• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie heeft er tips?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iejoor

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2007
Wie heeft er tips? analyse van grote excelsheet probleem

hallo
ik stoei met een access database van 1Gb, waarin 1500 klanten staan, ik terugkijk per maand naar de marge per maand op een product. We hebben 23.000 producten, dus het is een behoorlijke database. Nu maak ik per klant een query- waarbij ik als output krijg
product periode omzet kost marge
A 2004-1 100 90 10
A 2004-3 100 91 9
A 2004-8 100 89 11
A 2006-12 100 92 8
A 2007-1 100 94 6
B etcetera

Wat ik snel zou willen kunnen analyseren is of het product een structurele daling in marge heeft- dwz of er een dalende lijn in de marge zit- en idem voor de omzet per jaar.
heeft iemand tips? de moeilijkheid is wel ook dat er meerdere producten in de excel sheet staan- dus hoe splits ik dat op?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Voor het voorbeeldbestandje:

Maak eerst een kolom aan met het jaar in: zet in G2

=WAARDE(LINKS(C2;4))

voer door naar beneden.

Dan doe je

=ALS(CORRELATIE(ALS(B2:B29="A";D2:D29;"");ALS(B2:B29="A";G2:G29;""))<0;"dalende";"stijgende")&" trend"

en vervolgens Ctrl-Shift-Enter, niet gewoon Enter.

Idem voor product B. Verander "A" door "B".

Wigi

Gebruik eens een betere titel dan "Wie heeft er tips?"

Jij en anderen gebruiken de zoekfunctie op dit forum, en dan zijn zulke titels compleet waardeloos.

Bedankt om er rekening mee te houden.

Wigi

Thanks
je hebt gelijk wvb de titel
Kan het product ook automatisch meegenomen worden? zijn er 23000 namelijk! :rolleyes:

Met behulp van Data > Uitgebreid filter kan je filteren en zo de unieke items (producten) filteren. Die zet je in de kolom links van de formule. Dan pas je de formule aan tot

=ALS(CORRELATIE(ALS(B2:B29=M2;D2: D29;"");ALS(B2:B29=M2;G2:G29;""))<0;"dalende";"stijgende")&" trend"

Ik heb hier verondersteld dat in M2 de naam van het eerste product staat. Pas aan als dat niet zo is (tweemaal aanpassen in de formule).

Laatste stap is de formule doortrekken naar beneden, 23000 lijnen. Al gaan 23000 matrixformules het bestand zeker en vast verzwaren en vertragen.

Wigi

wat moet er op de plaats van de smiley staan, wigi?
bedankt

berichten hebben elkaar net gekruist
ga kijken of ik je snap- u bent wel heel snel he?
thanks

Krijg het niet voor elkaar, is wel wat ik bedoel - bestand is te gevoelig om op een forum te zetten
Kun je hier een PB verzenden eigenlijk?

oke-heb me net aangemeld als lid, sowieso wel zinvol
Zie wel dat verwerking enkele dagen gaat duren, :o

Enig idee wat ik verkeerd doe?

gr

lejoor heeft mij een testbestand gemaild.

Deze zal ik nog beantwoorden, maar gelieve daarna enkel vragen te stellen via het forum.

doe Data > Uitgebreid filter met "Kopieren naar andere locatie", lijstbereik: klik op de B van kolom B, Criteriumbereik: leeg laten, kopiëren naar: $M$1, alleen unieke records: aanvinken.

In N2 zet je

Code:
=ALS(CORRELATIE(ALS($B$2:$B$194=L2;$D$2:$D$194;"");ALS($B$2:$B$194=L2;$E$2:$E$194;""))<0;"dalende";"stijgende")&" trend"

Ctrl-Shift-Enter erachteraan en doorvoeren naar beneden.

Wigi

D2 moet wel

=WAARDE(LINKS(C2;4))

zijn. En dan doorvoeren naar beneden.

Wigi

Is de formule van de tweede code

=ALS(CORRELATIE(ALS($B$2:$B$194=L3;$D$2:$D$194;"");ALS($B$2:$B$194=L3;$E$2:$E$194;""))<0;"dalende";"stijgende")&" trend"

dus gewoon doorgevoerd van M2?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan