WiFi: volgens mij niet optimaal afgesteld

Status
Niet open voor verdere reacties.

doblie

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2007
Beste mensen,

Ons netwerk is soms erg traag, dit gaat met vlagen. Er is al uitgesloten dat het niks te maken heeft met illegale downloadsoftware, o.i.d.

Waar kan dit aan liggen? Tevens is de beveiliging van het netwerk niet optimaal, we gebruiken WEP. Het betreft een studentenhuis. Als ik hem instel op WPA2, dan kunnen sommige computers het netwerk niet joinen. Heeft iemand een idee waar dit aan ligt? Wat zijn de optimale instellingen voor zo'n netwerk? (5 personen, max. 10 apparaten op dit netwerk (denk aan laptops, mobieltjes, xboxen).

Ik heb het idee dat de modem en router niet optimaal afgesteld staan, want ons abonnement is wel erg groot, vanwege het studentenhuis.

Is er eventueel software waarmee zo'n netwerk goed in elkaar gezet kan worden? Ik beschik over een MacBook, mocht dat handig zijn.

Alvast bedankt! Hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden!

Waar kan dit aan liggen?

Enkele mogelijkheden:
+ gekozen kanaal
+ Afstand tot router
+ storende apparatuur
+ Updates van netwerkkaarten?
+ router en netwerkkaart die net lekker samenwerken
+ Adsl
+ Max. gebruikers Wifi? Zie router handleiding

Is het netwerk op zijn tijd ook traag bij een bekabelde verbinding.

Hebben we het over ADSL?

Laatst bewerkt:
Nee, het gaat hier over Wi-Fi. Een modem verboden aan draadloze router, die verbinding maakt met apparaten. Hij staat op automatisch kanaal, maar zijn hier voorkeuren in? Hoe kan ik zien welke channel het beste is voor het netwerk?

Wat kan storende apparatuur zijn? Ik zal even een update laten runnen van de netwerkkaarten van de computers op het netwerk. Met een bekabelde verbinding is de snelheid gewoon prima, zoals het hoort te zijn.

WEP is zeer onveilig, dit kan zo gehackt worden. Misschien dat iemand op jou netwerk iets zit te doen wat niet de bedoeling is.
Het draadloze netwerk gaat waarschijnlijk over het G netwerk, wat maximaal 54MB ondersteund.

Dus als je een 1.000MB verbinding hebt zal deze maar 54MB ondersteunen. Tenzij deze natuurlijk over het N protocol gaat.

Laatst bewerkt:
Voor WEP is een reden.
Blijkbaar beschikt niet iedere gebruiker over moderne hadware!

Maar dan krijg je juist dit soort ongein.

Het is de overweging die gemaakt wordt:
Stabiel & veilig, maar niet iedereen kan ermee werken.
Onstabiel & onveilig, iedereen kan ermee werken.

Ja, sommige laptops ondersteunden WPA niet... dus vandaar WEP. Heel raar eigenlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan