wijzigingen aanpassen....!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

martijn1062

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
heey heey.

Ik zit met een probleempje... ik wil in word2003 graag wijzigingen gaan bijhouden en deze dan weer laten geven onder aan de pagina en niet in het revisievenster. Ik heb al veel gezocht maar kan hier nergens wat over vinden... Kan iemand mij mischien helpen???? zijn hier mischien mogelijkheden voor buiten word? in VBA bijv??

martijn

Waarom niet in het revisievenster ?

dit omdat we ze graag dircet zichtbaar op de pagina willen hebben...
Zodat je de wijzigingen direct in beeld hebt zonder dat het revisievenster hoeft te openen.

Met <Extra>, <Wijzigingen bijhouden> zie je alle wijzigingen (bij mij althans) gewoon in het document. De nieuwe tekst komt rood onderstreept voor de oude tekst te staan. Als je klaar bent met bewerken, kun je met de knop <Wijzigingen accepteren> e.e.a. definitief maken.

ja dat klopt dat lukt mij ook... maar ik wil deze tekst niet weergeven waar de wijziging heeft plaatsgevonden maar onder aan het document of aan onderaan de pagina...
ik ben al een beetje aan het kijken geweest met VBA maar daar snap ik nog niet zoveel van... miss iemand anders??? alle hulp is welkom:rolleyes:

Ok, ik begreep je probleem niet helemaal. Je wilt de revisies dus niet in je tekst zien, maar apart op de pagina? Of mogen de revisies in beeld blijven zoals ze door Word worden gegenereerd, EN apart onder aan de pagina?
Want ik vrees voor je, dat zoiets inderdaad niet standaard in Word zit, en dan je dat moet programmeren.

Wat je zou kunnen doen is, uitgaande van het zichtbaar maken van de revisies op dezelfde pagina, en het niet-zichtbaar maken van de opmerkingen in het document is hev volgende:

- Selecteer de tekst.
- Maak van de selectie een voetnoot op de pagina
- Zet in de voetnoot de zojuist geselecteerde tekst
- Maak van de oorspronkelijke tekst verborgen tekst

Ik heb een voorbeeldje bijgesloten met daarin een docje met 2 macro's die dit voor je doen.
De bovenstaande handelingen worden door de macro Voetnoot uitgevoerd.

Als je klaar bent met reviseren, wil je uiteraard de revisies doorvoeren. Omdat de revisies nu verborgen zijn, schiet dat niet erg op, dus de macro TekstZichtbaar maakt alles weer leesbaar.
De voetnoten blijven ook nog in de tekst staan, maar die kun je wel met een simpele macro verwijderen, of handmatig natuurlijk.

Komt dit in de buurt?

Bijlagen

Heey heey

Ik heb het ff geprobeerd... het is nog niet helemaal wat ik zoek maar het is al een eind in de goede richting! :)

maar..... nu wil ik graag alles wat ik delete weergeven in de voetnoot en uit de tekst laten. Zodat alles wat gedelete wordt of toegevoegd wordt (wat toegevoegd wordt mag wel gewoon in de tekst blijven staan), wordt weergegeven in de voetnoot(mag ook gewoon weergegeven op de pagina, het liefst onderaan het document).

Wat ik tot nu toe heb...

Sub Voetnoot()
Dim sTekst As String

ActiveDocument.TrackRevisions = True
sTekst = Selection.Text
Selection.Font.Hidden = True
Selection.Collapse Direction:=wdCollapseEnd
ActiveDocument.Footnotes.Add Range:=Selection.Range, Text:=sTekst
Selection.MoveLeft Unit:=wdCharacter, Count:=1, Extend:=wdExtend

End Sub

Sub TekstZichtbaar()

Selection.WholeStory
Selection.Font.Hidden = False
Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=1

End Sub

al vast bedankt voor de moeite!

Je kunt ook alle wijzigingen in de voettekst zetten:

Code:
Sub tst()
  With ActiveDocument
    .StoryRanges(wdPrimaryFooterStory) = .StoryRanges(wdCommentsStory)
  End with
End Sub

Laatst bewerkt:
heey

bedankt voor je reactie! maar hij werkt volgens mij niet helemaal zoals het hoort... maar ik kan het ook mis hebben hoor...

als ik de macro run geeft ie een fout aan (complimeer fout- ongeldige of niet-gekwalifiseerde verwijzing)

hij geeft aan dat hier de fout zit

With ActiveDocument.StoryRanges(wdPrimaryFooterStory) = --> .StoryRanges<-- (wdCommentsStory)

heey heey

ik heb deze macro's gekregen van OctaFish... nog bedankt daarvoor!
maar kan ik de regel --> sTekst = Selection.Text niet vervangen voor iets als:
sTekst = deleted text or/and addet text???
of zeg ik nu iets doms?

(srry ik heb er echt niet zoveel verstand van)

Sub Voetnoot()
Dim sTekst As String

sTekst = Selection.Text
ActiveDocument.Footnotes.Add Range:=Selection.Range, Text:=sTekst
Selection.MoveLeft Unit:=wdCharacter, Count:=1, Extend:=wdExtend

End Sub

Sub TekstZichtbaar()

Selection.WholeStory
Selection.Font.Hidden = False
Selection.MoveRight Unit:=wdCharacter, Count:=1

End Sub

heey heey ik nog een keer...

ik ben zelf al een best eind gekomen ik moet nu eigenlijk alleen nog 1 dingetje weten...

kan ik deze volgende regel misschien als volgt aanpassen?

sTekst = Selection.Tekst (orginele regel)

kan ik deze veranderen in het volgende???

sTekst =........(toegevoegde en/of verwijderde tekst)

weet iemand of ik de regel op een of andere manier kan schrijven dat deze de functie omschrijft die ik hierboven noem?

Hé Martijn,

De variabele sTekst kun je uiteraard vervangen met wat je wilt; ik heb 'm in het voorbeeld gebruikt om geselecteerde tekst te kunnen knippen en plakken.
Als ik het goed begrijp, wil je een variabel gebruiken om tekst toe te voegen tijdens het redigeren, en verwijderde tekst?
Het eerste zou je bijvoorbeeld kunnen doen door de in te typen tekst in een inputbox te zetten, en die vervolgens met Selection.TypeText in je document te plaatsen.
Verwijderde tekst is vermoed ik wat lastiger, omdat je niet specifiek iets in een variabele kunt zetten wat niet in een selectie zit. Je zou dan met Zoeken misschien iets kunnen doen; je kunt dan zoeken op doorgehaalde tekst, die je dan vervolgens toewijst aan een variabele. Met een testmacrootje heb je dan snel de gewenste code, die je dan vervolgens aan je variabele kunt toewijzen.
Kun je weer wat verder?

Michel

Haha gelukt met toevoegen van de tekst

gelukt met toevoegen van de tekst!!! :D
De code heb ik nu als volgt:

Sub toevoegtekst()
Dim sTekst As String

sTekst = InputBox("Type de toe te voegen tekst", "toe te voegen tekst")
ActiveDocument.Footnotes.Add Range:=Selection.Range, text:=sTekst
Selection.TypeText sTekst

End Sub

als ik nu iets wil veranderen ik de tekst dan ga ik met de cursor op de gewenste plek staan en run ik de macro en voer ik de tekst in, deze komt dan op de gewentse plek te staan en in de voettekst!
Dit deel is al gelukt bedankt voor de hulp daarbij!

Nu wil ik eigelijk iets soortgelijks met de verwijderde tekst doen.
nu heeft Michel het hierboven wel ongeveer uitgelegd maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet doen...
kunnen jullie mij misschien nog een keer helpen?

b.v.d.

martijn

weet iemand dit misschien?
ik heb wel geprobeer om bijvoorbeeld doorgehaalde tekst te zoeken en zo maar ik krijg het helaas niet voor elkaar...

echt helemaal niemand?? of moet ik miss deze vraag in een andere categorie vragen (VBA)???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan