• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Willekeurige volgorde zonder herhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cpin
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cpin

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 jul 2015
Voor het opzetten van een proef moet een reeks hokken (totaal 72) in willekeurige volgorde bezoeken.
Echter kan ik in excel enkel de functie vinden om getallen willekeurig weer te geven, alleen komt hierbij herhaling voor.

Ik zoek dus een manier om alle hokken 1 t/m 72 in een willekeurige volgorde te zetten, zonder dat sommige hokken dubbel erin staan en andere ontbreken.
kan iemand mij hier alstublieft mee helpen, google heeft nog niet veel opgeleverd

Je kan het beste even een excel voorbeeldje plaatsen. =ASELECT() of =ASELECTTUSSEN() geven wat willekeurige getallen. Je kan dit combineren met GROOTSTE(), KLEINSTE(), RIJ(), etc

Beste VenA, bedankt voor de snelle reactie, alleen begrijp ik niet hoe ik met de combinaties grootste, kleinste ect een goede reeks kan maken.

Het enige wat ik nu heb staan is =ASELECTTUSSEN(1;72)
Echter krijg ik dus sommige getallen dubbel en sommige geen enkele keer dat wil ik niet.
ik wil gewoon van alle 72 getallen in een willekeurige volgorde.

Gebruik de volgende macro:

Code:
Sub M_snb()
  [A1:A72]="=rand()"
  [B1:B72]=[index(rank(A1:A72,A1:A72),)]
End sub

In kolom B staat nu het door jou gewenste resultaat.

zo doet hij het ook:
Code:
Sub M_snb()
  [A1:A72] = "=rand()"
  [A1:A72] = [index(rank(A1:A72,A1:A72),)]
End Sub

Toch kan het handhaven van de formule handig zijn:

Code:
Sub M_snb()
  [A1:A72] = "=rand()"

For j = 1 To 10
    MsgBox Join([transpose(rank(A1:A72,A1:A72))])
    Application.Calculate
  Next
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan