Wie wordt Master en wie wordt Slave???

• Onderwerp starter Onderwerp starter the1
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

the1

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2002
Ik wil een extra HD plaatsen in mijn PC.
Een Maxtor Diamondmax Plus 9 (U133)
Hoe kan ik nu het beste alles plaatsen (Master/Slave)?

Ik heb nu het volgende in de PC:

IDE-1:

Master - Maxtor Diamondmax Plus 9 (U133)
Slave - LiteOne DVD-Rom

IDE-2:

Master - NEC DVD-RW 1300A

Ik wil de nieuwe als Master op IDE-1 omdat deze groter is. Ik ga deze verdelen in 4 partities net zo als de oude HD van 80G

C: Windows XP 10G
D: Games 10G
E: Documenten 20G
F: Extra tbv Films 120G

De andere HD van 80G wordt 1 partitie!

Ik wil ook de gegevens van de oude HD overzetten naar de nieuwe zodat dit mijn bootdisk wordt.
Hoe kan ik dit het makkelijkste doen?

Primary Master: Nieuwe Hardisk
Primary Slave: Oude Harddisk

Secundary Master: DVD-RW
Secundary Slave DVD-Rom

En weet je misschien ook wat de makkelijkste manier is om de gegevens om te zetten naar de nieuwe HD?
Gewoon kopieeren???

Ik vergis me.

Pr. Master: Nieuwe Harddisk
Pr. Slave dvd-rom

Sec. Master: oude harddisk
Sec. Slave. DVD-RW

De volgorde van de secundary weet ik niet helemaal zeker. Is volgens mij ook niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat dvd-rom en dvd-rw op aparte ide zitten, omdat dit beter is als je van cd naar cd kopiert

Als je echt een goede kopie van je oude schijf naar de nieuwe wilt, heb je een programma zoals Norton Ghost of Partition magic nodig.

Om wat voor gegevens gaat het? gewoon bestanden? Of gewoon het complete besturingssysteem? Als het om alleen bestanden gaat kun je het beste gewoon kopieren ja. Als het om het besturingssysteem gaat wordt het wat lastiger. Normaal gesproken kan dit met Norton Ghost. Dan maak je een image van je harddisk en zet je die terug. Maar dan moeten wel bijde schijven evengroot zijn en dat is in dit geval niet zo. Hoe je het dan kan doen weet misschien iemand anders

Geplaatst door crash
Als je echt een goede kopie van je oude schijf naar de nieuwe wilt, heb je een programma zoals Norton Ghost of Partition magic nodig.

Zoals ik al zij, met norton ghost gaat dit niet lukken, omdat zn nieuwe schijf groter is dan zn oude. In de image die je met norton ghost maakt staan ook gegevens over de grootte van de schijf namelijk

Ja, ik wil dus het complete besturingssysteem overzetten anders moet ik alles opnieuw installeren!
Het kan dus niet met Norton Ghost!
Weet iemand misschien hoe het wel kan?

Geplaatst door Robbert1978
Zoals ik al zij, met norton ghost gaat dit niet lukken, omdat zn nieuwe schijf groter is dan zn oude. In de image die je met norton ghost maakt staan ook gegevens over de grootte van de schijf namelijk
Volgens mij kan dit gewoon met Norton Ghost.:confused:
Een kopie maken van een partitie, dan maakt het niet uit hoe groot de schijf zelf is.
Als je de partite even groot houdt, zal je zeker geen problemen krijgen, maar volgens mij kun je ook een kopie op een grotere partitie zetten.

Zelf zou ik van de gelegenheid gebruik maken een schone installatie op de nieuwe schijf plaatsen.
Lekker een vers begin.:)

Laatst bewerkt:
Ik zou idd ook kiezen voor een schone installatie.

MAar ik heb het zelf eens geprobeerd, een ghostbestand terug te zetten op een grotere schijf, maar dat plakt hij dus niet, omdat in het ghostbestand ook dingen zijn opgeslagen over totale ruimte op die schijf, gebruikte ruimte, vrije ruimte. Toen ik het dus probeerde zij hij dus dat het niet overeen kwam.

Hier werkte het prima, maar zoals ik al aangaf had ik de op de nieuwe schijf de partitie exact dezelfde grote gegeven.

Dan zou het misschien kunnen werken, al twijfel ik daar ook nog een beetje aan omdat hij volgens mij ook de grootte van de totale schijf bekijkt. Maargoed dit weet ik dus niet zeker.

Ik zou, namelijk anders niet weten waarvoor de optie "partitie kopieren", dan is.:confused:

En met Drive Image dan?
Iemand ervaring hiermee of werkt dit exact hetzelfde als Ghost en krijg je ook problemen als de schijf groter is als de backup?

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat Drive image nu door Symantec over genomen is.(norton ghost)
Je kunt het altijd proberen, je houd namelijk een "echte" backup op je oude schijf.:)

Heb nog iets gevonden op de PowerQuest Support site:

Run Ghost with the -OR switch to prevent Ghost from evaluating the amount of available space on the destination disk or partition. After Ghost completes the cloning process, determine whether the destination disk or partition includes all the data that was in the source disk or partition. If some data is missing, try a different solution for this problem.

Zou dit het probleem kunnen verhelpen?

Het is geen probleem als de partities van een andere grootte zijn met Norton Ghost. Ik werk zelf met versie 2003. Mijn nieuwste schijf waarop de image staat is 80 gb en de besturing staat op mijn oude schijf met 40 gb. Mijn winxp staat op een partitie van 15 GB terwijl het image van een goed draaiende installatie staat op een partitie van 6 GB. Norton kan je image zelfs comprimeren.

Het terugzetten heeft bij mij, tot nu toe 2 keer, geen enkel probleem opgeleverd. Je kan zelfs je image op een DVD-rw kwijt, heb ik ook gedaan voor de zekerheid.

Kopieren zou ik persoonlijk als het alleen om gegevens gaat gewoon via de verkenner doen. Wil je ook andere zaken kopieren dan kan dat weer via Ghost.

Groeten
Ton

Nog even over de plaatsing van de HD en CD/DVD.
De 2 HD kunnen allebei U133.
Deze is allleen aanweig op IDE-1.
Kan ik dan toch niet beter allebei de HD op IDE-1 zetten en DVD-RW als M en CD-rom als Sl op IDE-2?

Geen probleem, ik zou alleen de cd-rom als master doen en de dvd-rw als slave. Zo heb ik het ook gedaan op aanraden van een aantal techneuten. Jouw oplossing werkt ook, vraag mij even niet waarom je beter de cd-rom als master kan doen. Bij mij werkt het in ieder geval goed.

Ik heb ook gelezen dat je nog veel beter een extra ATA133-controllerkaart (PCI) kunt plaatsen met 2 x IDE en dan de 2 HD of de CD-rom en DVD-RW op de controllerkaart zetten. Dan heeft ieder apparaat zijn eigen IDE!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan