WIFI-router + Accesspoint: kan dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pa3ajt

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
In ons huis heb ik NU vanaf een gewone router een LAN naar de boven-etage. Omdat er wat uitgebreid moet worden, denk ik aan het volgende:

Beneden een WIFI-router (heb ik al: Belkin 54G) en boven de LAN in een HUB doen en een van de uitgangen van die hub een accesspoint (heb ik al: ASUS). Boven gaan 2 draadloze laptops, een gewone (niet draadloze) pc en een backup LAN-harde schijf aangesloten worden.

Mijn vraag is nu waar ik op moet letten voor wat betreft het instellen / beveiligen van het accesspoint. Ik moet, dacht ik, ervoor zorgen dat beide "zendende" stations elkaar niet dwars zitten. Een laptop moet met router EN AC-point op het thuisnetwerk probleemloos kunnen werken.

Voor de duidelijkheid: de router beneden geeft boven geen of een te zwak signaal en een externe antenne behoort niet tot de mogelijkheden.

Wie geeft advies?

Laatst bewerkt:
Heb je ook een optie om het AP bijv op de eerste etage te zetten ? Hoe zit het met de omgevingsvariabelen zoals dikke muren,stoorzenders zoals dect telefoon,magnetron,etc ?

upsidaisy zei:
Heb je ook een optie om het AP bijv op de eerste etage te zetten ? Hoe zit het met de omgevingsvariabelen zoals dikke muren,stoorzenders zoals dect telefoon,magnetron,etc ?

Dat wil ik juist: router (ook draadloos) beneden en als extra boven het AP. Nu gaat het dus om de afstemming van die twee.

Afstand is een kritsche factor en de Belkin is daar toch wel gevoelig voor (zo blijkt uit tests)
Dus hoe zit het met de omgevingsvariabelen ?

upsidaisy zei:
Afstand is een kritsche factor en de Belkin is daar toch wel gevoelig voor (zo blijkt uit tests)
Dus hoe zit het met de omgevingsvariabelen ?

Het gaat om een gewoon vrijstaand stenen huis met een betonnen verdiepingsvloer met veel ijzer erin natuurlijk. De afstand van router tot verste kamer boven is ca 15 meter.
Beneden kan er prima geïnternet worden met de Belkin, maar boven niet. Er loopt een ethernet-lankabel naar boven. Ik heb (zoals gezegd) een AP wat ik dus boven aan die lankabel (via een hub) wil bevestigen, zodat er boven beter draadloos gewerkt kan worden.
Beneden zit die kabel dan natuurlijk in de router die ook enkele RJ45(?) uitgangen heeft.

Nogmaals: moeten er dan instellingen (WEP, IP-adressen etc.) zowel boven als beneden op elkaar afgestemd zijn of niet? Moeten de ontvangers (laptops) op een speciale manier geconfigureerd worden? Zo ja: hoe en wat?

Ik denk dat ik mijn vraag niet duidelijker kan maken...

Persoonlijk zou i kiezen voor een switch maar als je een hub hebt liggen,geen probleem.

Je AP moet in de reeks zitten van je Belkin dus het is dan ook een voorwaarde dat de overige zaken op elkaar zijn afgestemd.De laptops zou ik eerste met netwerkkabel configureren en vervolgens draadloos laten werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan