Het is helemaal niet zo moeilijk!
nou ja... hangt er van af want voor een game je wilt maken.
Ik heb een keer een moppenboek gemaakt voor de DS.
Maar goed. Even terug naar het programma.
Ik ga je nu uitleggen hoe je moppenboek in elkaar flanst.
Als eerste maak je een nieuwe game file aan.
Het is slim om elke keer als je iets hebt toegevoegd even op te slaan.
Als eerste maak je een nieuwe room aan.
Daarvoor ga je Naar Resources en dan klik je op Add Room.
Deze noem je: Room_1
Nu moet je goed lezen want het zijn een boel acties die je in moet voeren.
Als eerste ga je naar Tools en dan naar Game Settings.
Onder de tab General is het handig om de volgende optie in te schakelen:
Pause when the DS lid is closed
Dan ga je onder de Tab Description gegevens invoeren over je spel.
Bijvoorbeeld: Text Line 1: Moppenboek
Text Line 2: Gemaakt door mij!
Dan klik je op Ok.
Handig om nu op te slaan.
Als je nu eens kijkt bij tools en dan klikt op Edit XDS with Notepad.
Dan krijg je de volgende melding te zien:
When you are finsihed editing the XDS file, click 'OK'
To reverse any changes or restore the work-in-progress copy, please click Cancel
In kldablok plak je de volgende Tekst:
TEXT1 Moppenboek
TEXT2 Gemaakt door Mij
TEXT3
PAUSE 1
GH 0
SAVE 0
VERSION 4
BOOTROOM Room_1
FONT DefaultFont,ArialBold.png
RM Room_1,TopScreenBackground,DecorativeBackground,0,256,192,,1,1,0,0
BG TopScreenBackground,C:\DSGameMaker\Resources\Backgrounds\Wood.png,0,0
BG DecorativeBackground,C:\DSGameMaker\Resources\Backgrounds\Dialog.png,0,0
SCORE 0
HEALTH 100
LIVES 3
SPR icon,C:\DSGameMaker\DSGMIcon.ico
RM Room_2,Nothing,Nothing,0,256,192,Sprite_1,1,1,0,0
SPR Sprite_1,C:\DSGameMaker\Resources\Sprites\BlueBlock.png
SPR0 Room_2,Sprite_1,128,80,0
SPR0 Room_2,Sprite_1,32,80,0
SPR1 Room_2,Sprite_1,48,32,0
SPR1 Room_2,Sprite_1,16,128,0
SPR1 Room_2,Sprite_1,144,112,0
SPR1 Room_2,Sprite_1,144,16,0
SPR0 Room_2,Sprite_1,64,0,0
SPR0 Room_2,Sprite_1,192,16,0
ACT Room_2,If Button Press Newpress;Start
ACT Room_2,Switch Room Room_1
ACT Room_2,End If
ACT Room_1,Clear Text 0
ACT Room_1,Output Text 0;1;1;Om een mop te zien druk je op:
ACT Room_1,Output Text 0;1;3;A, B, X, of Y
ACT Room_1,If Button Press Newpress;A
ACT Room_1,Clear Text 1
ACT Room_1,Output Text 1;1;1;Mop hier
ACT Room_1,Output Text 1;1;6;Mop Hier
ACT Room_1,End If
ACT Room_1,If Button Press Newpress;B
ACT Room_1,Clear Text 1
ACT Room_1,Output Text 1;1;1;Mop Hier.
ACT Room_1,Output Text 1;1;3;Mop Hier
ACT Room_1,Output Text 1;1;5;Mop Hier
ACT Room_1,Output Text 1;1;7;Mop Hier
ACT Room_1,End If
ACT Room_1,If Button Press Newpress;X
ACT Room_1,Clear Text 1
ACT Room_1,Output Text 1;1;1;Mop Hier
ACT Room_1,Output Text 1;1;3;Mop Hier
ACT Room_1,Output Text 1;1;7;Mop Hier
ACT Room_1,End If
ACT Room_1,If Button Press Newpress;Y
ACT Room_1,Clear Text 1
ACT Room_1,Output Text 1;1;1;Mop Hier
ACT Room_1,Output Text 1;1;7;Mop Hier
ACT Room_1,End If
Overal waar ik Mop Hier heb geschreven kan je een mop intypen.
Als je dat hebt gedaan klik je in DS Game Maker op OK
Nu druk je op het toetsenbord op F5
Nu kan je je game testen.
Heb je dat gedaan?
Druk dan op F6 om de game als een .nds bestand op te slaan dat de DS kan lezen.
Heb je de game op je Flashkaart (R4 ttds of zo iets) gezet? Druk dan nog een keer CTRL+S
Nu is je game klaar.
Als het goed is lukt het nu wel.
Niet? Meld het dan!