• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie helpt me met m'n "Userform" ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabebanaan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Hallo,

Wie kan voor mij een "Userform" compleet maken.
Ik heb een begin gemaakt van hetgene ik heb ingevoerd, maar stuit op 2 problemen die mij boven de pet groeien.
Ik heb een voorbeeldbestand toegevoed om één en ander duidelijk te maken.

Ten eerste wil ik de knop "Toevoegen" zo laten werken dat als ik daarop klik al de gegevens onderaan het blad "DVD" wordt toegevoegd.

Ten tweede wil ik dat de knop "Nr." zo wordt gedefinieerd dat deze alleen die nummers geeft die in blad "DVD" naast de cel met inhoud "leeg" staan. De nummers moeten wel uit de juiste map worden gehaald.

Klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar zal utleggen wat de bedoeling is.
Ik heb een aantal opbergmappen voor mijn dvd's.
Deze mappen hebben 48 opbergplekken die ik heb genummerd.
Wanneer ik weer een dvd in de map opberg, dan wordt deze tevens geregistreerd in het dvd-bestand. Tijdens de registratie wil ik dat Excel voor me zoekt welke opbergvakken er nog vrij zijn.

Wanneer 1 t/m 12 gevuld zijn en 13 is de eerste die vrij is, wil ik dat deze als eerste wordt voorgesteld in het keuzevak "Nr." van het Userform.

Bijlagen

Karel,

Je hebt er niet om gevraagd,maar
er is een zoek-funktie toegevoegd.
Misschien wel handig.

Bijlagen

Hoi Luc,

Het begint er aardig op te lijken op datdene wat ik wil.
Alleen de dvd-nummering is nog niet correct. De opbergvakken die leeg zijn worden niet als eerste voorgesteld bij "Nr."

Ik wil in jouw voorbeeld dat in de blauwe map1 de volgende getallen worden getoond in "Nr.":
4
5
6
7
10

(Dus de getallen naast de cellen met de waarde "Leeg")

Is dit voor jou aan te passen?

Laatst bewerkt:
Karel,

Even een toelichting op de werking van het programma:

Als je een Map kiest komt in de Nr-combo het nummer wat gebruikt gaat worden als er geen "Leeg" voorkomt in kolom B. De gegevens komen dan in de 1e lege rij onderaan.

Komt er wel "Leeg" voor in kolom B dan wordt de 1e "Leeg" automatisch gevuld.
Dus naar mijn gevoel is het niet nodig te weten welke rij "Leeg" bevat. Het komt immers altijd goed.
Test het nog eens uit.

Mocht ik je verkeert begrijpen dan hoor ik het graag.

Hoi Luc,

Wanneer ik in Map Blauw1 een record wil toevoegen, dan wordt er bij "Nr." 12 voorgesteld, terwijl nr. 4 de eerste plek is waar geen dvd inzit. En het keuzemenu laat me ook nummers zien die al "bezet" zijn.

Karel,

Die Nr12 wordt alleen gebruikt als er in de gekozen Map GEEN "Leeg" staat.
(Hij gaat dan naar onderaan)
Is er wel een "leeg" in de gekozen Map dan gaat hij naar Nr4.

Klik dus gerust op Toevoegen en hij gaat naar Nr4.

Karel,

Wil je deze gaan testen.
Nog wat beveiliging aangebracht.
De anderen naar de prullenbak.

Bijlagen

Luc,

Alleen wanneer ik in kolom "C" de getallen verwijder naast de "B"-cel met de waarde "Leeg", dan werkt 't wel.
Ik zou het graag zo willen hebben dat ik ook de getallen van de lege opberghoesjes kan laten staan.

En ik wil in het keuzevak kunnen aangeven welke van de lege opberghoesjes ik kan gebruiken bij het archiveren van mijn dvd's.
Dus als er bijvoorbeeld in "map grijs" alleen de nummers 7 en 14 nog vrij zijn, dan wil ik in het keuzemenu alleen 7 en 14 zien.
Dat er als eerste het eerstvolgende lege opberghoesje wordt getoond vind ik wel een prima optie.

Verder viel me op dat het wel een dwingende optie is met de nummers. Er wordt een getal voorgesteld, maar wanneer ikzelf een ander getal invul, wordt er toch het voorgestelde getal gebruikt.

Ook zou ik graag willen dat het formulier weer leeg wordt na het invoeren van een record.

Ben wel veeleisend, maar is misschien een uitdaging. :D

Laatst bewerkt:
Karel,
Deze uitdaging moet ik laten lopen.
Ik kan niet tegelijkertijd 2 RowSources toewijzen aan dezelfde ComboBox.
Misschien lukt anderen dit wel?

Karel,
Deze uitdaging moet ik laten lopen.
Ik kan niet tegelijkertijd 2 RowSources toewijzen aan dezelfde ComboBox.
Misschien lukt anderen dit wel?

Sorry, had net m'n bericht ge-edit, heb nog meer eisen.
Jammer dat je de uitdaging moet laten laten lopen, in ieder geval bedankt voor de moeite zover je me geholpen hebt.
Ik kan het in ieder geval gebruiken .... het perfectioneren komt misschien wel als iemand anders 't lukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan