Werkend beeldscherm reageert niet wanneer pc opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Murrayz

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2007
Beste Helpmij'ers,

mijn (hele) oude computer is al een tijdje stuk, en heb ik nu eindelijk tijd om er even naar de kijken. De systeeminfo die ik kan bepalen door alleen het moederbord te bekijken is hetvolgende:

ASUS P4 GPL-X moederbord
ASUS GeForce 6600 LE
En qua processor kan ik er alleen 'Pentium 4 Ready' vanaf lezen
512MB DDR400
300 Watt Output

Deze computer wil ik graag weer werkend krijgen voor wat simpel kantoorwerk. Volgens mij staat er Windows XP op.

Even op een rijtje:
1. Ik heb een beeldscherm erop aangesloten die werkt (namelijk normaal gebruikt voor een andere pc.
2. Toen ik hem net voor het eerst opstartte kreeg ik drie piepjes te horen, de keren daarop volgend helemaal niks.
3. De fans en LEDjes doen het. Ook de CD en DVD speler/brander krijgt stroom.
4. Ja, alle draadjes zitten er goed in

Ben al aardig wat topics doorgegaan maar kan niet echt hetzelfde probleem vinden, iemand help?! :)

Laatst bewerkt:
Aan die piepjes te zien is de kans aardig aanwezig dat je moederbord het niet overleefd heeft. Zou er even mee langs een ICT'er gaan, in real life is dat makkelijker te herkennen dan een omschrijving op dit forum. :thumb:

Kan ook zijn dat alleen je geheugen defect is, bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Hmm okay, heb namelijk nog een pc (waarvan ik nu post) en die doet het niet lekker meer dus dacht misschien wat van beiden te combineren om zo een simpel internet pc'tje te maken. Het probleem met deze is dat hij vaak uitvalt wanneer de processor druk bezig is.

De pc is bijna 5 jaar oud en omdat ie in principe niet te warm wordt denk ik dat het aan de voeding ligt. Klopt dit? Anders haal ik een goedkope nieuwe voeding om zo weer een dat internetcomputertje te realiseren. Sinds het een goedkoop 300 Watt voeding van ATX betreft zal de voeding onderhand maar 150Wat leveren wat dus te weinig is. Klopt deze theorie?

Zal even dat programme (blabla95 ofzo) runnen om de proccesor te stressen voor de zekerheid. Het betreft de volgende setup:

Pentium 4, 3.0GHz
ASUS P4S800 moederbord
1024mb werkgeheugen
Ati Radeon 9550, 256mb
160 GB
ATX 300 Watt voeding

Laatst bewerkt:
3 lange of 3 korte piepjes?
3 lange zou een keyboard error inhouden
3 korte een geheugen probleem met dan wel de geheugen latjes of het video geheugen. (bron)
Dat een voeding zwakker zou worden ja maar dat hij dan nog maar de helft aan wattage zou geven lijkt me heel sterk, de voeding zou wel wat harder werken om de 300 watt te leveren en daardoor meer warmte veroorzaken.
Is de pc die uitvalt al eens schoon gemaakt van binnen?

3 lange of 3 korte piepjes?
3 lange zou een keyboard error inhouden
3 korte een geheugen probleem met dan wel de geheugen latjes of het video geheugen. (bron)
Dat een voeding zwakker zou worden ja maar dat hij dan nog maar de helft aan wattage zou geven lijkt me heel sterk, de voeding zou wel wat harder werken om de 300 watt te leveren en daardoor meer warmte veroorzaken.
Is de pc die uitvalt al eens schoon gemaakt van binnen?

Niet zo slim van mij maar nu gaat het over twee systemen in dit topic.

Systeem 1
Hierbij blijft het beeldschermlichtje op oranje i.p.v. groen. Moet er wel bij zeggen dat ik een TFT monitor heb gebruikt die dus aangesloten was op de videokaart. Wou proberen of een CRT monitor het deed, maar deze heb ik zojuist allemaal weggedaan. Over de piepjes weet ik niet of het kort of lang was, toen ik hem voor het eerst opstartte lette ik daar niet op. Las over de piepjes pas later, zou eerder kort zeggen als ik een van de twee moest kiezen, zolang waren ze namelijk niet. Het betreft de volgende specificaties:

ASUS P4 GPL-X moederbord
ASUS GeForce 6600 LE
En qua processor kan ik er alleen 'Pentium 4 Ready' vanaf lezen
512MB DDR400
300 Watt Output

Systeem 2
Ja deze computer is regelmatig stofvrij gemaakt (ik slaap namelijk op zolder dus dan is het nog wel eens nodig).

Pentium 4, 3.0GHz
ASUS P4S800 moederbord
1024mb werkgeheugen
Ati Radeon 9550, 256mb
160 GB
ATX 300 Watt voeding

Heb niet goed gekeken bij de temperaturen. Het tweede systeem wordt wel degelijk te warm.

Processor: 72,5 C
Mainbord: 19 C
Harddisk: 26 C

Ik snap niet hoe dat kan, alle fans doen het gewoon en het is maar 15-18 graden op mijn kamer. Njaah ga nog ff forum doorzoeken en Googelen, maar weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Kan dat alleen door extra fan te kopen of zal processor gewoon kapot zijn?

edit

- Er is geen stof in de kast aanwezig
- De draden etc zitten bijeen gebonden dus er is sprake van een goede airflow
- Alle fans doen het

72 graden bij 0% proccesor usage, nu even SpeedFan opgestart, gelijk naar 82 graden gestegen, hij valt dus zo weer uit

Laatst bewerkt:
Okay opgelost :D

Een blad van de fan was beetje gebogen waarom hij niet volop draaide. Ook zat er nog beste laag aangekoekte stof tussen processor en fan zelf. Hij is draait nu op 33 graden :thumb:

Mooi dat de pc niet meer uitvalt maar hij loopt nog steeds niet 100%, soms freezed ie even en als ik iets nieuws opstart (internet of iets dergelijks) stoort m'n muziek 3-4 seconden maar daar kan ik mee leven.

Dat (nog!) oudere systeem videokaart eruit gehaald en bij grof vuil gegooit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan