WIFI extender aparte _EXT router, dus niet automatisch sterkste signaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pattejick

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2012
Aangezien de ontvangst in de woonkamer en zolder van de WIFI beperkt was (router staat op 1e verdieping), besloten een WIFI range extender te kopen. Keuze is gevallen op een Netgear WN2500RP. Signaal wordt wel degelijk doorgegeven, maar wat mij tegenvalt is dat het versterkte signaal op een apart EXT-kanaal komt. Met andere woorden: er zijn nu twee routers die ik los van elkaar kan kiezen, terwijl ik had verwacht dat het signaal over één lijn zou gaan en er dus niet hoeft te worden gewisseld bij lopen door het huis. Nu heb ik beneden met de extender een goed bereik, maar op de 1e verdieping is de reguliere router beter en die moet ik nu met de hand kiezen.....

Doe ik iets verkeerd of verwacht ik iets van de range extender wat niet mogelijk is?

Er zijn verschillende extenders die zo werken.
Met een zogeheten essid.
Linksys doet dit niet.
En naar mijn weten de range extender van tp-link ook niet.
Dus het is niet anders,helaas.

Voor roaming/'zwerven' had je
a. óf een accesspoint moeten kopen (bedraad aangesloten aan je basis draadloze router), met SSID, draadloos wachtwoord etc. gelijk, maar dan op een kanaal nummer dat (minstens) 3 kanalen los is van het draadloze kanaal waar de basis draadloze router op uitzendt/luister (bijv. kanaal 1 voor basis draadloze router en kanaal 4 voor accesspoint).
b. óf een draadloze repeater moeten kopen. Onder voorwaarde dat de basis draadloze router WDS kan en de repeater ook, dan kan draadloos een overspannend draadloos netwerk worden gemaakt 1 SSID en 1 draadloos wachtwoord over 1 kanaalnummer.

Tijs.

Ok, dus de netgear is in dit geval niet de beste oplossing.... Ik heb een Linksys E4200 v2 router; als ik roaming mogelijkheden wil, welk apparaat zou hier onder andere geschikt voor zijn?

Dat hangt er dus vanaf (zie mijn vorige posting):
a. Bekabeld (dan dus Accesspoint)
b. Draadloos (dan dus WDS-apparaat).

b. alleen beschikbaar als de Linksys ook WDS doet...

Tijs.

Toevoeging: Uit de handleiding van de Linksys zou ik het idee krijgen dat die Linksys geen WDS ondersteunt. Dus blijft dan alleen een accesspoint over (dus netwerkkabel vanaf Linksys nodig tot plek waar je die accesspoint wil ophangen) of range extender (wat je nu al hebt).

Tijs.

Er loopt al een internetkabel naar de 1e verdieping, dus bedraad is geen probleem.

Is een Linksys WAP610N access point dan een optie voor het roamen? Of is het verstandiger om
iets meer bij te betalen en een betere router aan te schaffen?

Die WAP610N zou dan (m.i.) genoeg moeten zijn. Let wel op het verhaal van (minstens) 3 kanaalnummers 'los' van het draadloze kanaal dat 'beneden' wordt gebruikt etc.
Verder (afgezien van kanaalnummer) hetzelfde inrichten als hoe het 'beneden' staat.

Tijs.

Tijs,

Bedankt voor je snelle reacties! Met een paar aan de wifi gekoppelde apparaten (smartphones en iPads) loop ik geregeld tussen de verdiepingen ; is bij de hierboven beschreven situatie er dan sprake van automatische overlap tussen en wisseling met de twee apparaten? M.a.w. gaat het wisselen dan automatisch of moet dit nog steeds met de hand?

In principe gaat dat vanzelf, maar sommige apparaten willen nogal 'hardnekkig' vasthouden aan het 'accesspoint' waar ze origineel contact mee gelegd hadden, resulterend in magere ontvangst. Raak je echter buiten bereik van het 'originele accesspoint' dan zou de overstap vanzelf moeten gaan.
Herverbinden met hetzelfde netwerk zou wel automatisch met het accesspoint moeten gaan dat het draadloze netwerk op dat moment met de sterkste signaal doet.

Ik geef toe dat roamen enigszins een schemergebied is, maar beter/eerlijker dan dit kan ik het niet weergeven, denk ik.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan