Wifi netwerk voor 1000+ mensen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snaak_held

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2005
Beste,

ik probeer een wifi netwerk op te zetten voor een plaats waar 1000 mensen bijeen komen. Hier hangt een wifi netwerk in de lucht waar mensen enkel met hun mobiele telefoons op connecteren. Heel uitzonderlijk zal daar eens een laptop tussen zitten maar het gaat hier vooral over gebruik internet via gsm.
Hier hangt een d-link dir 857 router die DHCP geconfigureerd staat en network class A adressen uitdeelt.
range 10.0.0.1 tot 10.0.3.254 met subnet 10.0.0.0
Dhcp lease time is beperkt tot 30 min.

Dit blijkt echter maar middelmatig te werken. Soms kan ik mij verbinden, soms ook niet. Waarschijnlijk ligt het probleem aan het feit dat die d-link zoveel connecties niet aankan of simpel niet zwaar genoeg is? Is het dan gewoon kwestie van een x-aantal accesspoints bij te hangen?

mvg
snaak

micchien een idee moet je in je instelklingen kijken van je wifi dat je apparte verbinden maken dat je een wifi a hebt en een wifi b micchien dat helpt??

Dit lijkt me een onjuiste setup:

range 10.0.0.1 tot 10.0.3.254 met subnet 10.0.0.0
Dhcp lease time is beperkt tot 30 min.

Als je (eigenlijk) subnetmask bedoelde, dan zal die niet 10.0.0.0 moeten zijn, maar (in jouw geval) 255.0.0.0 of 255.255.0.0 of 255.255.252.0 moeten zijn.

Tijs.

Een standaard consumenten router gaat geen 1000 connecties doen met een goede stabiliteit. Zelfs professionele oplossingen zullen dit zelden doen voor een enkel kanaal. Meerdere access points kan zeker helpen.

Het probleem is dat als 1000 apparaten met 1 accespoint praten op hetzelfde kanaal je zoveel beacons en updates krijgt dat je kanaal vervuilt raakt met alleen deze pakketten. Nog daargelaten hoe de D-link omgaat met connecties en of de DHCP wel goed omgaat met zoveel updates.

Als je geen verbinding krijgt, wat is dan het probleem? kun je niet connecteren of kun je geen data door de router heen krijgen?

@dnties
inderdaad, men subnet is 255.255.252.0 voor een 1022-tal hosts per subnet. Dit was een typ-fout van mij.

@wampier
Volgens mij is het probleem dat de gsm geen ip krijgt. Op iphone zegt hij: "geen verbinding mogelijk met netwerk"

Misschien helpt het als ik mijn dhcp lease time iets hoger zet? Wanneer apparaten een ip hebben gekregen houden ze dit langer en hoeft de server niet steeds een adres toe te wijzen of klopt dit niet? Soms heb ik wel verbinding, soms niet.
Mijn internet lijn is 120 mbps download en 5 mbps upload.

mvg

Lease time an sich gaat dat niet oplossen. Het betekend namelijk ook dat een ip langer gereserveerd wordt. Indien de DHCP het probleem is is het ook afhankelijk van de cache die je router aanhoud. Normaal kun je deze cache niet wissen tenzij je de router reboot. Sommige alternatieve software heeft hier wel betere middelen voor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan