom een foto plaats ik vervolgens in een andere kolom een hele lange tekst zou moeten kunnen plaatsen en dat die foto dan precies daar blijft staan waar ik hem gezet heb. Dit lukt me gewoonweg niet....

Je hebt een tabel.
R klik in een cel
nu krijg je een venster: Eigenschappen van....
ook celeigenschappen
horizontaal en vertikaal uitlijnen zijn een paar opties

vertikaal uitlijnen :
- boven
- midden
- onderkant

:cool:

Hallo Peter,

Ja, ik was bekend met die celeigenschappen en ik weet dat je op verschillende manieren kunt uitlijnen.
Als is voor alle drie de kolommen kies voor 'boven' bij verticaal uitlijnen is mijn probleem nog steeds niet opgelost. Als ik namenlijk in de derde kolom de foto omlaag zet (via Enter) gaat de tekst in de eerste kolom omhoog. Dus houden deze kolommen nog steeds rekening met elkaar.

Ik word beniewd naar die pagina van je. kan je ''m niet even on-line zetten, dan neem ik eens een rustig kijkje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan