Wil Ubuntu naast Windows 7 (dual boot) installeren maar heb al 3 primaire partities

Status
Niet open voor verdere reacties.

n00biedoewaah

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2011
Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuwe computer met één harde schijf van 1 Tb. Nou wil ik graag, naast Windows 7, Ubuntu installeren, en dan graag op een aparte partitie (D:\ denk ik dan; op C:\ staat Windows).

Ik heb de Windows-partitie al verkleind met EASEUS, en nu ziet de schijfindeling er zo uit (ongeveer; plaatje uploaden lukt niet):

Partition File system Capacity Used Unused Status Type
Disk 1 (MBR)
*: NTFS 100,00 MB 28,77 MB 71,23 MB System Primary
C: Boot NTFS 60,00 GB 40,75 GB 19,26 GB Boot Primary
* Unallocated 870,41 GB 0 bytes 870,41 GB None Logical
*: WinPE NTFS 1,00 GB 206,26 MB 818,45 None Primary

Argh, tabelletje is ook al niet goed gelukt. Ik hoop dat het toch een beetje leesbaar is... kan er nu ff niks aan doen.

Zoals je ziet zijn er, naast de Windows-partitie C:, nog twee primaire partities. Een heeft geen naam en een is WinPE. Volgens mij kan ik geen van beide zomaar wissen.

De vraag aan jullie is: kan ik een bewerking loslaten op een van die twee (bijv. logisch maken en bij de unallocated partitie trekken), zodat ik Ubuntu in een nieuwe primaire partitie kan zetten èn een extended partitie kan maken om programma's, bestanden etc. in te zetten? En zo ja, hoe?

Het is de bedoeling dat de boel dual boot wordt, zodat ik kan kiezen of ik Windows of Ubuntu opstart.

Even voor de duidelijkheid: ik weet überhaupt niet of het eigenlijk wel kan zoals ik het wil; ben een volslagen newbie.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Als je een nieuwere bootloader gebruikt is het geen enkel probleem ubuntu op een logical (extended) drive te zetten. Zolang de bootloader maar op een primary partitie staat.

Je moet dit mogelijk wel apart aangeven bij de installatie (gebruik zelf mint, geen ubuntu) maar technisch is het mogelijk.

Hallo wampier, bedankt voor je antwoord.

Eh... een nieuwere bootloader?
Vast een heel stomme vraag, maar is een bootloader een van die twee primaire partities die er nu op staan? En waarvan ik dus niet weet waar ze precies voor dienen en wat ik er wel en niet mee kan doen?
En een nieuwere... deze computer is helemaal nieuw; Windows 7 zat er op plus die twee extra dingen.

Maar als ik het goed begrijp kan ik voor dual booten met Windows/Ubuntu, Ubuntu op een extended partitie zetten?

Dan heb ik nog een vraag: als ik van de 'unallocated' ruimte die ik nu heb, een logische partitie (is dus hetzelfde als extended?) maak, moet dat dan een EXT3 worden voor Ubuntu?
En kan ik dan de rest van die logische partitie dan wel gewoon gebruiken voor mijn programma's en allerlei bestanden - ik bedoel, hebben die niet per se het NTFS-bestandssysteem nodig?

O en als EASEUS voor dit soort dingen niet geschikt is: ik heb inmiddels ook de GParted Live-cd gebrand, dus eventueel zou ik die kunnen gebruiken. Weet alleen niet hoe :confused:

Edit: klopt het dat ik die twee 'geheimzinnige' primaire partities van 100 MB en 1 GB (WinPE) per se met rust moet laten?

Laatst bewerkt:
Partities kun je gewoon editien, verkleinen en aanmaken in windows 7 hoor ;)

Een bootloader is een programma dat zorgt dat er wat gebeurt als de computer de schijf heeft gekozen voor opstarten.

Bijvoorbeeld, je hebt twee harddisks A en B. In de BIOS geeft je op welke harddisk gebruikt moet worden om een bootloader te vinden. Stel "harddisk A"

De BIOS gaat dan naar de eerste sector op harddisk "A" en runned daar de code. Deze code start vervolgens de bootloader. Bij een standaard windows installatie start deze de boot code op de windows partitie zonder iets anders te doen. Bij dual boot moet je de bootloader aanpassen zodat je een keuzescherm krijgt voor de mogelijke opties. Vervolgens start de bootloader het normale opstartproces van de genomen keuze (partitie). De bootloader moet dus begrijpen hoe de verschillende partities benaderd en gestart moeten worden.

De standaard keuze van Linux is Grub(2).

Om verwarring te voorkomen: alle partities op een schijf zijn logical drives. Er is een maximum van 4 primaire partities of 3 primair en de rest is extended. De extended kan weer worden opgedeeld in "logical partitions". Een logische partitie is dus een partitie in het "extended" gedeelte.

Ubuntu werkt het beste op EXT4, denk ik. Daar microsoft weigert om EXT schijven te lezen kun je de rest dus beter formateren als fat32 of NTFS voor de opslag.

Gparted werkt grotendeels hetzelfde als de ingebouwde windows 7 disk management en is de standaard linux disk management tool.

Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld, je hebt twee harddisks A en B. In de BIOS geeft je op welke harddisk gebruikt moet worden om een bootloader te vinden. Stel "harddisk A"

De BIOS gaat dan naar de eerste sector op harddisk "A" en runned daar de code. Deze code start vervolgens de bootloader. Bij een standaard windows installatie start deze de boot code op de windows partitie zonder iets anders te doen. Bij dual boot moet je de bootloader aanpassen zodat je een keuzescherm krijgt voor de mogelijke opties. Vervolgens start de bootloader het normale opstartproces van de genomen keuze (partitie). De bootloader moet dus begrijpen hoe de verschillende partities benaderd en gestart moeten worden.
Moet ik hieruit opmaken dat de bootloader in dezelfde partitie zit als Windows?
En de code in de eerste sector waar je het over hebt, is dat dan die 100 MB die in EASUS gezien wordt als 'primary'?
En kan ik dat WinPE (ook 'primary') nou wel of niet zonder risico converteren naar 'logical'?

Ja sorry, ik zei het al, ik ben een newbie. En als de dood om fouten te maken...

Het gaat erom dat ik nu, als ik EASEUS bekijk, al drie 'primary' partities te zien krijg. En ik heb begrepen dat als je Windows en Ubuntu op dezelfde partitie zet, als de ��n crasht de ander dat ook doet (en dat is natuurlijk niet de bedoeling). Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en kan het geen kwaad om beide op C: te hebben?

Als ik de unallocated ruimte wil formatteren, kan ik alleen maar kiezen uit NTFS, FAT32, EXT2 en EXT3. De optie EXT4 krijg ik dus niet. Ik zal toch GParted moeten gebruiken, denk ik.

Ik hoop dat ik niet te lastig ben met al deze vragen, maar ik snap het gewoon (nog) niet zo. En ik wil wel graag weten waar ik precies mee bezig ben.

Even voor alle duidelijkheid: zo ziet het er nu uit.
Disk 1 (MBR) (dit is de enige harde schijf)
*: NTFS 100 MB System Primary
C: Boot NTFS 60 GB Boot Primary
* Unallocated 870,41 GB None Logical
*: WinPE NTFS 1 GB None Primary

Wat me dus niet lekker zit, is dat er al drie gedeeltes op de harde schijf zitten die 'Primary' genoemd worden. Ik kan wel gaan proberen die eerste en die laatste te converteren naar 'Logical', maar als ik vervolgens niet meer kan opstarten heb ik natuurlijk een probleem.

Laatst bewerkt:
Primary is een aanduiding. Een primary partitie kan geen sub-partities hebben. Zoals ik al aangaf, je kunt 4 primaries hebben OF 3 primaries en een extended. De extended kan WEL verder onderverdeeld worden in nog kleinere stukjes.

Als je niet kan kiezen uit ext4 kun je altijd upgraden vanuit linux zelf, of linux laten formatteren bij het installeren. De partitie kun je dus ook ongeformatteerd laten.

De eerste sectoren van een HD bevatten het Master Boot Record (MBR) en is van geen enkele partitie. Zie het als een spelletje pictionary waar je een ladekast moet tekenen. De MBR verteld hoe het tekenveld eruit ziet (hoe groot), waar elke lade komt, wat er grofweg in een lade zit (opschrift) en welke lade er vervolgens open getrokken moet worden zodat je ook ergens bij kunt. Standaard passen er maximaal 4 laden (primaries) in je kast.

Nu kwam er later iemand op het idee: "wat als we nu 1 lade verder opdelen met verdeelvakjes?". "goed idee, maar het MBR gaat niet bijhouden wat er in die la zit". De "extended lade" was geboren. :P .

Als je de "extended lade" opentrekt is deze nog eventueel opgedeeld in subvakken. De informatie hierover wordt echter bijgehouden in de lade zelf. In het MBR blijft er slechts genoeg ruimte voor 4 laden. Dit is allemaal over de afgelopen 40+ jaar ontstaan en klinkt vast enorm primitief, maar ik denk niet dat iemand het nog gaat veranderen. Als de MBR van je schijf wordt gewist is de schijf voor de bios en de rest van je apparatuur dus gewoon leeg en ongeformateerd. Vroeger als de MBR kapot ging kon je je schijf dus ook in de prullenbak gooien. Tegenwoordig zijn er wat backup mogelijkheden ingebakken en kunnen sommige programmas een nieuwe MBR voor je maken gebaseerd op de indeling op de schijf, mocht de MBR corrupt raken.

enfin je kunt dus een primary partitie niet eenvoudig naar extended veranderen. Het is een vakje in extended OF een primary lade. In jouw geval maak je dus het beste een extended aan, met 2 of 3 subvakjes.

Dank!

Even voor alle duidelijkheid: Ubuntu gaat dan dus op de extended drive en daarmee wordt de computer ook dual boot?

En, wat ik toch nog steeds graag wil weten: ik kan dus NIET dat eerste of dat laatste ding gewoon vernietigen (zodat ik naar believen een extra primaire partitie kan aanmaken, waarop ik dan eventueel Ubuntu of een ander OS zou kunnen installeren) zonder problemen?
Niet dat ik dat per se van plan ben, maar ik wil het gewoon graag weten. Kan het of kan het niet... mocht ik om wat voor reden dan ook ooit behoefte hebben aan toch nog een extra primaire partitie.

Natuurlijk kan het. Je bent dan wel alles kwijt op de partitie.

Je mist nog een punt. Door ubuntu te installeren wordt je systeem NIET automatisch dual boot. Ubuntu geeft bij het installeren echter de keuze om je systeem dual boot te maken. de installatie CD doet dan vervolgens de rest. Zolang je een recente versie van ubuntu gebruikt zou het nagenoeg automatisch moeten gaan.

Natuurlijk kan het. Je bent dan wel alles kwijt op de partitie.
Ja en dat was juist de vraag: kan dat kwaad of niet...

Door ubuntu te installeren wordt je systeem NIET automatisch dual boot. Ubuntu geeft bij het installeren echter de keuze om je systeem dual boot te maken. de installatie CD doet dan vervolgens de rest. Zolang je een recente versie van ubuntu gebruikt zou het nagenoeg automatisch moeten gaan.
En zet ie hem bij de keuze voor dual boot bij Windows op de partitie, zodat ik toch het risico loop bij een crash van Windows, dat ubuntu ook crasht? Dat is wat ik graag wou weten.
Of moet ik dan aangeven dat ubuntu op het extended gedeelte moet worden geïnstalleerd?

Kan beide, maar bij voorkeur zet je ubuntu op een eigen partitie. Het is best flexibel.

Als je een partitie verwijderd kan dat geen kwaad. Echter kan het moeilijk zijn de data te betrekken bij een andere partitie. Stel je hebt partitie #1,#2,#3 . Als je partitie #2 verwijderd komt die ruimte vrij. Echter kun je die ruimte, zonder speciale tools, niet gebruiken voor partitie #3. Wel voor partitie #1.

Ja, dat wist ik.
Maar ik snap nog steeds niet helemaal wat ik nou wel en niet kan uithalen met die harddisk... ik zal proberen de vraag wat concreter te maken.

Dit is dus de situatie:
Disk 1 (MBR)
(#1) *: (...) NTFS 100 MB System Primary
(#2) C: Boot NTFS 60 GB Boot Primary
(#3) * Unallocated 870,41 GB None Logical
(#4) *: WinPE NTFS 1 GB None Primary

Ik ga er nog steeds van uit dat de data op #1 en #4 onmisbaar zijn. (klopt dat?)
Wat ik graag wil weten is: moeten die dan ook per se allebei in hun eigen primaire partitie staan, en zo ja waarom?

Ik heb de Recovery Disc, met Windows 7 erop, gekregen bij mijn computer. Als die 'bootable' is, kan ik misschien toch #1 of #4 vernietigen.
Die recovery stond trouwens ook al op de D:\ partitie, die ik dus al weggehaald had. (Volgens de computerboer was dat geen enkel probleem omdat ik dus die DVD ook al erbij had.)

In de BIOS staat het volgende:

Boot Configuration

Boot Operation Priorities

Boot Option #1 [USB KEY]
Boot Option #2 [USB Floppy]
Boot Option #3 [CD/DVD]
Boot Option #4 [Hard Disk]
Boot Option #5 [UEFI] ---> geen idee wat dat is...
Boot Option #6 [USB CD/DVD]
Boot Option #7 [USB Hard Disk]
Boot Option #8 [Network]

Uit het bovenstaande leid ik af dat de computer sowieso, altijd, eerst gaat kijken of er een CD/DVD in de drive zit en dan van daaruit gaat opstarten. (Klopt dat?)
Dat zou betekenen dat ik, mocht nou ooit echt alles in de soep draaien, alleen maar de Recovery Disc in de la hoef te stoppen om de boel weer draaiende te krijgen. Als die DVD tenminste bootable is. En dat weet ik dan weer niet 100% zeker... kan ik dat op de één of andere manier checken?

Dat zijn weer een aantal vragen :) Ik neem aan dat partitie 4 erop staat als backup optie. Mogelijk is het niet nodig met de DVD's, mogelijk wel. Dat lijkt me toch een vraag voor de makers van je PC.

De boot volgorde kun je altijd aanpassen. De meeste mensen hebben standaard "hard disk" als eerste optie, omdat de computer dan sneller opstart.

Ik zelf heb hard disk ook als eerste optie. Mocht ik ooit willen booten van CD/DVD verander ik de volgorde wel weer. (overigens ondersteund mijn moedebord "eenmalige andere boot" optie die ik dus in kan drukken als ik ooit van iets anders wil booten) UEFI is wat vroeger "BIOS" was. Als er dus een boot optie op je moederbord is gebakken kun je daarmee starten.

Ik neem aan dat partitie 4 erop staat als backup optie. Mogelijk is het niet nodig met de DVD's, mogelijk wel. Dat lijkt me toch een vraag voor de makers van je PC.
Ah, ok. Dan weet ik waar ik moet zijn.

In ieder geval hartstikke bedankt voor alle info! :thumb:
Je hebt me een heel stuk verder geholpen.
Ik zal dit draadje afsluiten en je niet meer lastigvallen :)

Groet!

Edit: ik heb de schijf er even ingestopt om te kijken; er staan o.a. de bestandjes autorun, bootmgr en bootmgr.efi op; en een map 'boot' met daarin de mappen 'en-us' en 'fonts', en ook:
- bcd
- boot.sdi
- bootfix.bin
- bootsect
- etfsboot
- memtest.efi
- memtest

Ik denk dat het dus wel goed komt!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug