WiFi surfen in buitenland

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happyhippie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Ik hoor her en der dat collega camperrijders in het buitenland met hun laptop
gratis draadloos op het Internet gaan als ze op vakantietrips zijn.

Ik veronderstel dat men daar Wifi Routers heeft aanstaan die niet beveiligd zijn en dat
men deze gebruikt en daarop mee-surft ?
Hoe gaat dat dan in zijn werk juist en wat heb je daarvoor nodig en is dat legaal
in die landen.
Wij willen een laptop aanschaffen die ook ineens mee in de camper kan en waarmee
we dan eventueel kunnen mailen en/of foto's doorsturen naar de thuisblijvers vanuit het
buitenland.

(Het zou hier niet gaan om het FON-gebeuren of de zgn.Hotspots)

Het zullen inderdaad onbeveiligde routers zijn. Of toch iets van gratis hotspots.

Enige dat je nodig hebt om op die manier te internetten is een draaloze netwerkkaart in de laptop.
En natuurlijk het geluk dat je op de des betreffende camping in de buurt bent van een Wifi netwerk waar je zo verbinding mee kunt maken.

Of het legaal is dat zou per land kunnen verschillen, hier in NL is het dacht ik illegaal omdat je ook al is een netwerk niet beveiligd je er dan nog geen recht op hebt het te gebruiken.

Buiten het feit of het wel of niet legaal is, is mijn mening dat het ongevraagd gebruik maken van een Wifi netwerk gewoon niet erg netjes is.( buiten dan natuurlijk een gratis hotspot ofzo)

Het is wel zeer handig om op vakantie even foto's te sturen of contact te hebben met je familie. Vaak vind je gratis / open hotspots wel in de buurt van hotels, restaurants en natuurlijk woonwijken.

is mijn mening dat het ongevraagd gebruik maken van een Wifi netwerk gewoon niet erg netjes is.( buiten dan natuurlijk een gratis hotspot ofzo)

Tja daar had ik ff niet aan gedacht,natuurlijk moest iedereen alles open zetten was er overal
de mogelijkheid voor iedereen,maar da's waarschijnlijk een Utopie.
Het zou bij ons gewoon zijn voor de vakantie maar ik kan begrijpen dat er ook misbruik op
één of andere manier wordt van genomen.

Toch blijft het zoals BrEeZeR schreef interessant voor de reiziger.....

Enige uitweg is dan waarschijnlijk FON-era worden !

Ook dan moet er natuurlijk maar net een FON in de buurt van de Camping zijn he

Trouwens ik denk dat er niemand er echt een probleem mee zou hebben als je via zijn netwerk een enkele email verstuurd....

Laatst bewerkt:
Effe iets anders,hoe kun je zien of je bij een Wifi komt,toch niet gewoon met je laptop
op je schoot,bestaat daar geen toestel/sofware voor dan want dat lijkt me heel onhandig.

Bij FON heb je weer het voordeel dat je die FON-punten in een POI voor je Navigatie hebt.

Laatst bewerkt:
Je kunt Netstumbler installeren, dan zie je de beschikbare netwerken met eventueel een geluidsmelding. Wel moet je wireless adapter geschikt zijn, maar dat zijn er al veel hoor.
Blijft de vraag of je gebruik mag maken van andermans netwerk. Ik zelf heb daar geen goed gevoel bij. Een mail sturen lijkt natuurlijk niet erg, totdat je (per ongeluk?) een virus mee stuurt. Het wordt dan wel via het ip-adres verstuurd van de eigenaar van het draadloze netwerk. Die zou daar in theorie op aangesproken kunnen worden als het de spuigaten uit loopt. Ikzelf heb mijn draadloze netwerk wel open staan, maar goed afgeschermd! In mijn SSID staat dan ook Free Acces. Men kan maximaal 10 minuten surfen en alleen mail bekijken/verzenden via een webbased applicatie (hotmail, gmail etc, webmail van je eigen provider). Ook kun je bestanden downloaden van maximaal 5 Mb.

Wel inderdaad ,je weet maar nooit !
Ik heb me dan ook net aangemeld bij FON en wacht nu op het toestel,geeft me een beter gevoel toch.
Of het echt zo interessant gaat zijn zal nog moeten blijken natuurlijk maar dan kunnen we
gerust in het buitenland wat mailen via de FON punten,wij trekken altijd wat rond dus één FON-era kom je sowieso wel es tegen in 4 weken tijd.
:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan