Wifi signaal versterken

Status
Niet open voor verdere reacties.

sansites

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Goedenavond

Ik heb een laptop waar ik graag als student gebruik van zou willen maken op mijn kamer. Wij doen samen met onze buren met Wifi. Nou is het in de woonkamer gewoon sterk. Maar niet bij mijn slaapkamer helemaal niets, eigenlijk al in de gang niet meer.

Nou heb ik een Wifi Repeater opgehangen, maar dat is net niet genoeg voor mijn kamer (wel verbonden maar heeeeel erg traag)

Is er een mogelijkheid de ontvanger van mijn laptop te versterken, of heeft iemand misschien een ander idee voor mij?

In het algemeen werken repeaters volgens een "half-duplex"-principe, dat wil zeggen dat de netwerksnelheid gehalveerd wordt.

Je kunt kijken of je de netwerkadapter van je laptop kunt upgraden. Ga hier eerst voor na welk merk en type er op dit moment in zit. Dit kun je zien in Apparaatbeheer (te openen door "Apparaatbeheer" te typen in het menu Start). Vervolgens Netwerkadapters uitklappen en kijken wat hier vermeld is.

Als er al een goede netwerkadapter in de laptop zit, zou je ook een externe router aan kunnen sluiten op het modem (dit zouden de buren dan moeten doen), of de bestaande externe router vervangen door een exemplaar met een hoger uitzendvermogen. Het is het handigst deze router te laten functioneren in "bridge"-modus (als draadloos toegangspunt). Er wordt dan geen apart netwerk aangemaakt zodat dit geen problemen veroorzaakt met de DHCP (uitdelen van IP-adressen) van het modem.

Het lijkt mij niet verstandig om het draadloze netwerk te delen met de buren, maar in jouw geval zal dat waarschijnlijk niet anders kunnen.

Laatst bewerkt:
De beste en snelste methode is nog altijd bekabeld (cat 5e of cat 6).
Wat betreft Wifi repeaters daar heb je verschillende kwaliteitsverschillen in, daarbij moet je even experimenteren voor de beste plaatsing v.d. repeater.
Als je slaapkamer een zolderkamer is, door betonvloeren gescheiden van de woonkamer, dan wordt het al snel een lastig verhaal als je perse via wifi wilt gaan.
Je kunt dan beter een access point of 2e router gebruiken die ook een draadloos signaal kunnen uitzenden.
Lees dit verhaal even.

Laatst bewerkt:
Een kabeltje blijft altijd nog het best, eventueel met een accesspoint of 2e router. Misschien tot eens overwegen of dat de moeite waard is?
Met een lengte tot pakweg 20 meter zou dat in de regel geen problemen moeten geven. Bij grotere lengte moet je ook betere kwaliteit kabel gaan gebruiken, maar dan lopen de kosten ook flink op.

Andere oplossing.... op wat voor manier zijn jullie "buren"? als jullie in hetzelfde (studenten)huis wonen, en gebruik maken van één en dezelfde meterkast, is een powerline-adapter misschien ook een oplossing. Op die manier wordt het internetsignaal doorgegeven via bestaande elektrische bedrading in het huis. Werkt uitstekend en kinderlijk eenvoudig. Op die manier is het niet nodig om nieuwe kabels door een huis te trekken. Ook hier geldt natuurlijk dat de afstand niet onbeperkt is, maar het is misschien wel gemakkelijker dan een (nieuwe) UTP-kabel. Die apparaatjes zijn eventueel ook te koop met Wi-Fi, kost een paar tientjes, bijvoorbeeld bij Coolblue/Routercenter http://www.routercenter.nl/category/112203/powerline-adapters.html

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan