wil overstappen naar ubuntu van windows paar vragen

• Onderwerp starter Onderwerp starter gelo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

gelo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 nov 2010
Hallo ik heb op dit moment windows vista maar is al 3x gecrashed en ben de installatie cd kwijt dus ik zou graag willen overstappen op ubuntu nu heb ik een paar vragen

Aangezien windows niet opstart is het mogelijk om ubuntu te installeren via een usb?
Kan ik windows software zoals office installeren op linux ubuntu ?
Kan ik altijd nog vista installeren als ik de cd terug vind?
Hoe zit het met de GUI van ubuntu lijkt het op windows of is het totaal anders?

Het scherm ziet er wat anders uit maar je wendt er snel aan. Windows programma's gaan vaak niet werken onder Linux. Je kunt Wine downloaden, dat is een programma waarmee je een aantal Windows programma's werkend kunt krijgen.

Voor Office wordt OpenOffice.org standaard geinstalleerd onder Ubuntu. Daar kun je alle Word en Excel documenten gewoon mee openen.

Hier vind je wat meer info over Ubuntu: http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu/desktop je ziet daar ook wat screenshots over hoe alles er uit ziet. Je hoeft Ubuntu niet meteen te installeren om te zien hoe alles werkt, als je de CD download en daar van opstart, heb je een complete Ubuntu omgeving waar je alles kunt uitproberen, zonder dat er iets op je PC geinstalleerd wordt.

Bedankt voor je reactie heb je misschien ook een antwoord op de vragen of ik windows vista nog terug kan installeren en of het mogelijk is om ubuntu te installeren via een usb aangezien me pc niet meer opstart

via usb stick installeren is wel mogelijk maar je kan net zo goed iemand een dvdtje laten branden. zoals pstn al aangeefd is het niet bedoeld om spelletjes te spelen en allemaal onzin te gebruiken, alle (nood)zakelijke dingen sla een redelijke tekstverwerker zitten er al in. en inderdaad is via de site die hij aangaf ubuntu te downloaden. en die zul je met een programma als imgburn moeten branden. en vista is later altijd weer te installeren, kan trouwens ook in dualboot. moe je er bij deze installatie wel rekening mee houden dat je nog een partitie overlaat. en dat je als je windows hebt geinstalleert grub weer opnieuw zou moeten bouwen via de ubuntu cd zodat je kunt kiezen tussen ubuntu of windows.

Laatst bewerkt:
Als je weer terug wilt van Ubuntu naar Windows dan kan dat altijd natuurlijk, opstarten van de Windows CD, tijdens de installatie de bestaande partities verwijderen en de installatie CD doet de rest. (Wel een backup maken van al je data, die ben je kwijt, ook als je nu Ubuntu installeert)

Ubuntu kun je vanaf USB en CD installeren. Hier lees je hoe dat werk: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieLiveUSB

edit: beetje dubbel antwoord, ik had de post van royb3 even gemist

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan