Wie kan en wil mij helpen met mijn verzameldatabase?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThijGer

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2009
Ik ben bezig met het maken van een database om mijn verzameling circusprogramma's bij te houden, maar omdat ik helemaal niet goed ben met access loop ik tegen een aantal dingen aan.
Een formulier maken om de gegevens in te voeren gaat hartstikke goed, maar wanneer ik nu een formulier wil gaan maken om gegens te gaan zoeken en van die gezochte gegevens een rapport te maken wordt het mij te moeilijk.
Kan iemand mij een handje veder helpen? Ik zou er erg bij mee zijn.
Alvast bedankt.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-Y7V3V3B3AYZV.accdb

Ik heb je db bekeken, en alvast een aantal zaken aangepast die je zeker moet veranderen. Overigens ga je nog in gruwelijke problemen komen met de grootte van je db, want de grootte is nu al, met nog maar 3 plaatjes er in, niet te overzien. Kijk eens verderop in dit forum, waar iemand anders een vraag heeft draaien die ook afbeeldingen kwijt wil in zijn database; hij heeft nu al 8 verschillende databases moeten maken, omdat ze allemaal te groot zijn geworden! Ik heb de 3 plaatjes verwijderd, en de grootte is nu zeer schappelijk, zoals je kunt zien. Over het koppelen van plaatjes hebben we het dan nog wel; eerst maar de structuur goed neerzetten!

En om daar bij te blijven: je hebt een tabel Circus, met daarin een veld Directie. In de tabel Programma's heb je een veld CircusID (met een opzoeklijst; die heb ik (samen met de anderen) verwijderd)) en een vreemd genoeg ook nog een veld Directie. Wat is daarvan de bedoeling? Ofwel je wilt maar één directie gebruiken, in welk geval je genoeg hebt aan het veld in de tabel Circus, ofwel je wilt wel een standaard directie kunnen kiezen via de keuzelijst, maar wilt toch de directie kunnen vervangen. Dat laatste is niet geheel onlogisch: als een circus 100 jaar bestaat, is de kans dat de directie in die 100 jaar niet veranderd niet zo heel groot! Al weet ik natuurlijk niet zoveel van circustrucs om dat met enige authoriteit te kunnen zeggen.
Verder heb je een veld Jaar, waar je Tekst van hebt gemaakt. Is een jaartal niet een getal? Maak van dat soort velden dus altijd een numeriek veld. Ook dat is in het voorbeeldje aangepast. En ook de relaties tussen de tabellen. Ik heb er nog een bijgezet: een tabel Landen. Want daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde.

Bijlagen

Bedankt voor de snelle reactie. Was me ook al opgevallen dat de afbeeldingen de db erg groot maakten, ga dit oplossen door hyperlinks toe te voegen naar de afbeeldingen.

Het liefst zou ik als ik het circus gekozen heb dat dan automatisch de directie en het land toegevoegd worden. Wat betreft jaar: het is inderdaad een getal.
Ik ben blij met deze snelle reactie en hulp!

En waarom zou je land en directie automatisch willen toevoegen?

Omdat de directie en het land waar het vandaan komt niet vaak wijzigt.

Lees je eigen tekst eens door, en vraag jezelf dan af waarom ik die vraag stel.....

Antwoord:
De velden Land en Directie zitten ook in de tabel Circus. Als je in de tabel Programma's een circus selecteert door een CircusID in te vullen, kun je alle circusgegevensopzoeken op basis van het CircusID. Er is dus geen enkele noodzaak om die gegevens nog eens apart op te slaan. We noemen dat (want het is een bekend verschijnsel, en dat krijgt dus een naam :) ) redundantie. En je probeert dat altijd te voorkomen. Kortom: waarom zou je die gegevens opslaan?
(Eén reden heb ik zelf al gegeven trouwens ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan