• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met "uren".

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deejay59

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2002
Hoi iedereen,

Ik ben een leek wat betreft het werken met Excel. Toch wil ik nu wat uitproberen :
Ik wil een rekenblad maken om mijn aantal gepresteerde werkuren op te tellen.
Bijvoorbeeld: op dag 1 werk ik 4u15, op dag twee werk ik 3u56, enz ...
Hoe moet ik mijn cellen definieren (volgens mij via celeigenschappen) zodat mijn computer weet dat ik met "uren" werk, en niet met het decimaal systeem???
En ... ik wil nog een stapje verder gaan : Als ik zo bijv. 15 cellen ingevuld heb, wil ik dat Excel dat samentelt, maar de som mag niet bestaan uit zoveel dagen, zoveel uren en zoveel minuten, maar wel enkel uit zoveel uren en zoveel minuten (dus als het meer dan 24 uur is, moet de som ook nog steeds zeggen 25u 17 minuten en niet 1 dag, 1 uur en 17 minuten).
En ... op het einde wil ik dan ook nog weten hoeveel ik verdiend heb, dus wil ik die som vermenigvuldigen met een bedrag per uur, bijvoorbeeld € 25,75.
Nogal wat vragen ineens, maar wellicht is de oplossing voor-de-hand-liggend?
Was ik duidelijk genoeg?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Geert (alias deejay59).

uren optellen

als je ze ingeeft als uren vb. 4:30 kan je ze optellen. de opmaal is :mm.
om je loon te berekenen gebruik je volgende formule als je de formule =5,47*F17*24

arafy zijn antwoord verwerkt in een file:thumb:
Sommige mensen hebben het liefts een zichtbaar voorbeeld (zegt meer dan een 100 woorden). No flame intended.

Je moet hiebij wel opletten dat als je hele uren invult deze met een : eindigt.
bv 4 uur = invoer 4: hier door geef je Excel mee dat het om uren gaat
Als je 4 intoets en dan enter denk Excel dat het om dagen gaat dus dan wordt het 96 uur.

Groet,
Ferenc

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal,

Jullie hebben me de perfecte oplossing gegeven.

Deejay59

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan