wil naast mijn SSD een gewone (ouderwetse) harde schijf aansluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob007

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2002
hallo allen!

ik heb na toch nog wat probleempjes met SSD nu een SSD schijf in mijn PC.
omdat ik er (nog steeds) niet zo heel veel van af weet heb toch weer een vraagje.
ik heb nu een nieuwe CD/DVD lezer/schrijver in *met SATA kabeltje*
die SSD ook met *SATA kabeltje* maar nu zijn mijn sata aansluitingen op,
waarschijnlijk omdat het een moedboord is waar ze met die techniek zijn begonnen???
nu heb ik alleen nog een rood en zwarte ATA kabel aansluiting op mijn moederbord,
en wil mijn oude harde schijf er ook weer bij aansluiten!
En ook die schijf heeft een SATA aansluiting,
hoe kan ik hem er nu nog bij aan sluiten?
EN kan dat wel?

VrGr Rob.:thumb:

Ik begrijp dat je maar 2 sata aansluitingen hebt.

Je hebt verloopstekkertjes van sata naar IDE. Je HD is sata en op je moederbord heb je alleen een IDE aansluiting.
Het zou zo maar kunnen zijn dat ik er nog een heb liggen.

deze dus
IDE-SATA.jpg

maar je moet ook een voedingskabel hebben van je sata HD naar je voeding.

Maak eens een foto van de binnenkant, zodat we kunnen zien welke kabels er in zitten?

IDE-to-SATA-HDD.jpg

Laatst bewerkt:
zo dat was snel zeg!
een foto:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TAWWK3QB.jpg
nu moet ik even bekijken welke optie voor mij van toepassing is,
haal ook even mijn zoon er bij als jullie het niet erg vinden.:o

VrGr Rob.

ik ben even snel naar yorcom geweest de enige/beste optie is een om een oude CD/DVD/ lezer/brander er in terug te zetten met een grijze bandkabel/ATA kabel:rolleyes:
en dan hou ik de SATA kabel voor die harde schijf weer over!
de opties waar jullie mee aan kwamen (werd gezegd!) daar word het er dan niet sneller op.(dit zou dan het beste dan zijn) zeggen zu:o
.
:(ook wat want had die CD/DVD lezer/schrijver net daar bij yorcom gekocht,
maar goed die raak ik met gemak wel weer ergens anders aan/in kwijt!
.
dank jullie allemaal voor jullie opties!
fijn dat jullie allemaal toch met een oplossing kommen,
waardeer dit echt!!!

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
Niet sneller...? Die IDE is toch al traag... dus die USB maakt hem niet trager...
Succes verder...

Dus je hebt de oude cd/dvd rom er weer ingezet via de IDE kabel en je HD zit nu aan de Sata.
Ook een idee waar ik aan zat te denken.
Ware het niet dat ik uiteraard niet wist of je nog een oudere cd/dvd rom had liggen voor IDE.

Wat je ook kan doen is je nieuwe cd/dvdrom terug zetten, dan tweedehands (of nieuw, zo duur is het niet) een behuizing kopen voor je HD. Die maak je dan extern.
En dan heb je alles in je pc op orde (alles sata) en een externe HD via usb.

Wat ook nog leuker is...............dan ga ik wel heel ver, is van je sata HD een NAS maken.
Ik heb nog zo'n ding liggen die ik niet gebruik, je zou hem over kunnen nemen.

Dit is het:
1291622797.jpeg

Hij heeft een laag energieverbruik, dat is een voordeel.

De Synology USB Station 2 is een NAS (Network-attached storage), welke bestanden van een aangesloten USB-opslag via het netwerk beschikbaar maakt. In tegenstelling tot een 'echte' NAS worden de externe harddisks via USB aangesloten en heeft deze NAS geen ruimte voor interne harddisks.

Het is maar een optie hè.

hallo iedereen weer!
ik heb eerder gezegd heb er geen verstand van dus je kunt mij van alles wijs maken.
.
ik heb nu wel inderdaad een oudere CD/DVD brander lezer er in gezet met inderdaad de oude aansluiting!
het werkt denk ik want windows heeft hem gezien en heb voor de test alleen even een muziek CD mee beluisterd.
heerlijk als iets werkt!:thumb:
.
is nu wel mijn vraag hoe gaat de nieuwe en de oude schijf werken?
op de SSD staat een andere windows 7 dan op de oude schijf,
wat gaat dit doen?
ik kan het nu zo aansluiten maar durf het nu nog niet 1 2 3 te doen.
ook mijn zoon kan mij nu niet helpen want hij is er nu niet dus wacht ook even op hem.
(hij kan en weet veeeellll meer dan ik met dit spul)
.
kunnen jullie iets vertellen/voorspellen?

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
je moet er gewoon voor zorgen dat er van de Windows op de SSD opgestart moet worden. Opstartvolgorde kan je wijzigen in de BIOS/UEFI.

op de SSD staat een andere windows 7 dan op de oude schijf,

Eh......welke was de originele?

Want Windows kan NIET zomaar van de ene pc in de andere pc worden gezet, omdat windows nogal aan de hardware hangt.
Een Linux HD (of SSD) daar en tegen kan je gewoon vanuit een pc in een andere zetten en dan werkt het gelijk (normaal gesproken)

Dus de SSD, is dat de originele dan is er niets aan de hand en kan je die gewoon in je pc zetten. Is het een hele andere Windows, dan zul je daar problemen mee krijgen. En dan is het uiteraard verstandig om opnieuw te installeren. De SSD maakt je pc wel lekker snel, dus die oude HD zou ik gaan gebruiken als externe HD voor backup of zo.

kijk en daarom wachtte ik ook even!
bij mij op de zaak had er ook iemand gezegd dat dit niet goed zou kunnen gaan.
op de SSD staat W7 en op de oude schijf staat W7 pliek.

zal ik de oude schijf maar leeg halen dan?
is misschien veiliger.
:thumb:
VrGr Rob.

Maar welke is nu geïnstalleerd op deze pc? Thats the question!

Is dat de pliek of die op de ssd staat?

Ik denk dat je lekker fris en fruitig opnieuw moet gaan beginnen. Dat zou ik doen. En heb je een key dan kan je toch win 7 opnieuw installeren. (waarom pliek? eh, ik heb er ook mee gewerkt hoor, maar dat was omdat ik geen win in huis heb. Alleen linux ;) Maar als je toch een key hebt en een pc waarop het is geïnstalleerd, dan heb je een licentie.)

Hallo!

de gewone Windows staat op de SSD en de pliek op de oude schijf.
En ze zijn alle twee op deze PC ge installeert.(los van elkaar dan)
:thumb:
VrGr Rob.

Oh kijk, dat maakt het weer anders.
Dan kunnen ze gewoon beide in de pc gezet worden.

Ik zou dan wel de SSD nemen, want die maakt de pc lekker snel. (zeker met opstarten en met afsluiten!!)
Dan maak je dus van die andere een aparte schijf voor je documenten en dan of in de pc als dat mogelijk is (met aansluitingen) en anders als externe hd zoals ik al eerder aangaf.

De SSD bevat dus originele Windows want Pliek is niet origineel.

Hallo allemaal(en HALLO Femke;)) weer!
ben al weer een tijdje uit beeld geweest om te vertellen......
ik ben er nog niet toe gekomen en durfde het nog niet te doen(die schijf er bij aan te sluiten)
komt omdat ik toch een beetje bang ben om het te doen(die schijf er bij te zetten)
want wat gaat er geburen???
.
kheb zelfs ook nog stiekum zitten denken om gewoon een hele nieuwe schijf te kopen en er bij in te zetten!
maar ja dan heb ik natuurlijk nog alles wat ik op die andere schijf heb niet meer.
alles omdat ik toch bang ben dat de boel in de soep loopt (tomaten soep heb ik wel trek in MJAMY);)
.
ook was er iemand van DE winkel die had gezegd anders kon ik die schijf ook nog ergens in proppen en er een externe schijf van maken,
een soort kastje waar je hem in kan doen en er dan met USB kan aansluiten (rond de 60€ gloof ik kan dat?)

VrGr Rob.

60 euro is wel erg veel voor een externe harde schijf behuizing. Dat moet veel goedkoper kunnen (denk aan 15-20 euro).

Ik kan overigens geen (aanvullende) vraag ontdekken in je post van vanochtend!?

Rob007, als je de pc + hd bij me langs komt brengen (Den Haag) zet ik hem er gratis voor je in.
Met natuurlijk een controle of alles naar behoren functioneert en aanpassingen als dat niet zo is.

mvgrt

info@sr-pc-hulp.nl

Laatst bewerkt:
Hallo K1pje.
nee klopt daar heb je gelijk in,
ik moet eigenlijk gewoon die schijf er bij zetten.
maar eerlijk gezegd draait het nu wel zo goed dat ik het jammer zou vinden als het nu in de spoel zou lopen(zoals eerder geschreven)
maar zal het binnenkort er maar op wagen dan.
nu maak ik er hier een praatje pot van en dat is niet de bedoeling:o (sorry daarvoor!)

hoow ik had het bericht van srpchulp nog niet gezien!
ik zie nu in eenst dat hij ook wat geschreven had.
srpchulp ik schrijf het hier boven al ik zal die schijf er wel bij zetten,
schrijf ik hier nog wel wat er daarna gebeurd is!
wel trouwens hartstikke bedankt voor het aanbod!(erg aardig!)
(groetjes uit Rotterdam trouwens!)

VrGr Rob.

Laatst bewerkt:
60 euro voor een externe behuizing? mijn hemel, is die van goud?
Wat kipje zegt, 10-15 euro dat zijn ze meestal wel.

ok was er iemand van DE winkel die had gezegd anders kon ik die schijf ook nog ergens in proppen en er een externe schijf van maken,
een soort kastje waar je hem in kan doen en er dan met USB kan aansluiten (rond de 60€ gloof ik kan dat?)

ik geloof dat ik je ook nog een aanbod had gedaan? ergens 21 juni 2014, 17:10. Dan maak je van de hd een soort van NAS.

Als je naar Almere was gekomen had ik je ook kunnen helpen. zie mijn handtekening link. Maar ik snap dat Rotterdam wel ver is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan