willekeurige freezes pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

cageman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2006
Ik heb sinds korte tijd veel last van willekeurige lijkende crashes. Tijdens het spelen van een spel, gebruiken van software, of gewoon surfen bevriest de pc gewoon en kan ik zelfs de muis niet meer bewegen. Geforceerd herstarten is dan noodzakelijk. Ik merk ook dat de pc een stuk trager is. Ondertussen heb ik al het een en ander geprobeerd:

1. drivers videokaart updaten
2. bios updaten, daarbij kreeg ik de volgende melding bij de eerste keer opnieuw opstarten:

CMOS Checksum Bad
press f1 to setup
press f2 to load default values

Heb toen voor f2 gekozen. Op het internet heb ik hier wel wat over gevonden en een lege CMOS batterij zou de oorzaak kunnen zijn. Volgens mij zou dit niet de "freezes" die ik heb kunnen verklaren. Ik heb al een check gedaan op mijn harde schijf en ook het memory, geen problemen..

Specs:
AMD Phenom II X4 965 processor
Moederbord: 870A-G43 ( MS-7599 )
VGA: ATI Radeon R4650-MD1G
Ram 8 gb
Windows 7 64 bit..

Enig idee waar ik naar moet kijken? Bedankt!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zou ook eens naar de temp kijken tijdens het gamen.

@Modag, dit lijkt mij geen voedingprobleem aangezien dan door de beveiliging de pc geheel uitvalt = zwart scherm en uitgevallen pc. Het lijkt me eerder een probleem van de videokaart.
@cageman, welke videokaart heb je precies?

Ik heb de eerste post even geupdate met extra info. Ik heb de temperatuur met speedfan al in de gaten gehouden maar mijn GPU zit eigenlijk altijd onder de 60. De rest is helemaal cool onder de 40. Ik ga liever niet sleutelen aan mijn hardware door het vervangen van een batterij, brengt ook risico's met zich mee. Daarom bekijk ik eerst even de andere opties.

Bedankt voor de feedback. De foutmelding beschreven in het artikel over ATIKMDAG.sys krijg ik niet. De computer bevriest gewoon en ik kan niets meer totdat ik weer opnieuw opstart. Hoe zou ik kunnen testen of de ram foutief is?

heb ik zelf ook gehad, geen zichtbare foutmelding maar werd wel door atikmdag veroorzaakt. Kwam ik achter via het onderhoudscentrum. kreeg bij toeval melding over niet gemelde fouten, was 16 x atikmdag.

#Groentje1: Oke 1ste ramslot eruit gehaald. nu afwachten.
@PBakker, oke interessant. Wat was voor jou de oplossing? Heb overigens niets gezien in mijn onderhoudscentrum. Eventlog bevat ook geen warning/error logs rond de tijd van crashes..

Laatst bewerkt:
drivers eruit en opnieuw geïnstalleerd vervolgens de tips in de geleverde link uitgevoerd, en sindsdien geen freezes meer heb zelf ati radeon mobile 5470

ik heb nu al een uur zonder problemen gedraaid en express veel zware taken aangezet. Lijkt er dus toch op dat het dat ene ramblok was, gelijk de eerste poging raak. Dan nog wel de vraag.. moet ik een nieuwe CMOS batterij? heb deze pc nu 2 jaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan