Wil bepaalde gebruikers in bepaalde map enkel laten lezen/schrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Ik zou graag de administrator groep 'Full control' geven op mijn map LINUX-SHARE.
Daarnaast mag ook de user Joris enkel lezen in diezelfde map, en mag Corneel erin lezen EN schrijven.

Hoe doe ik dit het best?

Ubuntu, met de CLI uiteraard. Bedankt!

Verschillende gebruikersgroepen maken, voor iedere user een unieke groep, en dan elke groep andere rechten geven voor die map.

Oké, na veel zoeken heb ik dit momenteel:
mkdir LINUX-SHARE
adduser Joris
adduser Corneel
groupadd lezers

nu gebruiker joris in group lezers steken
gpasswd -a Joris lezers

nu verander ik de group lezers naar de directory LINUX-SHARE, zodat ik dan rechten kan geven in die specifieke directory
chgrp lezers /home/LINUX-SHARE

nu de rechten veranderen in deze directory. 7 is voor de owner van de map (dus administrators, die moeten read/write/execute kunnen). 4 is voor de group, readrechten voor de group lezers dus. 6 is voor de world, de andere gebruikers dan admins/lezers dus (read/write) (dit is voor gebruiker Corneel)
chmod 746 LINUX-SHARE

is dit ongeveer correct?

Ja zo klopt het wel ongeveer. Probeer het anders eerst even met een "Test" map om het uit te proberen, en beslis daarna of het goed werkt.

Ja zo klopt het wel ongeveer. Probeer het anders eerst even met een "Test" map om het uit te proberen, en beslis daarna of het goed werkt.
Hmm, wanneer ik als Administrator probeer in de LINUX-SHARE directory te gaan, geeft hij Permission denied.
Zelfde verhaal met een gewone gebruiker, Corneel.

Ik heb de bovenstaande stappen gedaan als Administrator, niet als Joris of Corneel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan