Wifi, zonder beveiliging, wat zijn de gevaren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter doesr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

doesr

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2001
Ten behoeve van bezoekers wil ik een apart kabelabonnement afsluiten, incl. modem/router/wifi.
Mbv eigen pc stel ik alles in, actveer wifi, daarna wordt verbinding met deze pc verbroken.
Gasten kunnen gratis en drempelloos gebruikmaken van wifi.

Op het netwerk is geen enkele bedrijfs-pc aangesloten, er kan niets besmet worden, bezoekers maken gebruik van wifi.
Mis ik iets, loop ik gevaar?

Mvg

Hallo doesr. Hier de ins en out over de kwetsbaarheid. Beveilging is eigenlijk een most. Klik hier over het een en ander. Vele hebben geen beveiliging. Begrippen.

Bedankt voor je reaktie maar ik heb helemaal geen (thuis)netwerk alleen maar een (draadloos) accespoint (weet niet of dit een juiste benaming is maar veel meer is het niet) naar internet. Eigenlijk valt er niets te beveiligen. Geen pc, geen data, er staat verder niets op de router/modem aangesloten.
Dan is er toch geen bedreiging en achter de router is weer zaak voor de aanbieder (Ziggo).

Mvg

Ervanuitgaande dat u hierbij een thuissituatie beschrijft,

Gasten kunnen gratis en drempelloos gebruikmaken van wifi.
Het drempelloos gebruik maken zou misschien niet geheel verstandig zijn wanneer het netwerk open staat. Gebruikers kunnen buiten het pand waarschijnlijk ook gebruik maken van dit netwerk. Het is dus wellicht verstandig om tijden in te stellen waarop dit netwerk beschikbaar is en/of de brandbreedte af te knijpen om ongewenste meelifters te voorkomen. Zo blijft het netwerk geschikt voor het opzoeken van informatie of het bekijken van een youtube clip en dit voorkomt overbelasting door grote downloads etc.

Totaal andere vraag maar, is het niet handig om een dual network in te stellen? Zie onderstaande link:
http://www.dotkam.com/2008/10/02/configure-multiple-ssids-with-one-router/

Mvg

@manamana: Dit is inderdaad handig voor het beveiligen van een thuis private netwerk maar stappen als de SSID verbergen lijkt mij niet geheel handig gezien het hier gaat om een public netwerk.

@doesr: Wanneer een computer verbinding maakt met internet gaat dit via de volgende stappen:
[Computer] --> [Router] --> [Modem] --> [ISP]
tegenwoordig ookwel
[Computer] --> [Router/modem (in 1)] --> [ISP]

De router kan wel beveiligd worden, de (router = je draadloze acces point) om bij deze configuratie te komen:
1. Druk op de windows toets + R
2. Typ "cmd" (zonder aanhalingstekens)
3. Er komt nu een opdrachtenprompt scherm, typ hier "ipconfig /all" (zonder aanhalingstekens)
4. Er zou nu ergens onder Local Area Connection moeten staan:
"Standaardgateway.........: <ip adres>"
5. Open internet explorer
6. Typ in de adresbalk het Ip adres van de standaardgateway.
7. Er zou nu een login scherm moeten verschijnen, vaak staan de inloggegevens op de router/modem zelf. (standaard is er geen username en als password: admin)

Hier kunnen beveiligingsopties worden veranderd

Als de modem/router eenmaal goed is geconfigureerd én beveiligd met een sterk wachtwoord, verwacht ik dat ik daar geen omkijken meer naar heb. Eventueel kan ik indien nodig inloggen en zaken aanpassen. (met laptop die voor dat doel even wordt aangesloten)
Een goede tip vind ik ook om tijdlimieten aan te brengen, bedankt daarvoor. Overigens is het een soort dual network omdat de pc's van het huis op een ander (bekabeld) netwerk staan aangesloten. Wifi wordt aangeboden als extra service voor bezoekers.

Ik ga met een geruster hart aan de slag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan