Wifi op modem of router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Phillipius

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2008
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag bij de mediamarkt een router van het merk sitecom gekocht voor een draadloosnetwerk.
Nu heb ik het volgende probleem:

Wij hebben internet/telefoon/tv van Tele2. Hiervoor hebben wij beneden een modem staan(van Tele2). Er gaat een kabeltje naar boven waar een router van sitecom met 8 poorten staat, vanuit hier wordt het internet verdeelt naar alle Pc's. Ik heb de bijgeleverde kabel vn de wifi in het modem gedaan en de stappen uitgevoerd die werden gezegt. Het probleem is nu dat het niet werkt.
Moet ik de wifi beneden bij het modem inpluggen, of is er wat mis met de instellingen?

Phillipius

Hoi,

Er klopt iets niet in wat je zegt.
Je hebt de kabel die bij de Sitecom is geleverd in de modem gedaan ....
En vervolgens vraag je of je de WiFi beneden met de modem moet verbinden.

Ik neem niet aan dat je een hele lange kabel (naar boven) bij de router geleverd hebt gekregen.

Ik begrijp het ook niet helemaal, heb je nu:

Tele2 modem -> kabel naar boven -> Router sitecom -> nieuwe wireless sitecom router?

Indien dit het geval is, dan moet je de nieuwe sitecom router "degraderen" tot switch/access point.

Laat maar eerst even weten of dit de situatie is, alvorens ik tot de volgende uitleg over ga, ok? :)

Hoi,

Phillipius: kan je het merk en type 'modem' van tele2 aangeven?

Als er sprake is van Tele2 'internet/telefoon/tv', is wat beneden staat waarschijnlijk ook al een combinatie modem/router .....
En als het een beetje wil is dat mogelijk ook een draadloze, dus is de aanschaf van 'nog' een draadloze router overbodig.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Mijn excuses voor de onduidelijkheid. Ik zal nu proberen om het 'stappen' plan van ons netwerk te vertellen.

Internet komt beneden binnen via Tele2, telefoon/internet/tv, merk Davolink DV-2020.
Vanuit dit kastje gaat een internetkabel naar boven, hier staat een netwerk switch van het merk Sitecom. Model nr: LN-113 V2 UK. Vanuit de switch wordt het internet verdeelt.
Ik heb dus nu een router van Sitecom gekocht, model nr: WL 341 v2 002. Dit is het draadloosnetwerk kastje.

Er gaat nu een kabeltje van de switch, naar de router, en vanaf de router gaan er nu 2 kabels uit naar pc's voor internet. Er zijn echter nog een aantal pcs die ook internet nodig hebben, maar daar zijn geen poorten voor en de switch werkt niet. Tevens werkt het draadloos netwerk ook nog niet.

Nu dus de vraag: Moet ik de router naar beneden verplaatsen, waar het kastje van Tele2 alle verbinden verdeelt, of moet ik hem toch hierboven in de switch houden ?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben geweest. Als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag.

Phillipius

Davolink: http://www.davolink.co.kr/eng/product/productRead.asp?Cate=IAD&pIndex=122&menuSeq=14
Sitecom Switch: http://www.ciao.co.uk/Productinformation/Sitecom_LN_113__5805688
Router: http://www.sitecom.com/showdownload.php?id=4285 (PDF alert)

Laatst bewerkt:
Aha, de tele2 router deelt dus dhcp uit, want anders zouden de pc's die op de switch zitten geen internet/ip adres krijgen. Je moet je nieuwe router dus degraderen tot acces point/switch. Hoe:

a. Je koppelt de Sitecom los van de switch
b. Je sluit je pc bedraad aan aan de sitecom en log in op de sitecom. Zet DHCP serving uit op de sitecom. Die instelling is meestal ergens in de instellingen van LAN te vinden in routers.
c. Je zet op LAN-poort van de sitecom een ip-adres dat valt in de reeks van je andere router, maar je geeft 'm niet het ip-adres dat die andere router als LAN ip-adres gebruikt en ook niet een ip-adres dat door die andere router wordt uitgegeven via de DHCP server functionaliteit. Hierna verlies je de verbinding met de sitecom.
Even een voorbeeld: Stel dat die andere router heeft die zelf als LAN ip-adres 192.168.1.1 (of 192.168.1.254). De tele2 routerl reikt ip-adressen uit vanaf 192.168.1.33. Je zou dan dus voor de sitecom als LAN ip-adres een ip-adres in de reeks 192.168.1.2 t/m 192.168.1.32 moeten kiezen. [Dit is natuurlijk een voorbeeld; jij weet hoe het zit op 'die andere router'].

d. Sluit de sitecom met een van de LAN-poorten bedraad aan op een van de LAN-poorten van de andere router. Herstart daarna je pc. Als je dan (bedraad of draadloos) verbind met de sitecom, dan krijgt jouw pc een ip-adres van 'die andere router'. Je kunt de sitecom dan nog steeds beheren via het ip-adres dat je in stap c. aan de sitecom hebt toegekend.
Per saldo degradeer je de sitecom tot een draadloos accesspoint (en bedrade switch).

Dus:

Tele2 (deelt ws dhcp uit) -> switch (alle poorten krijgen een ip vanuit de tele2 router uitegedeeld) -> sitecom (deelt nu dhcp uit, maar moet worden uitgeschakeld)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Precies wat ik dacht: die Davolink is tevens een wireless router. En nog wel eentje met wireless-N.

Dat betekent dus dat je die 'tweede' router helemaal niet nodig hebt in principe.

Je hebt via de davolink een draadloos netwerk en een prima mogelijkheid voor draadloos internet op meerdere pc's of laptops.

So: 'What the h... is the problem' ...... ????

Die twee sitecom dingen komen met een vast IP adres; grote kans die hetzelfde zijn en elkaar in de weg zitten

Ron

Die twee sitecom dingen komen met een vast IP adres; grote kans die hetzelfde zijn en elkaar in de weg zitten

Ron

Maar niet als je een ip adres toekent wat binnen de IP range valt van de davolink, maar buiten de dhcp range.

Voorbeeld:

DHCP range: 192.168.0.100 - 192.168.0.200
gereserveerd ip range 192.168.0.1 - 192.168.0.99 (als de davolink dan bijvoorbeeld .1 heeft dan geef je de sitecom vast ip adres 2.)

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels de nieuwe router naar beneden gezet en hem daar in het modem gedaan. Het werkt perfect haha!
Er is boven nu wel een iets slechter bereik maar dat heb ik er wel voor over.

Allemaal bedankt voor de informatie ed.

Phillipius

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan