Wie kan mij opweg helpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddy_v

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2002
Hallo,

Wie kan mij een beetje opweg helpen in Access?

Ik ben bezig in access om een database te maken voor de vooraad die ik voor mij werk in de auto heb.

Ik de volgende 3 tabellen :
* overzicht : hier staat alle onderdelen in die ik in de auto heb met aantal en minimale en maximale voorraad. en nog wat extra gegevens.

* verbruikt : hier wordt in gevult als ik onderdelen gebruik. Het moet eigenlijk zo zijn dat ik het item nummer niet kan invoeren maar kan kieze uit de items uit de tabel overzicht.

* retour : hier in wordt gegeven ingevoerd als ik gebruikte autovoorraad weer terug krijg gestuurd.

Nu wil ik graag dat het actuele voorraad in de tabel overzicht. aangepast wordt als ik iets gebruik of iets retour krijg.

Wie kan mij een beetje opweg helpen?

Heb mijn bestand tot nu toe toegevoegt.

PS ik ben echt een beginnenling voor access? graag goede tips :-)

gr Eddy

Bijlagen

Dag Eddy,

Zoals je de tabellen nu gedefinieerd hebt maak je het moeilijk, hieronder een voorstel hoe e.e.a vlgs mij beter ingericht is :

Tabel "tblOnderdelen" (spreekt denk ik voor zich)
- Ond_ID
- Ond_Omschrijving

Tabel "MutatieSoort" (Hierin 'Aanvulling', 'Gebruik', 'Retour')
- Mut_ID
- Mut_Omschrijving

Tabel "VoorraadMutatie" (Hier voer je het daadwerkelijk gebruik e.d. in)
- Vrd_Datum
- Vrd_Klant
- Vrd_Ond_ID
- Vrd_Mut_ID
- Vrd_Aantal

Query "qryVoorraad"
- Ond_ID (GroupBy)
- Ond_Oms (Last)
- Vrd_Aantal (Sum)

In een invoerformulier kun je m.b.v. keuzelijsten de ID's ophalen, gebruik bij voorkeur de wizard.

Om een openingsvoorraad te creeren voer je voor de afzonderlijke onderdelen het aantal in als 'Aanvulling'.

Erik

Mmm ok..

Ik vindt alle voorstellen ok..
Maar ik denk dat dit iets te hoog is gegrepen voor mijn kennis van access.

Ik heb een paar verplichte velden die ik moet invullen als ik een onderdeel gebruik
dat zijn Datum, onderdeel nummer, call nr en service nr.

Ook heb ik verplichte velden bij het retour krijgen van onderdelen en dat zijn :
Pickslip nr, Pickbatch nr, Order nummer, delvery nummer en internal request nummer en daarbij komen soms nog call nr en service nummer bij.

Gr Eddy.

Eddy,

Met een query kun je onder andere tabellen koppelen, bijvoorbeeld een klant met meerdere orders. Nu kun je bij iedere order de volledige NAW gegevens in gaan kloppen, maar je kunt beter naast een tabel met orders een tabel met klantggegevens aanmaken waarin eenmalig de NAW gegevens worden castgelegd. Met een klant ID in beide tabellen heb je dan een link.

De opzet van de tabellen is er op gericht meerdere tabellen te kunnen linken in een query, en om mbv die query de eindvoorraad te berekenen.

Als je meer gegevens nodig bent voor retouren dan stel ik voor om ook hier een aparte tabel aan te leggen die je vervolgens linkt aan de tabel "Voorraadmutatie" middels een retour ID in beide tabellen.

Erik

Erik,

Bedankt voor je reactie zover.

Even over dat linken?

Moet ik dan in alle tabellen de zelfde "naam" hebben in een kolom?
Zodat ik dan automatisch die tabellen kan koppelen?

Het itemnummer kom namelijk bij de autovoorraad, verbruik en retour voor?
Kan ik dat dan als ID pakken?

Ik bedoel als ik nu in elke tabel een itemnummer verwerk. Kan ik dan een query maken voor itemnummer zodat ik kan zien wanneer ik dat item nummer gebruikt heb (met bijpassende gegevens) en wanneer ik dat itemnummer retour heb gekregen (met bijpassende gegevens)

Eddy,

Je auto voorraad is niet anders dan "beginvoorraad + aanvulling + retour - gebruik", deze voorraad is dus steeds het totaal van alle records in de tabel "VoorraadMutatie".

In die tabel "VoorraadMutatie" is het itemnummer "Vrd_Ond_ID" altijd al gelinkt aan de voorraadmutatie "Vrd_Mut_ID".

Bouw bij voorkeur eerst de tabellen eens, vlgs mij ga je dan vanzelf wel verbanden zien.

Erik

Hallo,

Ben ik weer..

Ik ben heeel lang bezig geweest met deze instellingen/tabellen/querys maar ik snap er steeds minder van.

Kan iemand misschien het begin opzetten met de opmaak zoals deze hierboven wordt voorgesteld?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan