• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkuren per dag elke maand hetzelfde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutch_Lady

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2003
Beste helper,

Voor drie objecten wordt beveiliging ingehuurd. Elk object heeft per dag 24 uur bewaking. Elk object heeft een vast aantal bewakers per shift/object.
Object A
07.00 - 15.00 uur: 1 senior bewaker en 3 bewakers op werkdagen
07.00 - 15.00 uur: 2 bewakers in de weekenden en feestdagen
15.00 - 23.00 uur : 2 bewakers 365/366 dagen *
23.00 - 07.00 uur: 2 bewakers 365/366 dagen *
* In het rooster heb ik de shifts bewust apart opgenomen. Ik weet dat de bewakers van 15.00 - 07.00 uur bij elkaar kunnen. Hoe het nu staat is duidelijker voor de persoon die hier mee moet werken.

Object B
07.00 - 15.00 uur: 1 senior bewaker en 1 bewaker op werkdagen
07.00 - 15.00 uur: 2 bewakers in de weekenden en feestdagen
15.00 - 23.00 uur : 2 bewakers 365/366 dagen *
23.00 - 07.00 uur: 2 bewakers 365/366 dagen *
* In het rooster heb ik de shifts bewust apart opgenomen. Ik weet dat de bewakers van 15.00 - 07.00 uur bij elkaar kunnen. Hoe het nu staat is duidelijker voor de persoon die hier mee moet werken.

Object C
Zes kleinere objecten, elk klein object heeft 24 uur per 365/366 dagen bewaking.

Meldkamer
24 uur per 365/366 dagen bereikbaar

In dit rooster zijn de uren zoals ingevuld in december 2018 vaste uren, deze komen elke maand terug. Ik wil graag dat als ik kies voor januari 2019 dat de juiste uren in de weekenden weergegeven wordt.
Als ik kies voor februari 2018 dan worden kolom AF t/m AH (32 t/m 34) verborgen, dit geldt ook voor maanden met 30 dagen. Het nadeel is dat de ingevulde uren in de verborgen cellen uit kolom AF t/m AH (32 t/m 34) erin blijven staan en dat is niet handig i.v.m. berekenen totaalprijs.

Dan natuurlijk de feestdagen inkleuren, het lukt mij wel voor 2018 maar de overige jaren zie ik de feestdagen niet terug. Ik heb het dan over de feestdagen waarvan de datum elk jaar hetzelfde is. Pasen, Pinksteren, Hemelvaart zou ik ook graag erbij willen. In het bestand rechts boven een knop om de vaste feestdagen bekijken. Er zijn nog een viertal feestdagen waarvan ik geen idee heb hoe de datum berekend wordt. De persoon die belast is met het controleren van de te betalen factuur kan voor deze vier dagen handmatig vier regels aanpassen.

Doel van dit bestand is om te controleren dat de maandelijkse factuur welke het beveiligingsbedrijf in rekening brengt ook daadwerkelijk klopt. Het huidige bedrijf heeft van de facturen een zootje gemaakt en per 1 december a.s. neemt een ander bedrijf het over, de factuur dient dan per uur zoals deze opgegeven in de maand december 2018 (feestdagen) tot op de cent te kloppen.

Hopelijk is bovenstaand goed uitgelegd

Bekijk bijlage En_nu_weet_ik_het_niet_meer.xlsm

Groetjes,
Dutch_Lady

Laatst bewerkt:
Hoi Dutch_Lady,

Ik heb er voor gezorgd dat je feestdagen in het juiste tabblad verschijnen, voor object A heb ik de formules ingevoerd zodat bij weekenden en feestdagen de juiste uren verschijnen. tevens heb ik er voor gezorgd dat de verborgen kolommen geen uren meer bevatten.

Voor de overige objecten kun je de formules van object A gebruiken al zal je hier en daar wellicht de uren moeten aanpassen, maar dat wijst zichzelf.

Rij 5 is nu zichtbaar, om je te laten zien wat daar gebeurd. in deze rij wordt bepaald of een datum een Feestdag "J" is of niet "N" Rij 5 kun je dus verbergen wanneer deze niet meer nodig is voor je studie.

Bekijk bijlage En_Nu_Kan_Je_Weer_verder.xlsm

Laatst bewerkt:
Beste TitaTovenaar,

Mijn dank is groot! Ik kan inderdaad weer verder.

Groetjes,
Dutch_Lady

Beste Titatovenaar of wie dit ook leest en wil helpen,

Er zit nog een heel klein foutje in mijn bestand en ik krijg het niet opgelost.

Object A: 07.00 - 15.00 uur:

Donderdag 30 mei is Hemelvaartsdag. De kolom wordt geel gekleurd maar het is een feestdag dus klopt de verwijzing niet van deze code: =ALS(MAAND(D7)<MAAND(AG7);0;ALS(AG5="N";ALS(WEEKDAG(AG7;2)<6;8;0)))
In het bestand wordt 8 uur ingevuld en dat moet 0 uur zijn.

In het zelfde blok 15.00 - 23.00 uur:

De code: =ALS(MAAND($D$7)<MAAND(AG$7);0;ALS(AG$5="N";ALS(WEEKDAG(AG7;2)<6;24;16))) en ik krijg niet 16 uur maar ### (onwaar)

Bekijk bijlage Ergens een klein foutje.xlsm

Mis ik een stukje code m.b.t. FEESTDAG? Heb wel geprobeerd iets te fröbelen maar soms ben ik echt blond en niet bedoel ik niet blond uit een potje.

Groetjes,
Dutch_Lady

Laatst bewerkt:
voor alle dagen tussen 1 en 28 staat er nog een bijkomende 16, als je dag geen "N" is.
Voor die laatste 29 tot 31 niet, dus die 16 mis je, ook die 2 andere kolommen
Code:
=ALS(AE5="N";ALS(WEEKDAG(AE7;2)<6;24;16)[COLOR="#FF0000"];16[/COLOR])
=ALS(MAAND($D$7)<MAAND(AH$7);0;ALS(AH$5="N";ALS(WEEKDAG(AH7;2)<6;24;16)[COLOR="#FF0000"];16[/COLOR]))

Laatst bewerkt:
voor alle dagen tussen 1 en 28 staat er nog een bijkomende 16, als je dag geen "N" is.
Voor die laatste 29 tot 31 niet, dus die 16 mis je, ook die 2 andere kolommen
Code:
=ALS(AE5="N";ALS(WEEKDAG(AE7;2)<6;24;16)[COLOR="#FF0000"];16[/COLOR])
=ALS(MAAND($D$7)<MAAND(AH$7);0;ALS(AH$5="N";ALS(WEEKDAG(AH7;2)<6;24;16)[COLOR="#FF0000"];16[/COLOR]))

Hi Cow18,

Dank je wel voor je reactie. Dit is inderdaad de oplossing.

Groetjes,
Dutch_Lady

Beste helper(s),

Mede dankzij Titatovenaar en Cow18 heb ik een mooi werkend Excel bestand voor het berekenen van een factuur op basis van de daadwerkelijke uren (weekenden en feestdagen minder inzet).
Ik heb nog twee wensen waar vast iemand mij bij kan helpen.

Als ik het Excel bestand open dan wordt de maand getoond welke als laatste bekeken is. Als ik dan bijvoorbeeld kies voor augustus 2019 dan zie ik geen feestdagen, deze zie ik pas bij het klikken op de knop "vaste feestdagen bekijken". Het is geen ramp maar misschien kan er in de macro een kleine aanpassing gedaan worden dat het bestand altijd de feestdagen laat zien. Als ik nu van januari 2019 de feestdagen zie en ik wil terugkijken naar december 2018 dan moet ik dus die knop eerst indrukken. De knop vaste feestdagen bekijken heb ik opgenomen als extra controlemiddel voor de persoon die met dit bestand moet werken.

Misschien ben ik heel brutaal met mijn twee wens. Ik zou graag willen dat het bestand opstart met een tabblad waar je al de maand en het jaar kan invullen en dat dan automatisch een sheet gevuld wordt met de gekozen maand en jaar. Vanuit de sheet kan je dan alsnog links boven een keuze maken om naar andere maanden te bladeren. Ik ben bereid dit zelf uit te vogelen, heb ook al iets geprobeerd maar ik krijg geen nieuw blad met dan de juiste maand.

Bekijk bijlage Wie helpt mij met mijn wensen.xlsm

Groetjes,
Dutch_Lady

een kleine aanpassing aan je macro1, Feestdagen en in Workbook_Open
De 2e wens was te onduidelijk

Bijlagen

Laatst bewerkt:
een kleine aanpassing aan je macro1, Feestdagen en in Workbook_Open
De 2e wens was te onduidelijk

Beste Cow18,

SUPER!! Heel veel dank voor de kleine aanpassing, geweldig dit.

Wat betreft mijn tweede wens, welke zeker niet noodzakelijk is probeer ik het nog een keer uit te leggen, zie ook bijgevoegd bestand als voorbeeld.
Als je het bestand opent dan kan je een werkblad zo maken dat er een uitleg staat en/of een opdrachtknop waarin je moet aangeven welke maand en welk jaar je wilt zien.
Nogmaals het is zeker geen vereiste maar ik zie vaak zulke mooie dingen voorbij komen, zoiets wil je dan zelf ook eigenlijk wel.
Nu ben ik niet zo heel erg thuis met het programmeren in Excel en ik ben bereid het zelf te maken maar ik heb geen flauw idee hoe ik de koppeling met een opdracht op tabblad start kan maken met tabblad maandoverzicht.

Kan je het nog volgen? Zie Bekijk bijlage Uitleg wens 2.xlsm

Groetjes,
Dutch_Lady

Dank Cow18 voor de correctie, heb ik even overheen gekeken....

Fijn dat Dutch_Lady nu weer verder kan..

Beste helper(s),

Na een avond fröbelen heb ik dan toch een poging gedaan om het bestand te laten beginnen met een pagina waar een uitleg staat en waar je de maand en jaar kan invullen, daarna opent de betreffende maand inclusief een eventuele feestdag. Ik heel blij natuurlijk, bestand opgeslagen en nog een keer geopend om te kijken hoe mooi het bestand is geworden. Krijg ik toch een foutmelding: Fout 1004 tijdens uitvoering: Methode Goto van object_Application is mislukt. Ik snap er niets van, zo werkt het goed en ineens werkt het minder goed.

En de kolommen AF t/m AH zijn altijd zichtbaar, dit was zo mooi opgelost dat die dingen verborgen werden bij maanden korter dan 31 :confused:

Wie wil er kijken naar mijn Bekijk bijlage Eindresultaat .xlsm??

Groetjes,
Dutch_Lady

Laatst bewerkt:
je werkblad "start" is beveiligd, ik kan niet zien welke opties je precies aangevinkt hebt of niet, vermoedelijk zijn cellen selecteren daar niet bij.
Die bladbeveiliging is dus de boosdoener, wijzig in je Workbook_open die goto naar een simpele activate.
Aangezien je hier nog je keuze moet maken, moet die macro1 nog niets doen, dus die mag weg.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
    Sheets("Start").Activate
End Sub
dan voor de laatste dagen van de maand, daarvoor had je toch je macro1 geschreven, dus moet je die nog een keer aanroepen.
Daarin wordt ook nog die feestdagen-macro al aangeroepen.
Code:
Sub Click_Open_met_feestdagen()

'
' Click_Open_met_feestdagen Macro
'

'
    Sheets("Maandrooster").Select

Macro1                                                           'je kolommen aanpassen aan de maand

End Sub

Laatst bewerkt:
Hi Cow18,

Dank je wel voor je reactie.

Ik zal er vanavond naar kijken, moet nu naar mijn werk.
Ik doe toch nog even het bestand er opnieuw bij, nu zonder bladbeveiliging.

Net weer getest, nu geen foutmelding meer en het lijkt erop dat het bestand wel goed werkt nu.
Moet alleen nog uitvogelen of het goed werkt om de cellen te beveiliging (optie heb ik zien staan)

Bekijk bijlage Eindresultaat versie 0.2.xlsm

Groetjes,
Karin

vergeet die "application.goto" in een beveiligd blad, gebruik die activate van hierboven

vergeet die "application.goto" in een beveiligd blad, gebruik die activate van hierboven

Hi Cow18,

Het bestand Eindresultaat versie 0.2 werkt prima nu de beveiliging er af is. Ik heb het bestand inmiddels diverse keren opgeslagen zodat ik toch nog kan stoeien om het hier en daar wat mooier/beter te maken.
Het topic sluit ik hiermee af.

Heel veel dank nogmaals aan Titatovenaar en aan jou!!

Groetjes,
Dutch_Lady

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan