• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie kan mij dit uitleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.vink

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2000
In het bijgevoegde bestand staat een formule/functie in de vakjes "van"en "tot"
Wie kan mij uitleggen, of verwijzen naar een website, hoe ik dit zelf kan maken?

Bijlagen

Die cellen nemen de begin- en einddatum over uit de kolom Datum

Dat gedeelte snap ik. In de vakjes van/tot zie ik ook de formule. Maar als ik een tabel maak zie ik pijltjes in de kolom naam en ik snap ook niet waar in het bestand de gegevenstabel staat want die zie ik niet.

boven de A1 staat het naamvak
klik eens op het pijltje naar beneden dat in het naamvak staat
Selecteer dan ExpenseData

De tabel wordt geselecteerd (spoiler: het is het bereik B8:L18)

Die kan je vinden in tabblad formules--> namen beheren.

snap de bedoeling zelf niet van die formule in cellenb bij datum.
Volgens mij is het toch de eerste en laatste datum opzoeken niet?
Waarom dan gans die tabel selecteren.

Snap er niets van. Hoe heet zo'n tabel? Dan kan ik zoeken hoe er één te maken.
Als ik in het formulier(bijlage) in een cel rechts klik en kies voor "Gegevens ophalen uit tabel" dan komt er een tabel tevoorschijn.
Wat ik wil is een formulier maken met zo'n tabel waar hij de gegvens uit de kolom "Datum" gebruikt om de periode van/tot in te vullen.

snap totaal de bedoeling niet van het formulier

Probeer ik het nog een x duidelijk te maken.
Er staat achter betaalperiode: van/tot
Door in de kolom de datum in te voeren wordt van/tot automatisch ingevuld.
Deze functie wil ik gebruiken in een ander formulier.
Mijn vraag is dus hoe maak ik een formulier, zonder pijltjes in de naamvelden, waarin deze optie zit.

Het "Formulier" is een excel tabel meer informatie daarover lees je hier https://support.microsoft.com/nl-nl...in-excel-bf0ce08b-d012-42ec-8ecf-a2259c9faf3f
Het voordeel van een excel tabel is dat die een naam heeft en dat elke kolomkop als naam voor het breik binnen de tabel gebruikt kan worden.
Ik zal de van voor formules uitleggen

van formule: =ALS(AANTALARG(ExpenseData[Datum])=0;"";MIN(ExpenseData[Datum]))

In deze formule verwijst ExpenseData naar de exceltabel die in het cellenbereik B8:L18, het gegevensbereik

De ALS-test formule AANTALARG(ExpenseData[Datum])=0 kontroleert of in de het celbereik B8:B18 een waarde is ingevoerd, maar in plaats van dat bereik wordt de kolomkop [Datum] gebruikt en wordt de tabelnaam ervoor geplaatst
Zo weet excel uit welke tabel en welke kolom gegevens moeten worden gehaal.

De MIN functie heeft dezelfde verwijzing en die zoekt dus altijd naar de kleinste waarde, en omdat datums een "gewoon getal" is met een bijzondere opmaak staat in de van fromule dus altijd de vroegste datum. (lagste getal)
Bij de MAX functie wordt de laatste datum gebruikt (hogste getal)

Belangrijkste voordelen van het gebruik van een excel tabel zijn dat je ipv weinig zeggende bereiken nu verwijzingen maakt die voor het menselijk brein makkelijker te begrijpen zijn.
Als je een tijde met excel werkt ben je gewend zelf te onthouden dat in komom B de datums staan. MEt een excel tabel maak je de bereiken beter leesbaar zodat je meteen ziet dat er in de datumkolom wordt gekeken.
Nu met 1 tabel lijkt het weinig voordelen te hebben maar in een wat uitgebreidere sheet met veel bereiken (tabellen) wordt het wel veel handiger en overzichtelijker.
Er staat effectief niet veel anders dan wanneer je celverwijzingen gebruikt

de formule
=ALS(AANTALARG(B8:B18)=0;"";MIN(B8:B18))

zal precies hetzelfde doen

Als je hetzelfde wil bereiken in een andere sheet zul je dus een excel tabel moeten maken en daarna de formule zelf opbouwen als je met aanwijzen en slepen bereiken selecteert dan zal deze vanzelf de naambereiken gebruiken ipv celverwijzingen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Helaas werkt de link niet dus kan ik niet naar de uitleg daar kijken.
Maar ik begrijp dus dat de gemaakte tabel apart staat van het formulier, en dat ik door de verwijzing naar de kolomnaam de gegevens uit die tabel haal.
Ga er mee stoeien. :thumb:

Hallo r.vink
Die pijltjes bedoel je daar de filter mee bovenin de tabel?
Die kun je eventueel uitzetten bij tabblad tabel en filterknop.
Je hoeft er niet perse een tabel van te maken.
Hier de tabel met normale verwijzingen.

Groetjes Johan

Bijlagen

ik heb de link in het vorige bericht gerepareerd er was iets misgegaan bij het opmaken van de link.

Super bedankt, hiermee ga ik aan de slag.

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en mij op weg helpen. Het is gelukt. :thumb:
Het bestandje met de werkende van/tot heb uik bijgevoegd.
De hinderlijke pijltjes in de tabel krijg je weg door de knop "Filter" aan te klikken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan