Wifi met smartphone werkt alleen als laptop aan staat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dotchli

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2012
Goede morgen,

Ik heb momenteel een vreemd fenomeen met mijn Sitecom Wireless Router (WL-173). Ik heb 2 apparaten die via wifi verbinding met deze router maken, mijn laptop en mijn Samsung Galaxy Ace telefoon.
Het probleem is dat mijn telefoon alleen verbinding kan maken als mijn Laptop aan staat! Als mijn laptop niet aan staat en geen verbinding met de router maakt, kan mijn telefoon geen verbinding maken (ziet de router wel - Sitecom).
Tevens, als mijn smartphone verbonden is en ik zet mijn laptop uit, dan blijft deze verbonden zo lang deze actief blijft, in alle andere gevallen kan deze geen verbinding meer maken.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Wellicht gaat er iets verkeerd met toegewezen IP adressen?

M.v.g.

Dotchli

jouw laatste zin begrijp ik niet
"Tevens, als mijn smartphone verbonden is en ik zet mijn laptop uit, dan blijft deze verbonden zo lang deze actief blijft, in alle andere gevallen kan deze geen verbinding meer maken".

1/ Router al eens 2-tal minuutjes vd stroom gehaald?
2/ Kijk eens in je router hoe de wireless mode staat; bv. 802.11b/g ; 802.11b/g/n (vaak mixed mode genoemd) of misschien enkel 802.11n.
3/ Sedert wanneer is dat fenomeen begonnen?
4/ Bestaat er ook een bluetooth verbinding tss de Samsung en je laptop?

Met de laatste zin bedoelde ik dat ik verbinding met mijn smartphone kan maken als mijn laptop aanstaat en ook verbonden is. Als ik mijn laptop uitzet, dan blijft mijn smartphone wel nog verbonden, totdat deze inactief wordt (slaap modus). Als ik mijn smartphone weer wil gebruiken is de verbinding verbroken en hij kan dan ook niet meer opnieuw verbinding maken (hij probeert het wel, maar het lukt niet). Zodra ik mijn laptop weer aanzet, dan lukt het wel.

#1 - Heb ik al meerdere keren geprobeerd, zonder resultaat.
#2 - Hmm kan ik niet direct vinden, ik zie wel iets staan van 2.4 GHz (B+G).
#3 - Sinds ik mijn smartphone heb.
#4 - Bluetooth staat uit en zowel mijn laptop als smartphone functioneert niet als een hotspot, smartphone verbind met de router.

qua wireless mode scherm is het wl-173 wlan modus.JPG wat ik bedoelde? Hoe staan die parameters in jouw toestel? De SSID hoef ik niet te weten.

test eens het volgende:
1/schakel de draadloze adapter van je laptop uit. Kan je dan op Internet met je smartphone? Indien niet haal de router eens vd stroom, zet hem weer aan en kan je dan op Internet met je Samsung?

Testje zojuist gedaan.

Zodra ik de wifi van mijn laptop uitgezet had, kon mijn smartphone geen verbinding meer maken. Toen ik de router uit/aan zette, kon mijn smartphone wel weer een verbinding maken. :confused:

je vermoeden van problemen met de ip-adres toewijzing zou inderdaad wel eens correct kunnen zijn. De volgende adviezen zullen het misschien niet opgelost krijgen maar kunnen zeker geen kwaad:
1/ Check eens of er geen recentere firmware voor je sitecom router beschikbaar is? Als je een firmware upgrade kan doen, vergeet dan niet om een backup vd routerinstellingen te nemen of tenminste de instellingen te noteren.
2/ Als er een recentere compatibele androïd versie voor je smartphone beschikbaar is, zou ik dit ook aanraden.
3/ Last but not least, controleer ook of je de recentste drivers gebruikt voor de draadloze adapter in je laptop.

Mochten deze stappen ook niet helpen, vroeg ik me af of je ergens een vast ip-adres aan je smartphone kan toekennen? Indien ja, kies dan wel een adres dat buiten de DHCP-reeks ligt die je router uitdeelt.

#1 - De laatste Firmware stond er al op.
#2 - Heb ik nog niet gedaan, ik weet ook niet hoe dit precies moet/werkt.
#3 - Ik heb de nieuwste driver voor de adapter geinstalleerd - geen succes.
#4 - Ik heb de smartphone een eigen IP adress gegeven, deze heeft ie ook gepakt - geen succes.

Echter: Ik heb geprobeerd om mijn laptop een eigen IP adres te geven. Maar dit lukt niet. De hardware adres dat op de Sitecom staat weergegeven is anders als in de info die ik krijg als ik "ipconfig /all" intik in CMD.
Ook al geef ik beiden hardware adressen een eigen IP adres, de laptop kiest zelf een IP adres. IP_laptop_smartphone.jpg

er staat ethernet adapter netwerkbrug in die ipconfig screenshot? Waarom gebruik je een netwerkbrug? Ik weet niet welke windows versie op je laptop draait maar haal die netwerkbrug weg. Als je rechtsklikt op de desbetreffende adapter, staat er brug verbindingen. Haal de brug weg zowel op de bedrade als op de draadloze adapter.
Heb je voor de smartphone een vast adres buiten de DHCP reeks vd sitecom geconfigureerd? Vergeet ook gegevens zoals de gateway en DNS niet.

Uhm, eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom er een netwerkbrug is. Kan me niet eens herinneren dat ik dat ooit heb gemaakt.
Ik heb het nu uitgeschakeld, maar wat is het precies en waarvoor? en waarom moet het uit?

Zal vanavond kijken of het geholpen heeft.

Het probleem is nog steeds niet verholpen :(

Zal ik anders screenshots maken van alle settings in mijn router?

post eens het volledig resultaat van een ipconfig/all en een screenshot vd lan DHCP instellingen in je router.

2 vraagjes mbt. die screenshot:
1/ Die static DHCP lease is de smartphone?
2/ Er staat nog een router tss Internet en de Sitecom. Stuurt die ook draadloos uit? En zo ja hoe is deze ingesteld?

74:45:8A:69:90:31 - 192.168.0.200 is de smartphone.
Er staat idd nog een router voor de wireless router. Deze router heeft zelf geen wifi, en het is de router van mijn provider.

ik vrees dat ik hier verder geen raad meer mee weet, sorry. Heb je na de wijzigingen in de laptop nog eens alles af- en terug opgezet maar dan in deze volgorde:
eerst laptop en smartphone volledig uit - dan sitecom uit - en je provider router ook vd stroom halen.
Vervolgens provider router terug aan - 3-tal minuutjes wachten - sitecom op - weer wachten - smartphone aan - testen of je op Internet geraakt - dan pas laptop aan.

Tijd voor een nieuwe wireless router :d :thumb:

Maar ik zal het proberen en morgen het resultaat posten.

wifi smarthphone werkt alleen als laptop aan staat

Wij hebben op dit moment exact het zelfde probleem. Ik ben benieuwd of hiervoor een oplossing is gevonden.
Dan hoor ik deze graag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan