• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Willekeurige cijfers met exacte aantallen

• Onderwerp starter Onderwerp starter bouva
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bouva

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2019
Voor mijn opleiding moet ik een verkiezing nabootsen in VBA.
De willekeurige stemmen genereer ik met de volgende formule: INT(rnd^28+1)
Er moet 10.516.041 keer gestemt worden in totaal.

De verschillende waardes moeten allemaal een exact aantal keer voorkomen. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Hoe verdeel ik de stemmen per partij (28 partijen) zo makkelijk mogelijk onder de verschillende kandidaten(locaties)?

Bijlagen

Welkom op dit forum.

Je vraag staat nu bijna een dag open zonder enige reactie. De reden daarvoor is hoogstwaarschijnlijk dat niemand (net als ik) begrijpt wat je nu precies wilt.
Je geeft een formule, maar die is in je voorbeeld niet terug te vinden.

Je hebt het over waardes die allemaal een exact aantal keer moet voorkomen: wat bedoel je daar mee?

En ook de volgende vraag "hoe verdeel ik de stemmen per partij": geen idee wat je hier bedoelt

Geef in je voorbeeld aan wat je wilt dat de uitkomst is, dan wordt het misschien duidelijk

Laatst bewerkt:
De formule INT(rnd^28+1) zou willekeurige getallen tussen de 1 en 28 moeten genereren. Elk willekeurig getal staat voor een stem op een partij. Er zijn 28 partijen.
In totaal moet er 10.516.041 stemmen gegenereerd worden.

Het resultaat van de stemmen moet uiteindelijk elke keer dezelfde uitkomst hebben.
De Partijen moeten dus na elke herberekening van het blad hetzelfde aantal stemmen krijgen.

De stemmen moeten binnen de partijen ook verdeeld worden over de verschillende leden per partij.
Voor de leden geld eveneens dat ze na elke herberekening van het blad hetzelfde aantal stemmen krijgen.

helpmij.png
De uitkomst per partij

Dus er moeten willekeurig stemmen gegeneerd worden maar de verdeling moet wel telkens exact hetzelfde zijn.
Dat lijkt me tegenstrijdig.
Overigens als je in vba een willekeurig getal tussen 1 en 28 wilt genereren zou ik het zo doen: Int(Rnd()*28+1)

Ook ik begrijp je na deze uitleg nog niet.

Je wilt iets herberekenen maar deze uitslag moet hetzelfde zijn als voor de herberekening?
Dan hoef je toch niets her te berekenen?

De opdracht vanuit school is om de verkiezing na te bootsen (simuleren), met als eis dat de uitkomst hetzelfde moet zijn als de gegeven uitkomst (de specifieke leden moeten exact hetzelfde aantal zetels krijgen)

Je wilt dus iets random doen maar je weet van te voren wel de uitslag?????

Ik denk dat of de vraag verkeerd gesteld is of dat de vraag verkeerd geïnterpreteerd wordt.
Want dit kan niet (denk ik, misschien dat iemand anders het wel kan, dan hoor ik het graag)

Huiswerkvragen zijn niet toegestaan op Helpmij. Deze gaat op slot.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan