Wie host nu mijn site: Trans-IP of Wordpress?

Status
Niet open voor verdere reacties.

geerke

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2011
Ik heb een probleem. Ten eerste: ik ben nieuw met de materie, misschien dus duidelijk een geval van overmoed, maar toch. Ik heb een domeinnaam. Die host ik bij Trans-IP. Daar heb ik een Webhostingpakket dat Wordpress ondersteunt (zeggen ze). Nu heb ik mijn domeinnaam gemapt naar Wordpress, zodat mijn prachtige Wordpress-site op mijn domeinnaam draait. Daar heb ik voor betaald. Maar nu ontvangt Outlook mijn e-mails niet meer die aan die domeinnaam hangen - die ik dus via Trans-IP heb. Trans-IP zegt dat ze mijn site niet hosten. Ik snap het niet meer. Wat moet ik doen? Mijn e-mail is erg belangrijk, want het gaat om mijn bedrijfsmail. Wie helpt mij??

Simpel. Kijk op de facturen en kijk wie de webhosting doet. Wordpress is het in ieder geval niet. Dat is gewoon software. Spreek die partij dan aan, of huur iemand met verstand van zaken in, om e.e.a. goed op te lossen en te borgen voor de toekomst.

Dank voor je reactie, maar zo ver was ik wel gekomen :). Ik dacht zeker te weten dat Trans-IP mijn site host. Daar heb ik namelijk een contract mee. En ik dacht ook zeker te weten dat het Wordpress nooit kan zijn. Inmiddels heb ik een mail van Trans-IP met excuses: zij hosten wel degelijk mijn site.

Gelukkig. Ben ik toch minder dom dan ik dacht :D

Nou, niet helemaal. Ik ben er inmiddels achter dat het iets met de nameservers te maken heeft. Ik kan mijn e-mail weer lezen sinds ik die teruggezet heb naar de oorspronkelijke instellingen. Maar nu staat mijn mooie Wordpress-site niet meer online, maar mijn zelfgefabriceerde indexbestandje dat ik via ftp erin gezet heb.

Hoe kan ik dit nu oplossen? Ik wil namelijk graag Wordpress én mijn e-mail...

Heb je nergens een back-up? Dan upload/installeer je het toch gewoon opnieuw?

Ja ik heb wel een back-up, dat is het probleem niet, maar ik moet de nameservers van transip veranderen in die van wordpress om online te komen. Om mijn site te mappen Zeg ik dat goed zo? Ik beheers het jargon nog niet. Zelf heb ik nu dus het idee dat het wegvallen van mijn e-mail te maken heeft met die nameservers. Of is dat heel raar gedacht?

Bedankt trouwens dat je me helpt hiermee!

Volgens mij missen we hier iets. Want los van het jargon. Als trans-ip je domein en site host, dan hoef je voor wordpress niks te veranderen. Ik zal proberen het uit te leggen

Op het internet heb je te maken met IP nummer (vergelijkbaar met postcode/huisnummer). Domeinnamen (straatnamen) en DNS wat te vergelijken met een postcodeboek (het vertaald domeinnamen in IP nummers). In DNS staat dus geregistreerd waar je website staat en waar je email naartoe word gestuurd.

Wat er bij jou nu gebeurt is dat je waarschijnlijk heel DNS aanpast/vervangt, waardoor email niet meer bij jou aankomt. Blijkbaar is dit voor jou nodig om je website zichtbaar te krijgen. Om het probleem op te lossen zullen we moeten uitvinden waar je Wordpress zich fysiek bevind. Het makkelijkst gaat dit als je ons verteld wat je in je browser intypt (alleen de URL niet de wachtwoorden) om iets in Wordpress te veranderen.

Met die informatie kunnen we je wel verder helpen.

Ah, ik begrijp het. Fijn, die hulp. Op zich heb ik er wel lol in hoor :-) Het is een hele nieuwe wereld om te verkennen.

Enfin, terug naar het probleem. Omdat ik mijn bestaande domeinnaam wilde gebruiken, heb ik de volgende instructies opgevolgd:

http://en.support.wordpress.com/domain-mapping/map-existing-domain/

Maar misschien heb ik die nameservers dus op de verkeerde plaats ingevuld? Ik heb namelijk de nameservergegevens op de beheerpagina van trans-ip vervangen door die Wordpress-nameservers uit bovenstaande instructie. En toen was ik dus mijn mail kwijt.

Ik snap nu wel dat dat niet de goede plek was, dus ik heb de nameservers inmiddels gereset (en ik kan ook weer bij mijn mail, fieuw, gelukkig is mijn mail van gisteren ook nog 'nageleverd'), maar nu heb ik mijn mooie site nog niet online.

Is het nu handig om mijn domeinnaam hier op de site te zetten? Ik kan hem ook even privé mailen?

Nou, volgens mij ben ik nu dicht bij het antwoord. Trans-IP mailde mij het volgende:

Welke Custom DNS Records moet ik gebruiken
> om mijn e-mail te kunnen blijven gebruiken terwijl mijn domeinnaam toch
> gemapt is aan wordpress
Als uw A records moeten verwijzen naar een ander ipadres dan de hosting van Transip zijn hier geen standaard dns instellingen voor. U kunt de nameservers van wordpress gebruiken maar dan dient u de dns voor de mail aan te passen naar de hosting van TransIP, of u gebruikt de nameservers van TransIP maar dan dient u de A records te laten verwijzen naar Wordpress.

Helaas kan Trans-IP mij niet vertellen hoe ik dit doe, want DNS is een complex iets en daar mogen alleen experts zich mee bemoeien. Mmmm...

Weten jullie misschien hoe ik dit doe? Of is het inderdaad beter als ik een expert vraag?

Als ik het goed begrijp, moet ik de nameservers weer veranderen in die van Wordpress, maar moet ik in mijn DNS-instellingen extra codes aanmaken waarin ik aangeef dat mijn mail nog steeds via Trans-IP loopt. Klopt dat? Dan zoek ik dus alleen nog de juiste codes. :)

Precies. Het antwoord van Trans-IP is in wezen hetzelfde als wat ik bedoelde.

Grote vraag blijftnnog steeds waar je site nu echt staat. Weten we dat, dan kunnen we de DNS records aanpassen. En idd. voor mail is er een speciaal DNS records.

Ok, haha. Het is ook best lastig in normalemensentaal uit te drukken allemaal. Ik dacht het ook te begrijpen toen jij het me uitlegde, maar dat het een parafrase is van wat Trans-IP mij gemaild heeft moet ik nog even verwerken. :p

Nogmaals: super dat je me wil helpen.

Mijn wordpress-site staat op: www.bruginbedrijf.wordpress.com

Is dat de informatie die je nodig hebt?

Die informatie zocht ik inderdaad. Ik vermoedde al dat je site bij Wordpress zelf stond. Er zijn 2 oplossingen mogelijk

1) Je laat je site bij wordpress staan. Wat moet je doen:
-Aanpassen van de DNS www records bij Trans-IP zodat deze doorverwijzen naar wordpress.com
-Zeker het DNS mail record niet aanpassen, anders werkt je mail weer niet
Nadeel is dat je met dat gekke domein blijft zitten en dat je voor hosting betaalt bij Trans-IP die niet gebruikt wordt.

2) Je verhuist je site naar Trans-IP.
-Je installeert de software van Wordpress bij Trans-IP
-Exporteer je website bij wordpress.com
-Importeer deze bij Trans-IP
Voordeel is dat je website nu bereikbaar is via je eigen webhosting. Ander voordeel is dat dit betaalde hosting is en je bij problemen ook rechten hebt.

Ja, die tweede optie leek mij ook logisch, maar ik kon er niet achter komen hoe ik die software dan bij Trans-IP kan installeren. Ik wil ook het liefste gewoon hosten bij Trans-IP. Wat ik alleen heel stom vind is dat Trans-IP ermee adverteert dat zij Wordpress ondersteunen, maar dat ze geen handleiding op hun site hebben staan met hoe ik dat voor elkaar krijg.

Waar in mijn Trans-IP dashboard kan ik dan precies software installeren? Of moet dat via ftp?

Sorry dat ik nu weer iets nieuws vraag. Ik vind het al supertof dat je me tot zover geholpen hebt :D Ik snap het nu in elk geval tot hier.

Oja: bedoel je met exporteren 'mappen'? Want dat heb ik al gedaan. Ik heb dus bij Wordpress aangegeven naar welk domein mijn site gestuurd moet worden (zelfde naam, maar dan .nl). Dat is een betaalde service en daar heb ik ook al voor betaald. Ik dacht dus alleen dat ik dan per se de nameserver op Wordpress moet zetten om dit door te voeren. Maar het is dus eigenlijk andersom?

Specifiek Trans-IP en Wordpress ken ik niet, maar het gaat ongeveer als volgt:

-Inloggen op het beheerpaneel bij Trans-IP en even goed rondkijken. Het kan namelijk goed zijn dat ze ergens automatische installatiescripts (installatron, fantastico, oid) hebben. Je kunt dan van daaruit de software van Wordpress installeren.
-Is die optie er niet dan zul je via de site van wordpress de software moeten downloaden en deze vervolgens uploaden naar je webhosting bij Trans-IP. Dit kan inderdaad via FTP.
-In dit tweede geval heb je ook nog een MySQL database nodig. Deze moet je waarschijnlijk zelf installeren. Hier houd mijn kennis ook op, maar waarschijnlijk staat dit in de handleiding van wordpress

-Met exporteren bedoel ik dat de informatie die jij in Wordpress hebt gezet (dus niet de software, maar tekst en opmaak) op de een of andere manier kan dit. Waarschijnlijk met de backup functie. Deze backup importeer je dan in je installatie bij Trans-IP.

Gelukt!

Hoi Roger,

Sjonge, het is me gelukt! Het was enorm puzzelen, maar.... Hieronder de oplossing:

- database gemaakt in MySQL
- Met Smart-FTP wordpress geïnstalleerd. Dit was lastig, want mijn host had een andere mappenstructuur. Geen httpdocs of public. Rechtstreeks in de www-map gezet, maar dat moest per se met Smart-FTP. Filezilla werkte hier niet, omdat de bestanden daarbij 'ingepakt' bleven zitten. Duurde even voor ik daar achter was. Maar toen begon het te lopen!
- bestand wp-config-sample.php gewijzigd in wp-config.php
- dit bestand 'ingevuld' met databasegegevens
- www.mijndomein.nl/wp-admin/install.php ingevoerd
- ingelogd

.... en hèhè het was voor elkaar....

Het resultaat is te zien op www.bruginbedrijf.nl. Daar ook een blogje waar ik jou in verwerkt heb. Bedankt voor al je hulp!

Groetjes,
Geerke

Een hartelijk dankjewel Geerke.

En wat nog mooier is. De website ziet er goed uit.

Groet,
Roger

Goedzo, RogerS heeft je goed geholpen :).

Kun je hem op 'Opgelost' zetten? Want ik struikel er steeds over :P.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan