wie is verantwoordelijk voor het kastje waar de telefoonlijn binnen komt

Status
Niet open voor verdere reacties.

sarifu

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2009
Hallo,

Weet niet of ik het in de juiste topic plaats, maar kon niet zo snel iets anders vinden.

Ik heb bij KPN internet tv en telefoon.
Nu ondervind ik hier nogal een aantal problemen. Internet instabiel, tv wat steeds weg valt etc..

Nu kan KPN het probleem niet oplossen door de telefoon, en willen ze een monteur langs sturen.
50 euro voorrijkosten en 15 euro per kwartier aan uurloon. Nu wil ik dit graag voorkomen als ik het zelf oplossen kan.

Nu heb ik het kastje bekeken waar mijn telefoonlijn binnenkomt, en volgens mij is deze nog van voor de oorlog.
Nu geeft kpn aan dat ik zelf verantwoordelijk ben voor dit kastje? is dit correct?

Dan de vraag, kan het probleem in dit kastje zitten? Modem is vernieuwd, nieuwe kabels getrokken, alles is goed aangesloten, dus daar kan het niet aan liggen.

KPN geeft wel aan, dat het kabeltje van het kastje naar mijn modem niet plat mag zijn maar rond moet zijn. Anders kan het signaalverlies op leveren? Klinkt mij als een broodje aap verhaal, maar is dit mogelijk wat ze zeggen? Mijn kabel is dus plat ipv rond.

Op de foto kun je het kastje zien.

Hoor graag jullie reactie!!
kpn kastje.jpgkpn kastje.jpg

Voor zover ik weet is de provider verantwoordelijk tot het ISRA-punt. Bij de kabel Abonnee Overname Punt (AOP) genoemd. Dus op jou foto, blauwe kabel en het kastje.

De (telefoon)kabelexploitant, in Nederland KPN Telecom, is verantwoordelijk voor de bedrading en apparatuur die vóór het IS/RA-punt zitten (in het geval van ISDN loopt de verantwoordelijkheid van KPN door tot de NT1). Daarom is het ook voor klanten verboden om zelf werkzaamheden te verrichten aan het IS/RA-punt.
Bron;
http://nl.wikipedia.org/wiki/ISRA

Wat betreft het ronde kabeltje, denk dat een ronde afgeschermd is waar KPN op doelt.

Bedankt voor je reactie.

Dus als ik het begrijp dan is het kastje en de kabel die naar beneden loopt(de blauwe dus) voor verantwoording van KPN?

Zoals ik dat dan lees mag ik daar dan ook niks aan doen, ook het vervangen van het kabeltje naar mijn modem mag ik dus zelf niet vervangen, dan moet ik immers bij het kastje zijn, en dit is verboden.

Dit zal dus voor rekening komen van KPN.

Dan zal ik wederom KPN hierover contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb UPC en mag niks aan het aansluitpunt zelf doen, waar de groene COAX het huis binnenkomt. Daarna is alles eigen en mag ik de modem en decoder aansluiten. Ik hoef daarvoor het aansluit punt niet open te maken. Als ik de foto's van jou kastje zie, dan denk ik dat het kastje niet open hoeft om die platte kabel te vervangen en kun je dat gerust zelf doen. Uiteraard wel weten hoe je het aan moet sluiten.

Wederom bedankt voor je reactie. Zal KPN even bellen of ik de kabel zelf mag vervangen, maar denk persoonlijk niet dat een kabel plat naar rond te vervangen ik opeens geen problemen meer heb, maar ja we gaan het proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, boven op het ISRA kastje zitten 4 schroefjes/klemmetjes, tot en met daar mag jij de boel gaan vervangen.
Ik zou (persoonlijk) eerst gebruik maken van een stuggere kabel deze slappe draadjes kunnen best veel storing geven waardoor jij een instabiele verbinding hebt ..
En ja, als je daar de monteur voor laat komen ben je minimaal 50 euro lichter..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan