Wijzigen naam systeemmap bij Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

evandenbroek

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2007
Mijn oude Windows XP pc (ik ben inmiddels overgeschakeld op een iMac met OS X) gaat naar een goede vriendin.
Nu heb ik al instellingen "op haar naam" gezet.
Het enige dat niet lukt is het wijzigen van de "mijn" systeemmap (hierin zitten echt een heleboel bestanden).
Is het echt zo, dat slechts 1 remedie is en dat in Windows XP opnieuw installeren?

Ja, dat bedoel ik.
Het wijzigen van de naam van de huiscomputer en de oorspronkelijke gebruikersaccount is al in orde.
Als gevolg hiervan is b.v. de documentenmap ook al gewijzigd.
Alleen de map C:/Documents and setting/E. van den Broek krijg ik niet gewijzigd, ook niet via het register van Windows (redegit, etc.)

Helaas, ondanks het feit, dat ik ingelogd ben, kan ik het bestand van Elise niet openen.
Het systeem zegt dat ik niet ingelogd ben (ja, dus) of niet de juiste rechten heb.
Misschien moet ik wel lid van de vereniging zijn om die bijlage te kunnen openen.
Dat is ook een reden om de vraag nog eens aan de orde te stellen!

Doe het volgende:

Log in in Veilige modus (F8 herhaaldelijk drukken bij het opstarten van de pc, totdat een soort opstartmenu verschijnt, kies daar Veilige modus).
Doe Start -> Uitvoeren -> %userprofile%\..
Rechtsklik op de map die je nu niet openen kunt
Kies Eigenschappen
Kies tabblad Beveiliging
Klik de knop Geavanceerd
Kies tabblad Eigenaar
Klik in het onderste venster de gebruiker aan die toegang moet krijgen, en vink ook aan: Eigenaars van subcontainers en object vervangen.
Klik zo vaak op Ok totdat je weer terug bent in Verkenner.
Herstart de pc
Log in als de gebruiker die je zojuist eigenaar hebt gemaakt van de map.
Doe alles met die map en haar inhoud wat je goeddunkt.

Tijs.

Tijs, bedankt!
Ik ga morgen meteen aan de slag en je hoort of het gelukt is.
Ik blijf het stom vinden, dat ik de bijlage/het bestand van Elise niet kon/kan openen.

Helaas, het werkt niet.
Ik kan als eigenaar alleen kiezen voor b.v. P. Jansen/15nvdhetc/E.van den Broek.
E. van den Broek kan ik niet deleten.
Bij het opstarten staat er dus weer gewoon E. van den Broek in plaats van P. Jansen.
Hoe nu verder?

Helaas, ondanks het feit, dat ik ingelogd ben, kan ik het bestand van Elise niet openen.
Het systeem zegt dat ik niet ingelogd ben (ja, dus) of niet de juiste rechten heb.
Misschien moet ik wel lid van de vereniging zijn om die bijlage te kunnen openen.
Dat is ook een reden om de vraag nog eens aan de orde te stellen!

Naam van eigenaar veranderen

Stel u koopt een gebruikte PC en u wilt de naam van de verkopende partij uit het systeem verwijderen en uw eigen naam en bedrijfsnaam opnemen. Dat doet u als volgt:

Maak altijd voordat u wijzigingen in het register gaat aanbrengen een herstelpunt aan via Start >> Bureau-accessoires >> Systeemwerkset >> Systeemherstel. Kies in het dialoogvenster Systeemherstel voor de optie Een herstelpunt maken en klik op Volgende. Geef het te maken herstelpunt bij Beschrijving van herstelpunt een naam en klik op Maken. Klik als het herstelpunt gemaakt is op Sluiten.
Open de Windows Register-editor via Start >> Uitvoeren, typ in het dialoogvenster Uitvoeren achter Openen de opdracht regedit en klik op OK.
Klik in de Register-editor in het linkervenster op HKEY_LOCAL_MACHINE >> SOFTWARE >> Microsoft >> Windows NT >> CurrentVersion.
In het rechter deelvenster ziet u nu de waarden RegisteredOwner en RegisteredOrganisation staan met rechts de huidige gegevens.
Dubbelklik op RegisteredOwner en wijzig de gebruikersnaam.
Dubbelklik op RegisteredOrganisation en wijzig de bedrijfsnaam.
Sluit de Register-editor via het kruisje rechtsboven.
Herstart de PC. De gebruikersnaam en bedrijfsnaam zijn gewijzigd.

staat er in het document.

Helaas, de gebruikersnaam en de bedrijfsnaam zijn gewijzigd, maar de bewuste map onder
Lokaal station (C:)
Documents and settings
E. van den Broek
blijft en is ook niet qua naam te wijzigen.
Ik denk dat ik maar moet accepteren dat dit echt niet kan, zo het systeem ook
steeds aangaf via de foutmelding.

Iedereen toch bedankt voor alle goede raad!

Hoi !

Lukt dat niet, doe je toch even een reparatie-herstel ?

Vanuit Windows de XP-CD erin en kiezen voor installeren - upgrade.

Installeer met de gewenste naam van de nieuwe gebruiker.

Je raakt zo niets kwijt, alleen even opnieuw updaten als XP opnieuw geinstalleerd is.

Greetz,

Harry.

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen, in de hoop dat er niet teveel overschreven wordt van datgene, dat nu keurig is ingesteld en via snelkoppelingen op het bureaublad is gezet.
Maar eerst moet de computer naar de nieuwe gebruiker. Dan immers is er ook weer een mogelijkheid voor de koppeling met internet (updaten, etc.)
Dank zover!

Hoi !

Nogmaals, alles blijft zoals het was, zelfs je bureaublad-indeling !

Je bent met een uurtje klaar, afgezien van de update's, maar die zet je op automatisch toch ?

Greetz,

Harry.

Indien je inlogt als administrator, en er zijn meerdere gebruikers met beheerdersrechten, kun je eigenaar worden van die map en submappen, als eenvoudig delen is uitgezet, en dan in de eigenschappen van die map, bij beveiliging, die je dan erbij hebt.

In een home versie, kan dat alleen in veilige modus, als administrator.

Nee, want dit artikel gaat niet op voor Windows XP. Althans dat maak ik uit de tekst onderaan op.

a sorry had ik niet gezien, maar het gaat misschien toch ook wel voor xp het valt misschien wel te proberen als je hem toch van plan bent opnieuw te installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan