• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Wijziging contracturen bij wijziging fte aanstelling

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Jurgen2807

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2011
Hallo,

Ik heb een vraag. De afgelopen dagen hebben diverse mensen mij geholpen met enkele vraagstukken. Hartelijk dank daarvoor.

Bij het testen van mijn totale bestand kwam ik nog iets tegen wat niet goed werkt.

Het kan voorkomen dat de aanstelling gedurende het jaar veranderd van iemand. Daardoor veranderen de contracturen ook.
In mijn oude model had ik geen kolommen opgenomen om een dergelijke wijziging door te kunnen voeren. Dat levert een verkeerd beeld op.

Zie bijlage wat ik graag wil:
1. De oorspronkelijke aanstellingen zie je staan in kolommen Q t/m S
2. Als de FTE aanstelling is gewijzigd, dan staan de wijzigingen in kolommen T t/m W

Nu zou ik graag een formule willen waarbij ook de waarden in kolommen AJ t/m AU mee veranderen als in kolom T een wijzigingsdatum staat aangegeven. Wie kan mij helpen ajb?

Bijlagen

Probeer eerst eens goed na te denken wat je nog allemaal zal veranderen en stel uw vraag dan opnieuw.

Ik stel een vraag. Als je liever niet wil helpen, dan is dat prima. Volgens mij blijf ik continu netjes in mijn vragen en ook t.a.v. mijn dankbaarheid.

Ik kom erachter tijdens het testen en dit is het enige wat nog overblijft.

Laatst bewerkt:
De hulpkolommen X t/m AI bevatten geen formules en worden dus kennelijk met de hand gevuld terwijl je die net als de netto werkdagen zou kunnen afleiden uit de begin- en einddatum. Maar goed beschouwd heb je die hulpkolommen helemaal niet nodig.

En kijk ook eens naar de formules in de kolommen AJ t/m AU, daarin gebruik je hard coded datums die je net zo goed uit de kolomkoppen kunt halen, vergelijk de rijen 5 en 6 maar eens met de rijen 3 en 4, zie bijlage.

Als iemand halverwege de maand van 100% naar 80% gaat moeten er dus twee keer NETTO.WERKDAGEN worden berekend voor die maand en vanaf die wijzigingsdatum moet die datum gezien worden als nieuwe begindatum. Als je dat in de bestaande formules wilt afvangen worden die heel veel langer en onleesbaar. Ik begin daar niet aan. E.e.a. is waarschijnlijk makkelijker op te lossen met een stukje VBA code.

Bijlagen

Ik kom hier niet uit. Ik merk al dat ik door 4 kolommen toe te voegen een verschuiving in formules heb.

Als het makkelijker is om cellen X t/m AI automatisch te vullen a.d.h.v. netto werkdagen, dan GRAAG. Alleen ook daar loop ik dan tegen de formule aan. Mijn Excelkennis gaat niet zo ver als die van jullie. Vandaar mijn oprechte vraag voor hulp. Stukje VBA mag ook. Daar heb ik wel enige kennis van om het werkbaar te krijgen. Qua code schrijven niet.

@AHHulpje. Die formule die jij had om uit de kolomkopppen te halen werkt niet bij een tabel. Dan krijg ik een foutmelding. Als ik van de kolomtop een datum veld maak, dan krijg ik in januari bijvoorbeeld waarde 261.080 te zien.

Ik sluit deze. Ik heb het opgelost met een ellenlange formule. Geen idee hoe ik het anders moet oplossen. Uit de FTE's kom ik niet. Daar ben ik al 3 uur mee aan het klooien. Dat wordt een nieuw topic. Wellicht dat iemand mij daarmee wil helpen.

In de bijlage die je hebt gestuurd werkt deze perfect. Dank daarvoor.

In mijn eigen bestand werkt deze niet. Ik ben al achter 1 ding. Mijn overzicht begint in rij 9. Dat heb ik weten aan te passen waarbij ik jouw voorbeeld heb gebruikt.

Ik krijg echter een foutmelding als ik op de knop druk. Ik heb de knop aan de juiste macro gekoppeld. Hij geeft de onderstaande foutmelding

Wellicht omdat mijn overzicht een tabel is? Ik zou niet weten waar het anders aan kan liggen. Kolomindelingen etc. is allemaal hetzelfde.

1750778187949.png

@jurgen,

jij geeft aan WAAR het fout gaat, niet wat de foutmelding is....

Hoe luidt de foutmelding?
Wat is de waarde van rij?
Staat er in cells(rij,9) een geldige datum?

Foutmelding: zie boven.

In rij 9 staan diverse waarden: zowel datums, als tekst, maar ook getallen.

In rij g staan een datum met als notatie: dd-mm-jj

Hm, een rij is horizontaal en een kolom vertikaal.
De eerste index van cells(r,k) is het rijnummer, de tweede het kolomnummer.
Rij g bestaat dus niet.
Er wordt een datum verwacht in de rij met rijnummer rij en kolom 9, dat is dus kolom I (hoofdletter i).
Door de muis stil te houden boven de variabele met de naam rij in de gele regel kun je de waarde van rij zien.

Als ik boven egindatum" ga hangen dat zie ik: 00:00:00
Als ik boven "Cells" ga hangen, dan zie ik: Cells(rij,9)=<interne fout>
Als ik boven "Rij" ga hangen, dan zie ik: rij = 9
Als ik boven "9" ga hangen, dan zie ik niets.

En wat staat er dan in de cel op rij 9 en kolom 9, dus in I9?

Allerlei startdata in 2025. Zie screenshot hieronder. Alleen bij medewerkers die in 2024 en 2025 zijn gestart. Anders is deze cel leeg.

1750779549514.png

Kun je het bestand anonimiseren, dus kolommen D t/m H leeg maken en het dan hier plaatsen? Een stuk of tien rijen met medewerkers is genoeg.
Het zou trouwens zomaar kunnen dat er in de "lege" datumcel een spatie staat, dan krijg je ook de gemelde fout.

Mijn vermoeden was juist, verwijder alle spaties uit de "lege" datumvelden en het gaat goed. Dat is vast op te lossen in de programmacode, maar heb nu even wat anders te doen, dus even geduld a.u.b.

Terug
Bovenaan Onderaan