• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkrooster en nesten

Status
Niet open voor verdere reacties.

smeesps

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 sep 2007
Beste forumleden,

In het bijgevoegde bestand (excel2000)/ blad "condities", probeer ik in een cel 5 voorwaarde's te "nesten" , die dan als resultaat 8 geeft. zie bij bijv. Boris. De getallen in B4:H4 zijn de weekdagen. Zaterdag&zondag wordt er niet gewerkt. In B11 probeer ik 3x een voorwaarde te plaatsen die in B4 wisselt als ik de datum in A6 verander. Bij Annie zie je die 8
"verschuiven" omdat ik maar 1 voorwaarde heb ingevuld. (zij werkt maar 1 dag in de week). Maar nu dus als je 3 of 4 dagen werkt? Bijv. Boris werkt op di, do en vr. In de cellen moeten dan 3 voorwaarde's zitten, corresponderend met de reeks in B4:H4. Hoe krijg ik dat er in?
Dit wil maar niet lukken: =ALS(B4=2;8;"-";ALS(B4=3;"8";"-");ALS(B4=5;"8";"-"))) .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi smeesps

Als het is wat ik denk wat je bedoelt .
Probeer onderstaande forumule eens

Code:
=ALS(E4=2;8;ALS(E4=3;"8";ALS(E4=5;"8";"-")))
Groetjes
Romain

Misschien begrijp ik het toch nog niet goed daarom wil ik vragen wat precies de bedoeling is. Op het werkblad 'Condities' staan alle gegevens die nodig zijn om een rooster te maken. Hier staat als het ware een weekrooster/sjabloon waar van te voren wordt bepaald op welke dagen iemand wel of niet werkt normaal gesproken. Vervolgens wordt handmatig bepaald of we met een schrikkeljaar te maken hebben en hoeveel dagen er in een maand zitten.
Als dit zo is zou ik hier niet de dagen laten wisselen afhankelijk van de datum, maar gewoon een matrix waarin staat wie op welke dag hoeveel uur werkt. Vervolgens kun je op het werkblad 'Rooster' d.m.v. index en vergelijken de gegevens uit het werkblad 'Condities' halen als het voldoet aan de voorwaarde dat het nummer van de dag hetzelfde is 1e - ma, 2e - di, enz.
Het schrikkeljaar komt er vanzelf uit d.m.v. controle of 29 febr ook de maand febr is.
test zelf DATUM(2008;2;29) is 29 febr. , maar DATUM(2007;2;29) is 1 maart.

Kijk ook eens bij de vraag 'Planning' http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=311938

Succes,
deSmid.

Laatst bewerkt:
Uitstekend!

Hoi smeesps

Als het is wat ik denk wat je bedoelt .
Probeer onderstaande forumule eens

Code:
=ALS(E4=2;8;ALS(E4=3;"8";ALS(E4=5;"8";"-")))
Groetjes
Romain

Deze regel werkt uitstekend. Zoals ik al dacht, ik zat in de goede richting, maar het juist uitschrijven van de formule was nog niet goed. De herhalende argument "-" was alleen aan het eind nodig. Prima, nu kan ik weer verder.

ps hoe zo'n site werkt met vraag en wederhoor/antwoord heb ik nog niet in de vingers. na veel zoeken lukt het mij nu om hier te reageren, maar of dat goed is?

Bedankt Rom

Aan de Smid

De bedoeling is een rooster uitgezet op de "kalender". Een werkrooster die correspondeert met de kalender. Dus op bijv. 1jan moet je ook gelijk kunnen zien dat het maandag 1 jan. is. En vervolgens wie er op maandag allemaal werken moet dan ook ingevuld geraken. Dus een aantal condities in elkaar gevlochten! Op 1 feb. zie je gelijk dat dat donderdag is en dan raakt dat gevuld met degenen die oa op donderdag werken. En dat dus voor een hele maand! etc.
Ja, en hoe minder ik moet "aanvinken" hoe beter het is !
Mvg
smees :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan