Wie heeft er eravring met wegwerp mail adressen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanEnEm

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2008
Wie heeft er ervaring met wegwerp mail adressen?

Wegwerp mail adressen (engels; disposable email addresses of DEA) lijken een aardig middel om ongewenst doorgegeven e-mail accounts niet te laten escaleren tot overvolle inboxen met spam.

Je geeft je echte e-mail adres aan de dienstverlener, krijgt een (al of niet tijdelijk) e-mail adres. Dat geef je aan bij voorbeeld je download site door. De download site mail naar dat klaatste adres en de dienstverlener stuurt het bericht door naar je echte adres.

Het lijkt mooi, maar is het dat ook?

Wie heeft er ervaring mee?

Enkele sites,
die ík ken: www.spamex.com,
spamgourmet.com, www.trashmail.net

Domein beheer portaal
Zoals Ellasar verderop aangeeft kun je meestal via het beheerportaal van de provider (zoals Plesk of cPanel) voor je mailaccounts aliassen aanmaken. Door deze aliassen aleen voor een specifiek doel in te zetten, bereik je hetzelfde als wat met bovengenoemde sites kan. Je kunt je eigen een DEA account aanmaken. Gebruik de alias zolang je het nodig vindt en verwijder hem, wanneer daartoe aanleiding bestaat. Voordeel: je hoeft geen nieuwe accounts in je mail agent te maken, want de berichten gaan naar het basisaccount, waaraan de alias is gekoppeld.
Deel je ervaring met mij/ons!

Laatst bewerkt:
Mijn doel is tweeledig:
Ik wil weten wat de voor- en nadelen zijn van DEA's en de kennis daarover op deze site delen. Wellicht in een apart artikel.
Ik ben pas vandaag tegen het fenomeen opgelopen, wat leidde tot de vraag.

grz, Jan

Mijn eigen (eerste) ervaring:

Om te downloaden van een site wil ik niet graag mijn e-mail adres doorgeven. De ervaring leert, dat dat vaak tot ongewenste uitwisseling van adressen leidt.

Via SpamEx een account aangemaakt. Dat op de download site ingegeven.
Deze accepteert vervolgens dat adres niet: Zegt "invalid e-mail address".
Dat doet mij vermoeden, dat ze geen DEA adressen accepteren en de (bekendste?) accounts automatisch afwijzen.

Jan

de koppeling tussen het DEA adres en je echte email vind ik overdreven.
Tegenwoordig kun je bij alle providers aliassen aanmaken waardoor je dit principe zelf kan realiseren zonder dat je je eigen adres aan een onbekende 3e party te geven.

Verder heb ik gewoon meerdere mail adressen waaronder een hotmail en een gmail account die vol gespammed mogen worden naast mijn officiele mail :)

janenem: Je hebt gelijk, ze accepteren geen wegwerpemailadressen. Maar zoals ellasar hier al aangeeft heb ik het ook gedaan. Ik heb gewoon een extra email adres aangemaakt: spam@mijndomein.nl

Jazeker, dat kan. Zo heb ik ook al jaren gewerkt.
Met meerdere mail accounts heb ik ook ruime ervaring: Bij elkaar heb ik op mijn pc's nu zo'n kleine twintig mail accounts. Sommige prive, andere zakelijk.
Dat aantal wil ik nu juist niet groter maken. Er komt bij mij per dag zo schat ik n, 300 of meer e-mails binnen. Daarbij tamelijk veel spam. Er wordt redelijk wat uitgefilterd, maar ik zoek voortdurend naar manieren om de spam terug te dringen. DEAs lijken mij daarbij ter helpen. Wanneer echter sites de bekendste leveranciers daarvan verbieden is het geen echte optie.

Je kunt wel spam@domeinnaam.hlindex willen, maar wanneer je mail via je (grote) provider loopt, is spam@kpnmail.nl geen optie. Dan moet je moeilijke, lastig te onthouden namen gaan verzinnen. Mijn primaire domein leverancier staat helaas maar 5 aliassen toe. Dat zal wel door het bende 1e rangs dubbeltje (wie kent ze nog) komen.
Bij mijn andere domein pas ik inderdaad het principe toe van extra mail aliassen dan wel accounts. Zoals gezegd levert dat wel een complexe Thunderbird profiel op met vele (nu zo'n 10 per pc) accounts: lastig zoeken, veel filters onderhouden.

Ik hoop duidelijk te hebben gemaakt, waarom ik op zoek ben naar DEA ervaring, zij het dat mijn eerste dus slecht is!
Ik houd me dus voor verdere suggesties aanbevolen!

Jan Meijer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan