• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wijziging in celopmaak bij datums in toekomst en verleden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarinusPJ

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2013
Berichten
62
Ik heb een lijst met documenten die elk jaar herzien moeten worden. In A2 staat de datum van aanmaak/revisie en in B2 de formule =DATUM(JAAR(A2)+1;MAAND(A2);DAG(A2)). Deze geeft een revisiedatum precies 1 jaar na aanmaak/revisie van het document. Ik wil dat:

  1. B2 groen kleurt als de revisiedatum later is dan over 3 maanden,
  2. B2 geel kleurt als de revisiedatum eerder is dan 3 maanden,
  3. B2 rood kleurt als de revisiedatum verstreken is
Met een als/dan formule in C2 laat ik teksten verschijnen (Lopend, Attentie, Verlopen) afhankelijk van de datum van vandaag t.o.v. de revisiedatum. Met voorwaardelijke opmaak laat ik C2 dan verkleuren. Op zich werkt het goed maar volgens mij maak ik een vreselijke omweg. Kan dit eenvoudiger?

Groeten,
MarinusPJ
 
Groen: =B2>TODAY()+90
Geel: =B2>=TODAY()
Rood: =B2<TODAY()
TODAY() evt vertalen naar VANDAAG()
Probeer het eens met deze 3 formules
 
Wat ik eigenlijk wil is de opmaak in kolom B wijzigen indien de datum in het verleden, tussen nu en 3 maanden of na 3 maanden ligt.
De oplossing die popipipo biedt lijkt per cel te gaan, het overzicht met documenten zal echter groeien dus het is mooi als een hele kolom wordt meegenomen. Ik heb het betreffende bestand toegevoegd.

Groeten,
MarinusPJ
Bekijk bijlage Vervaldata.xlsx
 
in de bijlage de VWO voor de cellen B1:B15 ingesteld
 

Bijlagen

  • Vervaldata (hs).xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 168
Dank jullie wel Haije en popipipo. Met enig schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik de opmaak van Haijo al geprobeerd had maar dom genoeg het = teken vergeten was :eek:
Wat wel weer mooi is, is dat ik er ook uit ben gekomen hoe een hele rij in de tabel te kleuren afhankelijk van een waarde in een cel. Voor de liefhebbers:

  1. Zorg eerst dat een cel een nummerieke waarde krijgt afhankelijk van andere cellen in de rij. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de "ALS formule"
  2. Selecteer het bereik en maak een nieuwe voorwaardelijke opmaak met een formule
  3. De formule wordt bijvoorbeeld: =$C1=1
De gekozen opmaak komt nu in elke rij in het bereik waar in kolom c een 1 staat.

Groeten,
MarinusPJ
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan