Werkgeheugen vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nienke1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 jun 2014
Hallo,

Ik heb een laptop met Windows 8.1 en 4GB RAM.
Als ik mijn taakbeheer open en het geheugen bekijk, geeft mijn laptop aan dat er al 2.2 GB in gebruik is. Dit is het geval net na opstarten als er geen programma actief is. Het lijkt me dat het geheugen dan leeg zou moeten zijn?

Ik kan in de processen niet achterhalen wat nou deze 2.2GB in gebruik neemt. Kan iemand mij uitleggen hoe ik het geheugen vrij kan maken?

Bij voorbaat dank!

Welkom op Helpmij.nl :thumb:
Vergeet niet dat bij een laptop een deel van het geheugen wordt gereserveerd voor je videokaart. Daarnaast indien je gebruikt maakt van een 32bit win8, je niet meer dan 3.25GB van je totale geheugen kan benutten. Ik vermoed dat daar je misrekening in zit.
Ik zal een medemod vragen je vraag te verplaatsen naar de juiste sectie, je stelt hem in de xp sectie terwijl je praat over 8.1.

Hoi,

Volgens mij lijkt het me vrij normaal die 2 gig hier met win 7 ook een feit je kan toch bij taakbeheer kijken welke processen er allemaal lopen.

Windows gebruikt nu eenmaal RAM-geheugen. Dat ie 2,2GB idle gebruikt is niets opvallend. Wanneer andere programma's meer RAM nodig hebben, zal Windows ruimte vrijmaken door een gereserveerd stukje van de harde schijf te gebruiken (pagefile). Hierdoor wordt de PC wel trager.

Ik raad je aan naar 8GB RAM te upgraden. Dat geeft de PC wat meer 'adem' :P. Dit heb ik zelf ook een tijdje terug gedaan. Werkt goed.

Een reepje RAM erbij van 4GB kost doorgaans maar €35,-. Als je je systeemspecificaties post, kan ik het voor je uitzoeken:thumb:. Specificaties kun je uitlezen met het programma Speccy van Piriform: 'http://speccy.piriform.com/'.

Hallo,
Ik heb ook 4Gb Ram geheugen, vlak na het opstarten gebruikt hij bij mij ook al 1,5Gb Ram geheugen. (Windows 8.1)
Ik vermoed dat dit normaal is, zoals al gezegd: Windows gebruikt natuurlijk ook Ram geheugen.
(Je kan natuurlijk altijd kijken naar de achtergrondprocessen, maar daar gaat het volgens mij niet aan liggen, bij mij werken er vaak 85 apps/programma's op de achtergrond dus ;) )
Ik zou me er geen zorgen om maken en indien nodig je geheugen uitbreiden.

Groeten,
CookieShop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan