• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wildcard in sumproduct

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dashel

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2007
Hallo beste mensen,

is het mogelijk om een wildcard te gebruiken in sumproduct?
Ik heb onderstaande code maar die geeft als waarde 0 aan.
Code:
=IF($A3="","",SUMPRODUCT(((Hoofdscherm!$G$2:$G$60000)='Vul je mening in'!$A3)*((Hoofdscherm!$F$2:$F$60000)="[COLOR="Red"]*[/COLOR]"&"deling"&"[COLOR="red"]*[/COLOR]")*(Hoofdscherm!$C$2:$C$60000)))

Wat doe ik verkeerd?

Dashel

Hallo Dashel,
Sumproduct aanvaard geen wildcards (*).
Kan omzeilt worden door ISGETAL en VIND.SPEC.
Code:
IF($A3="","",SUMPRODUCT(((Hoofdscherm!$G$2:$G$60000)='Vul je mening in'!$A3)*(ISNUMBER(FIND("deling",(Hoofdscherm!$G$2:$G$60000)))*(Hoofdscherm!$C$2:$C$60000)))
(zonder garantie op syntaxfouten, heb Ned. Versie van Excel.)

Ik zou gaan voor een DBSOM oplossing, al kan dat wel afhangen van de precieze structuur van het bestandje.

Wigi

Hallo Gime,

Ontzettend bedankt voor het mee helpen!
Alleen krijg ik 0 als waarde terug.
En omdat ik een stukje tekst moest vinden heb ik het geprobeerd met ISTEXT alleen krijg ik dan nog een 0 terug.
Ik zal straks het bestandje zippen en meesturen.

@Wigi, hee Wigi ik heb de DSUM geprobeerd maar geraak er niet helemaal uit.
Code:
=DSUM(Hoofdscherm!A:G,Hoofdscherm!F:F,"deling")
is wat ik nu heb, ik begrijp alleen de "field" niet helemaal. Moet ik alle kolommen een label geven?

Best geen hele kolommen gebruiken als Database.

Criteria is de kolomtitel van de kolom waar je wil optellen. Je mag die titel zelf opgeven (tussen " " dan), of met een celverwijzing naar de kolomtitel zelf.

Criteria lijkt me ook niet echt correct, dan moet een verwijzing zijn naar het bereik waar de criteria staan. Normaal gezien worden die ergens afgezonderd uit het zicht geplaatst (als men die niet wil zien), of juist prominent in beeld gezet om te zien wat er in de berekening gedaan wordt. De plaatsing kies je zelf.

Het voorbeeldje over appelen en peren in de helpfiles vind ik zelf heel duidelijk.

Wigi

Dashel,
De omzeiling via ISNUMMER en FIND is inderdaad alleen van toepassing indien het te zoeken resultaat een getal is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan