Werkopdracht in exact a4 met achtergrond afbeelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

blogspot

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2011
Beste forum leden,

Ik ben nieuw met MS Access en bezig met het maken van een formulier ‘werkopdracht’. In de database komen verschillende gegevens (persoon, locatie, opdracht, tekstblokken, drop down menu etc.) Dit is inmiddels goed gelukt. Ik ben ook begonnen met het ontwerp van een formulier ook hier begint inmiddels alles redelijk op zijn plaats te vallen.

De bedoeling is dat ik het formulier invul. Hiermee komen de gegevens van elke werkopdracht netjes in regels in de database, zodat ik het later kan terug vinden en kan kijken wat er nog open staat. Vervolgens wil ik het formulier exact in a4 formaat opslaan als PDF zodat ik dit kan versturen of printen voor degene die het gaat uitvoeren. Hierbij een mooie achtergrond afbeelding in de huisstijl exact in a4.

Ik heb een achtergrond gemaakt (jpeg bestand in indesign) met logo contactgegevens en wat huisstijl elementen. Deze moet op de achtergrond van het formulier komen en loopt tot de randen van het a4 papier.

Nu het probleem:

Ik krijg het formulier op geen enkele manier netjes in a4. Lengte en breedte al handmatig aangepast. Achtergrond al op verschillende manieren gecentreerd of in en uitgezoomd. Het blijft maar veranderen. Er moet toch een manier zijn om de basis a4 te maken en vast te zetten met achtergrond afbeelding en vervolgens hierop het formulier netjes te ontwerpen.

Het volgende probleem is het exporteren naar pdf, zodat het achtergrond ontwerp netjes tot alle randen van het papier komt. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Als je gegevens wilt afdrukken en/of exporteren als pdf-bestand, dan moet je daarvoor een rapport ontwerpen.

Hou er rekening mee dat printers in de regel niet tot en met de rand kunnen printen. Dus veel moeite en uiteindelijk nog niet het gewenste resultaat.

Beste Peter,

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp moet ik dus een formulier ontwerpen om de gegevens makkelijk in de database te krijgen en daarnaast een rapport om de gegevens vervolgens netjes in a4 op PDF te krijgen.

Dat is geen probleem, echter loop ik tegen dezelfde problemen aan. ook daar heb ik geprobeerd een design te maken.

Achtergrond ontwerp a4 krijg ik niet fatsoenlijk in het ontwerp. Als ik de maten van a4 invoer geeft Access aan dat pagina te groot is. Ik heb de marges al op 0 gekregen echter zonder resultaat. Access blijft zijn eigen gang gaan en ik krijg geen mooie a4 basis met een achtergrond afbeelding exact tot de randen van het papier.

Dank voor de reactie. De meeste opdrachten zullen via de mail verstuurd worden als pdf. Ik zou graag zien dat dit er netjes uit ziet.

Achterliggned probleem is dat de meeste software (Word, Excel, Access) nooit ontwikkeld is als DTP software. De mogelijkheden om iets tot op de pixel nauwkeurig te ontwerpen zijn dan ook vaak beperkt of werken niet zoals verwacht.

Zelf omzeil ik dit soort beperkingen door helemaal geen achtergrond toe te voegen in mijn documenten/formulieren. Met behulp van een batchfile en PDFtk server voeg ik het document daarna samen met de achtergrond. In principe zou je die handeling vanuit VBA kunnen automatiseren.

Als ik de maten van a4 invoer geeft Access aan dat pagina te groot is.
Je hoeft de maten toch niet in te voeren? Kies bij de pagina-instellingen gewoon A4 en kies voor liggend of staand.

Je hoeft de maten toch niet in te voeren? Kies bij de pagina-instellingen gewoon A4 en kies voor liggend of staand.

dat dacht ik ook. Formulier staat op a4 echter staat in de rechter kolom met gegevens dan toch 11cm. Ook komt de achtergrond afbeelding links en rechts niet tot de randen.

Achterliggned probleem is dat de meeste software (Word, Excel, Access) nooit ontwikkeld is als DTP software. De mogelijkheden om iets tot op de pixel nauwkeurig te ontwerpen zijn dan ook vaak beperkt of werken niet zoals verwacht.

Zelf omzeil ik dit soort beperkingen door helemaal geen achtergrond toe te voegen in mijn documenten/formulieren. Met behulp van een batchfile en PDFtk server voeg ik het document daarna samen met de achtergrond. In principe zou je die handeling vanuit VBA kunnen automatiseren.

bedankt voor de reactie. Het hoeft ook zeker niet perfect. Maar nu klopt er niets van en heb ik centimeters ruimte. het lijkt zo simpel gewoon een jpeg a4 op een a4 achtergrond.

Heb je ook al naar de pagina-instellingen gekeken?
pagina.jpg

Daar kan je de marges van de pagina instellen:
pagina2.jpg

Je kan je natuurlijk ook afvragen of het allemaal wel de moeite waard is. Wat is de toegevoegde waarde? Het gaat om een werkopdracht dus de inhoud is volgens mij het belangrijkste, zo niet het enige dat van belang is.

dat dacht ik ook. Formulier staat op a4 echter staat in de rechter kolom met gegevens dan toch 11cm. Ook komt de achtergrond afbeelding links en rechts niet tot de randen.
Probeer je nog steeds om een formulier af te drukken? Niet doen, zoals Peter al in bericht #2 schreef. Formulieren zijn bedoeld als scherminterface zodat je makkelijk je tabellen kunt zien/muteren. Niet voor afdrukken. Nogmaals: daarvoor heb je een rapport nodig.
Rapporten werken (helaas) niet zoals Word, waarin het papier formaat leidend is voor de bladspiegel. In Access moet je zelf een beetje rekenen. Neem dit voorbeeld:
Rapport - Marges.jpg

Zoals je ziet: links en rechts 10 mm. In het ontwerp heb ik dit:

Rapport Bladspiegel.jpg

Je ziet dat de bladspiegel bijna 20 cm is. Tel daar 2 cm bij op en de totale benodigde breedte is 22 cm. Helaas is een A4 maar 21 cmn breed, dus dat gaat niet passen. Reken dus de breedte van je marges uit, en trek dat getal af van 21 cm, en je weet de maximale bladspiegel. Zorg ervoor dat alle elementen daarbinnen vallen, zodat je de breedte van het rapport binnen die waarde houdt en je zit OK.

Dank voor alle tips. Ik ga er mee aan de slag. Ik ben ondertussen van alles aan het proberen. Ik was in de veronderstelling dat dit makkelijker zou zijn. Een gemiste kans voor de ontwerpers van ms Access om op die manier een professioneel uitziende factuur of formulier netjes op a4 te krijgen met Access.

Of misschien ben ik wel een van de weinigen die dit zoekt.

Ook formulieren in indesign ga ik nog wat mee aan de slag. Uiteindelijk zal er vast een representatief ontwerp komen.

Ik heb nog nooit problemen gehad om rapporten in Access er professioneel uit te laten zien :). Kwestie van goed opletten, en als je het weet is er prima mee te werken.
Wat betreft die jpg op de achtergrond: als je printer randloos kan afdrukken, dan kan dat in Acccess uiteraard ook randloos.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan