WiFi valt weg bij Linksys E1000 die als access point staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaikneuter

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Ik heb een Linksys E 1000 achter mijn Fritzbox router. De Linksys E 1000 (versie 2.1.02) gebruik ik als access point voor enkele vaste aansluitingen (gewone PC, netwerkprinter, Smart tv) en WiFi voor mijn notebook en Smart telefoon omdat de Fritzbox te ver weg staat.
Op onwillekeurige tijden valt internet via WiFi weg maar ik kan met de gewone PC, die met een vaste verbinding is aangesloten op de Linksys is aangesloten, gewoon op internet. Maar het notebook krijgt wel een ip adres, zo ook smart telefoon en ik zie ook dat er WiFi is via het progje inSSIDer en zie ook dat er geen conflicterende kanalen in de buurt zitten.
Wanneer de internet verbinding niet meer werkt (LAN dus nog wel) dan kan ik ook niet meer in de Linksys access point met het ip adres 192.168.1.3 waar ik normaal kan configureren, ook niet met de vaste PC.
Opnieuw opstarten van notebook en of smart telefoon brengt geen oplossing. Wat wel werkt is het uitschakelen van de Linksys en opnieuw inschakelen en alles werkt weer als normaal.
Ik voeg een schermafdruk bij van de Linksys met de basisinstellingen. Mijn aandacht gaat een beetje uit naar het bovenste gedeelte van deze afdruk bij de 'Internetinstellingen', naar mijn idee maakt het niet veel uit wat daar staat immers ik gebruik de Linksys als access point en de oorspronkelijke ip adressen krijgen alle aangesloten apparaten vanuit de Fritzbox in de meterkast. Zie ik dat zo goed? Ik denk dat alleen de instellingen die staan bij de netwerkinstellingen belangrijk zijn. Op het wegvallen af en toe van internet verbinding werkt de Linksys als access point prima. Iemand enig idee waarom de internet verbinding via WiFi af en toe weg val en alleen weer herstelt na het opnieuw opstarten van deze Linksys.
Ik zit tegenwoordig met de Fritzbox op een glasvezelnet met een dynamisch ip adres maar voorheen toen ik op een ADSL net zat met ADSL modem was dit probleem er ook al. Ik dacht toen, onwaarschijnlijk, dat het mogelijk aan het ADSL modem lag maar dat heeft er dus niks mee te maken. Heeft iemand enig idee of tip om dit op te lossen? Alvast bedankt.

Configuratie: Glasvezelmodem--Fritzbox router--Linksys access point--vaste PC met W7 pro
--via WiFi-- notebook met XP SP3 en smartphone Nokia E72.

Bekijk bijlage Linksys.docx

Twee routers achter elkaar heb ik overwogen maar heb toen gekozen voor de Linksys als access point en daarom de DHCP in de Linksys uitgeschakeld. Alle ip adressen worden nu uitgedeeld door de router in de meterkast daar staat DHCP alleen ingeschakeld. Zou het een stabielere configuratie zijn wanneer ik over ga op twee routers achter elkaar? In dat geval ga ik het opnieuw instellen en moet ik wat ip adressen aanpassen van andere PC's in mijn netwerk maar dat lukt wel. Ik zou dat kunnen uitproberen en kijken of de verbinding dan wel blijft.
Alvast bedankt.

de E1000 is toch gewoon een router? Je het belangrijke is dat de range van IP-adressen worden vast gezet als je zoiets aan het doen bent. Waarschijnlijk klapt je wireless van de E1000 eruit vanwege overlap in IP-adressen op het wireless gedeelte ;)

Is inderdaad ook router dus ga ik toch maar eens proberen zoals u het voorstelt. Of het probleem daarmee is opgelost weet ik pas over enkele dagen misschien wat langer maar het is het proberen waard.

Ik ben er aan begonnen maar loop vast.
Misschien begrijp ik iets niet goed. Wanneer ik in de Fritzbox, de eerste router na het glasvezelmodem, de DCHP range 192.168.1.2 tot 192.168.1.100 wil instellen dan gaat dat prima.
Echter in de beschrijving staat dat ik dan in diezelfde router 1 een statische ip range moet invoeren maar daar is geen mogelijkheid voor of ik zie het verkeerd.
Als ik de Linksys als router 2 neem dan kan ik het interfaceadres aanpassen naar 192.168.1.101 en laat ik de DHCP uitstaan zoals beschreven maar dan kan ik geen ip range instellen. Wanneer ik dan na inschakeling DHCP enable en dan probeer om de ip range 192.168.1.101 tot 192.168.1.254 in te voeren dan pakt hij dat niet, ik krijg een foutmelding "U kunt het ip adres van de router, het netwerkadres of broadcast adres niet gebruiken" Kortom ik ben verkeerd bezig.
Ip adres in router 1 is duidelijk en standaard gateway ook maar waar zet ik bijvoorbeeld het broadcast adres neer zoals genoemd in de beschrijving? En de statische adressen?
Als er schermafdrukken nodig zijn dan hoor ik het graag, alvast bedankt weer.

als Engels geen probleem is, kan je eens op deze link kijken http://www.geektonic.com/2007/06/how-to-setup-2nd-router-as-access-point.html
een statische range kan je niet instellen dit zijn gewoon de resterende adressen die niet via DHCP worden uitgedeeld.
Had je de linksys op de fritzbox aangesloten via z'n internet-poort of via 1 vd lan-poorten? Dat staat jammer genoeg niet in de sticky vermeld en is wel belangrijk.

De Linksys is aangesloten op een LAN poort van de Fritzbox.
Ik ben momenteel aan het uitproberen met elk aangesloten apparaat het ip adres wat de fritzbox uitgeeft om dat uniek te houden. M.a.w. ik kan in de Fritzbox aangeven dat hij elke keer hetzelfde ip adres aan de PC, Notebook, Smart Tv en telefoon moet uitgeven. De Fritzbox zal dat ip adres dus niet gebruiken opnieuw en ook niet releasen denk ik. Ik probeer dit even uit, kijken of het probleem daar mee oplost en anders ga ik toch de manier proberen die omschreven staat in het "Helpmij" artikel en eventueel in de Engelstalig link. Alvast bedankt voor het meedenken.

ikhad mijn zin slecht geformuleerd. Je dient een lan-poort vd linksys aan te sluiten op een lan-poort vd fritzbox.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan