Wijzigen kolom op basis van verschillende criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

KweeniE

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2002
Ik zet met een accessqueryprobleem:

Er moeten controles uitgevoerd worden, maar wanneer dit al gedaan is op basis van zelfde artikel, klant en prijs hoeft het niet meer. Nou weet ik wel hoe ik alles op Ja of Nee kan krijgen, maar niet de eerste die voorkomt wel en vervolgens degene hierna niet. Dat kan ik wel op basis van meerdere tabellen wanneer er nieuwe gegevens ingeladen worden om dit dan te vergelijken met elkaar en als recordcombinatie al voorkomt dan op "Nee" instellen. Maar hoe kan ik een query maken als de gegevens uit 1 tabel komen?

Voorbeeld van tabel. Laatste kolom zou dan obv query gevuld moeten worden met Ja of Nee. Hopelijk is dit duidelijk, heeft iemand een oplossing?

[table="width: 500, class: grid"]
[tr]
[td]Datum[/td]
[td]Klant[/td]
[td]Item[/td]
[td]Prijs[/td]
[td]Order[/td]
[td]Controle[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1-jan[/td]
[td]ABC[/td]
[td]fiets[/td]
[td]10[/td]
[td]1056[/td]
[td]Ja[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1-jan[/td]
[td]ABC[/td]
[td]fiets[/td]
[td]10[/td]
[td]1700[/td]
[td]Nee[/td]
[/tr]
[tr]
[td]1-jan[/td]
[td]ABC[/td]
[td]fiets[/td]
[td]10[/td]
[td]2223[/td]
[td]Nee[/td]
[/tr]
[/table]

Ik snap je vraag niet, en je tabelletje ook niet vrees ik. Mij lijkt het ook veel moeilijker om dit probleem over meerdere tabellen op te lossen dan op basis van één tabel, maar dat geldt voor jou dus niet :). Dat betekent dus dat ik het probleem écht niet snap....

Haha, daar was ik al bang voor.

Alle kolommen komen automatisch uit het systeem. Dan is vervolgens de vraag of er controle moet plaatsvinden, deze kolom voeg ik zelf toe. Wanneer Een item nog niet eerder aan een klant tegen deze prijs is verkocht dan moet er een controle plaatsvinden. Laatst kolom moet dan Ja staan. Wanneer al wel eerder dit heeft plaatsgevonden is dit al eerder gecontroleerd en hoeft dit niet meer te gebeuren...

Hopelijk is het nu enigszins duidelijk.

Maar hoe ziet je db er dan uit? Zoals je het nu beschrijft zou je kunnen volstaan met een extra veld in de tabel Artikelen dat je bij controle op Ja zet, of uit. Afhankelijk van de Veldnaam :). Ik weet niet wat jouw tabelvoorbeeld nu voorstelt, maar 't is geen artikelentabel. Als het gaat om een tabel met geleverde artikelen (tegen blijkbaar verschillende prijzen?) wordt het misschien wat lastiger, omdat je dan een extra tabel met prijsmutaties moet hebben waarin je alle prijzen per artikel vastlegt. Ook dan geldt: één extra selectieveldje om aan te geven of een prijs gecontroleerd is volstaat dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan