Wie heeft gelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Mijn broer zegt:
Je kunt het best één partitie maken voor je systeem, namelijk met Windows en je
software, en één (of eventueel meerdere) partitie voor data.

Ik zeg:
Nee, je kunt beter één partitie maken met enkel Windows, één partitie voor alle
software en één (of eventueel meerdere) partitie voor data.

Wie heeft gelijk en waarom? Wat is het best?

Ik zou zegen dat jij gelijk hebt. Ik heb thuis zelf een HD met 2 partities. (C: en D:) Ik heb allemaal troep staan op men C: schijf en dat was niet slim. Ik krijg heel vaak de melding dat mijn C: veels te weinig geheugen heeft. Het is dus aan te raden om de Windows schijf (C: in mijn geval) in 2e te delen en eentje gebruiken voor alle extra meuk terwijl je de C: schijf lkkr leeg houdt ;)

Persoonlijk heb ik het wel is geprobeerd maar ik merkte geen verschil. Het heeft wel zin als je bijvoorbeeld 1 raptop schijf hebt en 1 Sata maar volgens mij maakt het gewoon niet erg veel uit.

het ligt er denk ik aan hoe opgeruimd je je sachijven kunt houden. Zelf maak ik er vaak een zooitje van en daarom heb ik alle documenten, afbeeldingen en films op een aparte partitie staan. voordeel daarvan is dat ik alleen die partitie hoef te backuppen. daarnaast heb ik een partitie met Windows, een partitie met applicaties en heb ik uit het W98 tijdperk de tik over gehouden om voor mijn vitueel geheugen ook een apparte partitite aan te maken.
Voordel van documenten, afbeeldingen en films op een aparte partitie opslaan is ook dat windows alleen die partitie hoeft te indexeren.

En bovendien: mocht ooit eens een van de partities gewist worden, dan hou je tenminste de andere partitie nog :) Ben je tenminste niet alles in 1 keer kwijt xD

En om het nog leuker te maken heb ik een schijf helemaal apart voor Windows XP, Office-pakket en de virusscanner. De "rest" staat op fysiek andere schijven die zijn onderverdeeld is verschillende partities. Voordeel is, dat als de C schijf stuk gaat er geen andere partities verloren gaan waar data op staat.

Inderdaad minimaal 2 partities.
1 voor je OS en minimaal 1 voor je data met als begrijpelijke reden dat als je C schijf crascht je nog altijd over je data beschikt en je met een Format C klaar bent.

Volgens mij is een minimum van 2 voldoende. 1 voor windows en de programma's; de ander voor de data. De programma's op een aparte partitie zetten heeft niet zo veel zin, als windows ooit opnieuw wordt geinstalleerd dan moeten alle programma's toch opnieuw worden geinstalleerd.

Ron

Ik heb 3 partities. Een windows en programma's. De 2e voor mijn data. en de laatste is voor spellen. Omdat spellen veel leest, schrijft en ruimte in beslag neemt.
Mijn ervaring is dat door spellen en ook grote programma's de schijf snel gefragmenteerd wordt. Hierdoor wordt die erg langzaam. Tenzij je natuurlijk regelmatig defragmenteerd.

Het is dus sneller om de programma's en windows los te gooiten, maar dan moet je de schijf ruimte ook opsplitsen. Dus mocht te bij een partitie 1 MB tekort komen, moet je dat programma al op de andere installeren. Of je moet weer iets verwijderen.

Dus alles zijn voordeel en nadeel;)

Gr,
Mathijs

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan