Whut moet ik doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WolfeZ

Banned
Lid geworden
31 mrt 2013
Zoals je aan de titel kan zien vrraag ik me af wat ik moet gaan doen

Ik wil graag linux / windows software gaan maken, ik zit nu te twijfelen tussen een aantal talen waar ik het beste mee kan beginnen (ben nu 14 wil later applicatie ontwikkelaar worden) ik zit een beetje te twijfelen tussen de talen: c#, python, c++, c+, en rubi. Nu wil ik jullie vragen wara ik het meeste aan heb in de toekomst, en om door te leren, het liefst ook iets met een link voor een cursus.
Alvast bedankt: WolfeZ

Hoi,

Het ligt er aan voor welk platform je wilt gaan ontwikkelen. Als je puur voor Linux wilt gaan programmeren, begin dan met Bash.
Als je dan vervolgens wat verder wilt gaan en grafische applicaties wilt gaan bouwen raad ik Python aan, en in principe draait dat ook gewoon op Windows en Mac.

Als je voor Ubuntu Touch wilt gaan ontwikkelen kun je het beste gaan voor QML of als je een app wilt die op ieder platform werkt kun je het beste HTML5, CSS en JavaScript leren.

Java is overigens ook geen slechte taal, draait op ieder platform, maar vind het zelf nogal log en is misschien ook niet de makkelijkste taal om mee te beginnen.

Ruby is een leuke taal, vrij leuke boeken kun je vinden en cursussen op het web, is ook simpel.
C# raad ik niet aan, deze taal is echt bedoelt voor Windows en dan kun je niet zo makkelijk ontwikkelen voor andere platformen, natuurlijk is er Mono, maar is vrijwel waardeloos.

C is gewoon oud, ik zou daar niet meer aan beginnen of je moet al willen helpen bij het maken van oude software. C++ is snel, maar ontwikkelen is nogal lastig en omstandig en lastig te leren, maar als je C++ kan kun je heel makkelijk een andere taal bij leren, het is toch een beetje de moeder van alle programmeer talen.

Bash?

Oke dan begin ik denk ik zoals je het nu uitlegt met bash, maar wat kan je daar mee maken? Want ik heb voor mezelf een soort project bedacht om iets te schrijven met meerdere pagina´s dus als je bijvoorbeeld op de hoofdpagina ben je naar een secend page kan enzo (niet online wel offline!) als dat daar mee kan? of stel ik nou hele hoge eisen?

edit:
waar is een .exe programma in geschreven? of exporteren ze die gewoon?

GReetz WolfeZ

Laatst bewerkt:
Met Bash kun je dus simpele scripts maken, als jij in een Terminal zit, gebruik je Bash.
Het is een erg simpele taal, hier een voorbeeld. Het programma vraagt je naam en doet er iets mee.
Maak maar eens een bestandje genaamd jouwProgramma.sh in je persoonlijke map en type vervolgens in de terminal om het programma uit te voeren:

bash jouwProgramma.sh

Code:
#!/bin/bash

echo "Wat is uw naam?"
read naam
echo "Gefeliciteerd, $naam, u heeft nu een simpel programma gemaakt in Bash."

Dit is natuurlijk erg simpel, maar je kan er best nog leuke dingetjes mee maken, je kan ook simpele dialogen maken:

Code:
#!/bin/bash

naam=$(zenity --entry --title "jouwProgramma" --text "Wat is uw naam?")
zenity --info --title "jouwProgramma" --text "Gefeliciteerd, $naam, u heeft nu een programma met dialogen gemaakt."

Ik denk meer dat jij uit ben op webontwikkeling, en dat hoeft niet online je kunt lokaal een webserver inrichten, heel gemakkelijk type in de terminal:

sudo apt-get install tasksel
sudo tasksel install lamp-server

Je kan nu je HTML bestanden in de map /var/www plaatsen en ook kun je programmeren in PHP en MySQL.

Hier kun je HTML5 en CSS3 leren:
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/HTML
http://www.webplatform.org/

Oke maar html5 en css3 kan ik al wel, ik heb me altijd al afgevraagd of je een webpagina ook offline kan maken en dat mensen hem dan kunnen downloaden ? Dat zou me namelijk heel cool lijken!

python?

Ik ben nu bezig met het leren van python, ubintu heeft een programma quickly en als je dan een project aan maakt krijg je bestanden met de naam. py en. page maar als je de app opent staat er tekst die niet in die bestanden staat? waar kan ik die tekst vinden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan