• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie kan mij helpen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JJH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

JJH

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Hoi,

ik ben een matige excel kenner en heb een vraagje.
Ik maak een draaitabel met informatie en wil deze makkelijk en snel in een ander tabblad ingevuld hebben.

De indeling die ik wil hebben lukt niet meteen met de draaitabel omdat hier niet meteen alle informatie voor handen is.

Ik zoek dus denk ik iets als verticaal en horizontaal zoeken tegelijk.

Iemand suggesties hoe dit te doen?
Ik heb volgens mij als ergens iets gezien als combinatie van index en vergelijken, maar ik ben helemaal niet bekend met deze functies en krijg het dus ook niet werkend.

alvast bedankt!

Hoi,

ik ben een matige excel kenner en heb een vraagje.
Ik maak een draaitabel met informatie en wil deze makkelijk en snel in een ander tabblad ingevuld hebben.

De indeling die ik wil hebben lukt niet meteen met de draaitabel omdat hier niet meteen alle informatie voor handen is.

Ik zoek dus denk ik iets als verticaal en horizontaal zoeken tegelijk.

Iemand suggesties hoe dit te doen?
Ik heb volgens mij als ergens iets gezien als combinatie van index en vergelijken, maar ik ben helemaal niet bekend met deze functies en krijg het dus ook niet werkend.

alvast bedankt!

Doe er eens een voorbeeldbestand bij. Dat "praat" wat gemakkelijker.
Gr. Ton

Hierbij een stukje uit het voorbeeld...

blad 1 komt uit een draaitabel
en in het andere tabblad moeten de gegevens ingevuld

Bijlagen

Zoiets als in de bijlage?

Alleen zie ik nergens:
J-BUI, M-BNB, M-BUL, in je kolommen van blad1 (2),
daarom heb ik hier geen formule in gezet.

Bijlagen

De gegevens in blad 1 (2) wisselen elke maand. De verdeling van de kolommen kan dus anders zijn. Werkt deze formule dan ook? Dacht eruit te kunnen halen dat je een kolomnummer aangeeft???
Dan werkt het dus denk ik niet.
Hij moet echt helemaal zelf zoeken naar de combinatie...

Deze dan, ik wist niet bij de eerste, dat de gegevens veranderden.
Dus dat klopt, die formule werkt niet.

Bijlagen

Heel erg bedankt!
Denk dat deze dan moet werken....
Ga het maandag even uittesten.
kun je me in tekst zeggen wat de formule doet, zodat ik dit zelf kan beredeneren?

Hallo JJH,

In C6:
De formule zoekt in de Index A4 t/m AJ100 van Blad1 (2).
Met 2x vergelijken zoekt het naar het snijpunt; verticaal naar A6 (Janssen) in het bereik blad1 (2) A4:A100 en horizontaal naar C3 (I-BUI) op rij 4:4 van blad1 (2).

Wordt bv. I-BUI of Janssen niet gevonden,krijg ik een foutwaarde (#N/B). zoals in M-BNB het geval zou zijn.
De foutwaarde hef ik op door het eerste gedeelte van de formule: =ALS(ISNB(INDEX('Blad1 (2)'!$A$4:$AJ$100;VERGELIJKEN($A8;'Blad1 (2)'!$A$4:$A$100;0);VERGELIJKEN(C$3;'Blad1 (2)'!$4:$4;0)));"";
Ofterwel, wordt het niet gevonden, krijg je geen #N/B, maar blijft de cel leeg (“”).

Hoop het zo een beetje goed uitgelegd te hebben (anders moet iemand mij maar op mijn fouten wijzen).

Klik anders in de formulebalk op de “ALS” van de formule en druk op “fx” links naast de formulebalk en doorloop de formule in stappen.

De +1 in de vorige formule is hierbij overbodig in het nieuw bestandje.
Succes.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Harry,

helemaal super!! Het werkt perfect.

Kun je me hier nog eens mee verder helpen??
Ik krijg hierdoor een resultaat per afdeling die ik weer in een overzicht per maand wil zetten. Van elke maand wordt op dit moment vooraf een ander bestand gemaakt. In het overzicht staan de maanden dan bij elkaar.

Kan dit ook nog enigszins geautomatiseerd worden??

Alvast bedankt!!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Harry,

helemaal super!! Het werkt perfect.

Kun je me hier nog eens mee verder helpen??
Ik krijg hierdoor een resultaat per afdeling die ik weer in een overzicht per maand wil zetten. Van elke maand wordt op dit moment vooraf een ander bestand gemaakt. In het overzicht staan de maanden dan bij elkaar.

Kan dit ook nog enigszins geautomatiseerd worden??

Alvast bedankt!!

Voor de eerste, mooi om te weten. :thumb:

Voor de andere vraag moet ik meer informatie hebben.
Wat moet er precies gebeuren, van welk blad naar welk blad, en/of van welke cel naar welke cel.

Ik zie dat Augustus al is ingevuld in blad "bezettingsgraad", en in Augustus van "blad1" staan ook gegevens, maar die corresponderen niet met elkaar.
Ik zie er helaas geen verband in.

Heb je #DEEL/0! wel al weggewerkt.

Dit bestandje heb ik pasgeleden overgenomen van een collega...de foutmeldingen heb ik wel al weggewerkt ja.

Dit is eigenlijk ook vert. en hor. zoeken tegelijk in blad 1, alleen verandert in blad bezettingsgraad steeds de maand waarin het ingevuld moet worden.

augustus moest inderdaad niet ingevuld zijn...

Bijlagen

Hallo, (Joyce?)

Zoiets als in bijlage?

Alleen het gedeelte van "verlof en atv" & "ziekte uren" begrijp ik niet helemaal, waar moet ik die gegevens weghalen?

Tot zover, hoor wel wat er aan schort.

Bijlagen

Hoi Harry,

alweer bedankt!

Die kolom zal ik er dan tussen moeten voegen, maar als ik weet hoe ik de formule moet gebruiken knutsel ik dat wel verder in elkaar.

Ik ga deze formule eens uitproberen en kijken hoe ver ik kom.

Groeten,
Joyce (ja!)

hallo Harry,
ik heb alles aan het lopen!

Hartstikke bedankt voor je hulp!

Groeten

Graag gedaan hoor. ;)

Ik heb een nieuw soortgelijk probleem. Nu moet ik heb nu alleen de te zoeken waarden verticaal naast elkaar staan. Gaat dit ook?

Bekijk bijlage test.xls

Alvast bedankt!

Hallo Joyce,

Ik heb bestandje ingevuld, maar zit wel één voorwaarde aan.
Uitleg staat in Blad2.

Hoop dat je dit bedoeld.

Bijlagen

Hoi Harry,

Dit is toch dezelfde formule als de vorige keer? Die had ik ook al geprobeerd, maar ik heb schijnbaar toch iets fout gedaan :)

Nu doet hij het in elk geval! Weer hartstikke bedankt hiervoor!

Groeten,
Joyce

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan