Wifi met blikjes of alu folie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo allemaal,

Het internet staat er vol mee, WiFi antennes voorzien van een open gesneden blikje of aluminium folie om zo je bereik te verbeteren.

Maar werkt dit nou echt?
Ik kan mijn router helaas niet op de ideale plaats in huis plaatsen. Hij staat achterin de woonkamer in een hoek met een buitenmuur en een draagmuur (met de buren aan de andere kant).

Ik gebruik een TP-Link Archer C3150 MU-MIMO router met 4 externe antennes.

Moet ik dan aan elke antenne een blikje bevestigen? Of juist 1 stuk aluminum folie in 1 keer achter alle antennes?

Of is het toch een fabeltje of iets met minimale verbetering?

Hebben jullie dit al eens geprobeerd of gebruik je het nu? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Er zijn ook andere soort blik verhalen. Hoe goed ze zijn?
En of dat aluminium "bakje" werkt? Het geeft iig meer richting met daardoor agv de reflector, wat versterking.

Wat meer bestudeerd zijn de zgn culinaire antennes
https://martybugs.net/wireless/collinear.cgi
Worden zeer veel gebruikt en het blijft een rondstraler met enige versterking. Imho voldoende om op de verdieping meer signaal te krijgen maar onvoldoende om de volgende verdieping goed mee te pakken ivm vaak aanwezig bewapend beton.

Dat laatste was ook mijn eigen ervaring. Ik heb stevig koperdraad gebruikt als antenne.

Laatst bewerkt:
Hallo

Mochten de antennes demonteerbaar zijn , zou je de coax kabel ertussen kunnen verlengen , en deze dan op een andere plaats zetten.

Al een paar keer deze noodoplossing moeten gebruiken , en werkt bevredigend (2.4Ghz)

Niet getest op 5Ghz , maar zou ook moeten werken.

zoiets b.v.b. :

https://www.benl.ebay.be/itm/WiFi-W...446904?hash=item21364586b8:g:sNIAAOSwkLhaM5gc

https://www.benl.ebay.be/itm/1m-WiF...720673?hash=item23c909d721:g:02YAAOSwRPhbelei

Het werken met "reflectoren" aluminium folie , etc ... werkt , maar zou ik meer gebruiken bij toestellen die vast staan opgesteld , en niet een laptop b.v.b.

Veel werk om dit zelf eens uit te testen is dit niet , en een nee heb je , een ja kun je krijgen.

Peter

Yep, ze zijn eetbaar maar ik hoef ze niet :D:thumb:
Ja mijn TAB A 10.1 heeft een auto correct met een prima smaak gevoel....;)
Een toetje dan... mijn gepruts met 2 speeltjes erin, met 2 stacks dus, linker zijde is het best zichtbaar, antenne afmetingen van de vorige link.
De performance op de verdieping zelf is een stuk beter.20191105_182742.jpg
Gedaan met een Zyxel modem ingezet als Access point maar waarvan de wifi niet geweldig was.

Laatst bewerkt:
Mooi. Gewoon doen. Bekijk de resultaten met WiFi Analyzer en dan ben je goed. Met zo een programma kan je namelijk het sterkste kanaal vinden in iedere situatie en meten is weten.

Enkele adviezen: 5GHz is snel maar gaat slecht door muren en plafonds. Gebruik daarom 2.4 GHz. Schakel Bluetooth functionaliteit uit want dit gebruikt kanalen dicht bij WiFi en kan storen. Voorkom veel verticaal opgesteld metaal zoals vloerlampen, wapening en leidingen of bedrading dicht bij de antenne en in het pad. Enkele routers hebben firmware wat je zelf kan inbrengen. Hiermee is het signaal dan meestal gewoon hoger in te stellen. Je zal in dat geval het model router en woorden als "firmware" of "signal strength" moeten zoeken met Google. De meeste providers leveren hun eigen geautoriseerde routers, updaten hun firmware regelmatig geheel automatisch en stellen de instelling voor signaalsterkte niet beschikbaar.

Het was een paar uur klussen en wat meten. Dat laatste is nog best lastig, normaal gebeurt dat in een relectievrije ruimte met een referentie antenne erbij.
Wel....zo mooi waren mijn metingen, idd met die app niet, maar goed genoeg om te zeggen dat op de verdieping de zaak beter werkte dan de originele interne antennes.

Ik heb ook bewust voor de 2.4 GHz band gekozen, niet alleen vanwege de hierboven genoemde redenen, maar ook om de maak en materiaal fouten .
Bijvoorbeeld een fout van 1 mm in het ontwerp daar word je op 5GHz veel harder vooraf gestraft dan op 2.4GHz, reken maar na hoever je van de wensfreqentie zit qua verschillen....
En bij 5GHz moet je al helemaal met verzilverde spullen werken omdat de zgn kring kwaliteit dan een stuk hoger is, immers we hebben hier wel met skin effecten van het gekozen materiaal te maken en die is voor zilver nu eenmaal op die hoge banden een stuk beter dan voor koper.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan