Wifi verbinding onvindbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

suusje36

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2013
Ik heb een nieuwe desktop aangesloten bij mijn schoonouders. Deze dekstop zit met een kabel aangesloten op de router. Hij kan ook draadloos verbonden worden en dat werkt allebei goed.
Echter... ze hebben ook een laptop die voorheen altijd draadloos was verbonden. Maar nu is op een of andere manier de netwerkverbinding op de laptop verdwenen. Hij wordt niet meer weergegeven in de lijst met beschikbare netwerkverbindingen. Er staan wel een heleboel verbindingen uit de omgeving op, maar niet die van hen zelf. Bekabeld kan hij wel aan de router en dat werkt goed, maar dat is natuurlijk niet wat je wil met een laptop.
Ik heb deze laptop even mee naar mijn huis genomen en hier herkende hij de draadloze netwerkverbinding zo maar.
Wat kan ik nu doen om dit te herstellen?
Alvast bedankt!

Mocht je er een beetje verstand van hebben. Kijk eens in de router of het SSID (Wi-Fi naam) wel ge broadcast wordt. Dus of hij uberhaupt wel het Wi-Fi signaal uitzendt. Of dat hij verborgen is.

Hoi Suusje,

Voor de zekerheid. Je geeft aan dat desktop wel draadloos kan verbinden. heb je getest of dit nog steeds kan? of heb je opß een of andere manier getest of de draadloze verbinding bij je oduers nog altijd up and running is??

Verder...Welke besturingssysteem gebruikt de laptop? Is het een laptop met een internet wifi adapter?? zoja, wat is het merk en type van de laptop?? Is het een externe adaptor (bijv. een usb stick), dan wat is het merk en type van de usb-stick. Gebruik je voor de verbinding standaard software van het besturingssysteem of een programma van de fabrikant van de wifi adapter?. Tot slot, wat is het merk en type van de modem??

Als je zelf meer wilt troubleshooten. Ik vermoed dat er ofwel een conflict is tussen de wifi standaard (bijv. IEEE 802.11 a, b , g of n) of een probleem met het beveiligingstype dat niet werkt.

Alle zaken die de vorige helpers al hebben aangegeven (dus al 2 dingen om te onderzoeken) en ik voeg daar een derde aan toe:
Welk kanaalnummer gebruikt het wifi netwerk van die vriend? Als zijn netwerkadapter (toevallig) "in Amerikaanse modus" staat, dan worden alleen kanaalnummers 1 t/m 11 herkend, niet ook kanaalnummers 12 en 13 (in Amerika zijn alleen kanaalnummers 1 t/m 11 toegestaan/vrijgegeven/beschikbaar).
Dus als zijn wifi netwerk kanaalnummer 12 of 13 gebruikt zou dat de oorzaak kunnen zijn, en dan moet óf de netwerkkaart uit Amerikaanse modus (kan soms worden geregeld in tabblad Geavanceerd in de Eigenschappen van de netwerkkaart in Apparaatbeheer) óf het kanaalnummer moet op de wifi router worden veranderd naar eentje uit de reeks 1 t/m 11.

Tijs.

Dat zijn inderdaad een aantal zaken die ik kan bekijken. Daar ga ik mee aan de slag.

Is het mogelijk dat de desktop wel draadloze verbinding heeft als de router de SSID niet broadcast? De desktop kan namelijk wel verbinding maken via wifi. Dat heb ik een uur geleden nog gecontroleerd, dus dat werkt nog goed. Het zit hem, volgens mij dus in de communicatie tussen de laptop en de router.

Het gaat om deze laptop:
Packard Bell Easynote LE11BZ-2145NL8 met Windows 8, met een interne netwerkadapter. Ik gebruik gewoon standaard software voor de verbinding.
En deze router:
TP-Link TL-WDR3600
Deze router zit gekoppeld aan een Ubee modem (van Ziggo) zonder wifi ingang, vandaar de losse router.

Ik ben niet helemaal leek in computers, maar ik weet ook lang niet alles. Ik vind het wel raar dat dit probleem zich ineens voordoet. Voorheen heeft de laptop het steeds goed gedaan. Tot de nieuwe desktop aangesloten werd. Kan er daardoor dan iets veranderd zijn, wat dit probleem veroorzaakt? Ik heb helemaal niets aan de router gedaan; de nieuwe desktop maakte meteen goede verbinding.

Tot slot nog even iets: het viel me op dat de desktop de bedrade en de draadloze verbinding 'Familie van Zelst' noemt en de laptop noemt de bedrade verbinding 'Familie van Zelst 2'. Toen de draadloze verbinding nog zichtbaar was (en in gebruik was) noemde hij die 'Familie van Zelst'.

Dat zijn inderdaad een aantal zaken die ik kan bekijken. Daar ga ik mee aan de slag.

Is het mogelijk dat de desktop wel draadloze verbinding heeft als de router de SSID niet broadcast? De desktop kan namelijk wel verbinding maken via wifi.
Ja, dat kan, bijv. als er is aangegeven (in de (Geavanceerde) verbindingsinstellingen van die wifi verbinding) dat ermee verbonden moet worden, zelfs als de SSID niet wordt uitgezonden (zie de bijlage).
Als de SSID niet wordt gebroadcast kan de verbinding handmatig (in dit geval: 'blind' ook nog, omdat de SSID niet uit de lijst van gevonden wifi netwerken kan worden gekozen) worden toegevoegd op de laptop met dezelfde geavanceerde instellingen (dus automatisch verbinden wanneer in bereik en automatisch verbinden als de ssid niet wordt uitgezonden beiden aangezet). Natuurlijk moet dan het wifi protocol van de router worden ondersteund door de wifi netwerkkaart (tip van de tweede helper) en het kanaalnummer moet geen probleem zijn voor die wifi netwerkkaart (tip in mijn vorige posting).

Voorheen heeft de laptop het steeds goed gedaan. Tot de nieuwe desktop aangesloten werd. Kan er daardoor dan iets veranderd zijn, wat dit probleem veroorzaakt? Ik heb helemaal niets aan de router gedaan; de nieuwe desktop maakte meteen goede verbinding.
Als je niets aan de router hebt gedaan en het heeft altijd goed gewerkt voor de laptop, dan blijven, wat mij betreft, alleen mijn tip nog over en nog een kleine erbij (die niet waarschijnlijk is, maar toch onderzocht moet worden): Heeft de desktop computer een vast ip-adres ingesteld staan op zijn netwerkverbinding (bijv. voor portforwarding ihkv. games, torrents etc.) Indien ja, dan zou dat evt. een toekenningsconflict op kunnen leveren met de laptop. Makkelijk te testen door de desktop computer af te zetten en te kijken of de laptop dan het netwerk ziet en (vooral) er ook succesvol mee verbinden kan.

Tot slot nog even iets: het viel me op dat de desktop de bedrade en de draadloze verbinding 'Familie van Zelst' noemt en de laptop noemt de bedrade verbinding 'Familie van Zelst 2'. Toen de draadloze verbinding nog zichtbaar was (en in gebruik was) noemde hij die 'Familie van Zelst'.
Weet ik niet zeker wat daar de oorzaak van is, maar het gebeurt mij ook wel vaker dat als ik opnieuw (of via een ander medium, dus bijv. bedraad ipv. wifi) met hetzelfde netwerk verbindt ik er een cijfer achter krijg staan. Mij boeit dat niet, eerlijk gezegd, en verstoort ook niet de werking van het een en ander.

Tijs.

Bijlagen

• non_broadcast_ssid.png
    non_broadcast_ssid.png
    43 KB · Weergaven: 123
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je duidelijke antwoord. Ik ga ermee aan de slag. Zal laten horen of het gelukt is.

Na veel zoeken en proberen, had ik het een beetje opgegeven. Maar toen ik vandaag tussen de netwerkverbindingen keek, stond de goede verbinding er ineens weer tussen. En het werkt weer als vanouds. Helaas kan ik dus niet zeggen wat de oplossing is, want ik heb, eerlijk gezegd, geen idee. Maar het werkt weer, da's het belangrijkste.
Dank je wel voor jullie reacties!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan