• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkoooraad 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

HuubBakker

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2008
Ik ben nog steeds met mijn werkvoorraad aan het stoeien en loop vast met een ALS formule of een aanpassing in de module SomVast (zie bijlage)
De weken 1 t/m 53 staan in de kolommen M t/m BM
Vanaf rij 12 wordt de omzet/prognose zichtbaar.
De prognose wordt berpaald door de formule in het betreffende veld.
Als de omzet wordt ingevoerd, wordt de formule overschreven door een omzetwaarde die kan afwijken van de berekende prognose.
De volgende velden (kolommen) berekenen de prognose van de olgende weken totdat de waarde 0 is bereikt.
De basiswaarde van de prognose Kolom L, wordt berekend door aanneemsom kolom G / looptijdweken kolom K
BV Aanneemsom is € 10000 weekprognose is € 2500 looptijd 4 wkn, geeft 4 opvolgende weken van 2500. Wort er in de eerste week 2000 omgezet worden de volgende 3 weken € 2500 en de 4e week € 500.
Is er geen omzet wordt er 0 ingevoerd
In alle cellen vanaf week 2 staat de volgende code
Code:
=ALS($H14=N$10;$L14;ALS(M14>0;ALS($G14-(SOM($M14:M14))>$L14;$L14;($G14-(SOM($M14:M14))));0))
Als ik een werk start vul ik de Startweek in en dan geeft de ALS het resultaat vanaf die week zichtbaar.

Tot zover de uitleg, nu volgt het probleem
In eerdere postings ben ik gekomen tot een functie
SomVast voor optellen van de vaste omzetwaardes en
SomBereken voor het optellen van berekende waardes.

Als ik in een veld de omzet 0 invoer werkt de Functie, maar gaat het mis in de ALS code
In het verleden plaatste ik een X, dan loopt de ALS goed
Als ik nu een X plaats loopt de SomVast functie vast.
In de bijlage zal het e.e.a. duidelijk worden.

Ik loop nu dus vast op de ALSformule op op de SomVastfunctie
Ik heb als enkele dagen gestoeid maar nog geen goede oplossing gevonden.
Mischien kan een van jullie deze hersenbreker kraken

PS zou die ALSformule ook in een Functie te vatten zijn?

Bij voorbaat dank

Huub

Bijlagen

...
Als ik in een veld de omzet 0 invoer werkt de Functie, maar gaat het mis in de ALS code
In het verleden plaatste ik een X, dan loopt de ALS goed
Als ik nu een X plaats loopt de SomVast functie vast.
In de bijlage zal het e.e.a. duidelijk worden.

Ik loop nu dus vast op de ALSformule op op de SomVastfunctie
Ik heb als enkele dagen gestoeid maar nog geen goede oplossing gevonden.
Mischien kan een van jullie deze hersenbreker kraken

PS zou die ALSformule ook in een Functie te vatten zijn?

In een cel, in welke dan?

Omzet in Rij 7 is een formule, en ook de waarden in bv N12 t/m N411 zijn formules, dus waar wil je nu een X plaatsen, of overschrijf je op dat moment een cel met een formule?

En je begint een nieuwe vraag, hoe moet nu weten hoe e.a. er uit zag toen het met de X nog wel goed ging. Beetje een zoek plaatje zo..

Maar misschien help je dit verder als functie voor SomVast
Tekst is nu toegestaan en de waarde wordt van tekst door de Val(ue) omgezet in een getal, en dat gaat (uiteraard) alleen bij getallen, met een x wordt niets gedaan, net zo als bij een gewone =Som(..) functie.

Code:
Function SomVast(rBereik As Range) As String

Dim rRange As Range
    For Each rRange In rBereik
        If rRange.HasFormula = False Then
            s = s + Val(rRange.Value)
        End If
    Next
    SomVast = s

End Function

Laatst bewerkt:
Werkvoorraad 3

Hallo Withaar,
Het is ook een heel verhaal om uit te leggen wat de bedoeling is.
Voorheen werd met dit bestand de planning cq prognose gemaakt.
Elke week werd opniew bepaald wat de omzet en dus planning van de volgende weken zou moeten worden.
Door mijn bemoeienissen met de planning is er een uitbreiding gekomen zodat nu eindelijk eens zichtbaar wordt of de pronose ook gehaald wordt.
Er staat in alle cellen dezelfde formule
Bij het invullen van de startweek worden de cellen die de omzet bepalen vor de duur van het werk groen en vermelden tevens de pronose (gemddelde omzet per week voor het betrefende werk) die is berekend in kolom K.
Als er geen factuur wordt gemaakt werd er in het verleden een X geplaats en schuiven de prognoses een week door.
Wij plannen bv in week 3 en bepalen dus welk werk er in week 4, 5, 6 enz wordt gestart (prognose/planning) en wat in week 2 wordt gefactureerd.
Het lijkt misschien wat wazig maar werkt wel degelijk.
Stel: We zijn in week 3 en maken de planning dan moet week 2 worden afgewerkt en gefactureerd.
SomVast telt dan de werkelijke gefactureerde bedragen, dus de cellen met een vaste waarde.
Geen omzet is een X , bij omzet wordt de formule overschrijven met een bedrag.
Boven elke kolom worden de omzet en totaalwaardes geteld.
Als een week wordt afgehandeld moet in rij 3 (Omzet Verwerkt) op Ja worden ingesteld.
De kleuren veranderen en als er onverhoopt nog een cel met een bedrag (door de Als formule berekend) staat welke niet door een vaste waarde is vervangen geeft de SomBereken rij 4 (proforma) een bedrag, dus een waarschuwing dat er ergens nog iets te fatureren is.
Omdat in mijn SomBereken een foutmelding komt als er in het bereik een x(tekst) staat werk het optellen niet.
Als ik een 0 invul werkt mijn ALSformule niet correct zodat er in de weken die volgen geen bedragen meer worden vermeld, pas als ik de week erna een omzet invul werkt het wel weer.
Er zijn dus 3 mogelijkheden om tot een oplossing te komen
1: de ALS formule uitbreiden met een ALS + EN, met als doel dat ik een 0 kan invullen ipv een X
2: waanzinnig worden en van de brug springen
3: iemand vinden zoals jij , want voor zover ik nu kan zien werkt jouw aanpassing van de SomVast, zodat ik weer een X kan invullen en mijn ALS formule kan laten voor wat hij is.

Heel, heel hartelijk bedankt, toppie :thumb:
Ik ga aan het testen en zet deze vraag voorlopig weer op afgehandeld.

Groet Huub

Echt volgen doe ik het niet, maar mooi dat het werkt.

Als je nou weer zo iets hebt moet je minder uitleggen wat er allemaal aan de hand is, en meer wat je wil.

Dus bv; in Cel xy staat een formule, dit is een eigen gemaakte function.
Probleem is dat als er tekst in de range staat ik een foutmelding krijg.
Range is bv A1, B1 en C1, in A1 staat 2, in B1 een X en in C1 een 6.
Resultaat zou een 8 moeten zijn.

En nu beschrijf ik het nog uitgebreid, maar zal voor bijna iedereen duidelijk genoeg zijn om over een oplossing mee te denken.
Succes er mee en tot een volgende vraag.

Hallo Withaar,

Ik zal je raad in acht nemen, ben nog nieuw op dit forum
Het heeft te maken met eerdere postings bij andere forums, bij sommige blijf je maar uitleggen wat je bedoelt.
Dit forum is duidelijk, zeker wat de structuren betreft, ook voor de moderators, het is een prettig forum met zeer goede kwaliteiten.

Nog even terug naar jouw aanpassing, Double omzetten naar String werkt.
Ik heb alleen bij de totaaltelling de uitkomst weer moeten teruzetten naar Waarde.
Een hele simpele maar zeker doeltreffende oplossing
Nogmaals bedankt.
Tot een volgende keer ... groet Huub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan