Win 10 schone installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Voor degenen die zo nu en dan een onhebbelijkheidje ondervinden na de migratie van 7 / 8 naar 10 :

na enkele weken 10 te hebben gedraaid, kwam ik zo nu en dan toch een klein onhebbelijkheidje tegen, niets schokkends maar wel zodanig dat het mij aan het twijfelen bracht over de nauwkeurigheid van de migratie. Zo had ik nu en dan een heel even 'hangend' systeem en is het in de afgelopen maand 2x voorgekomen dat Win 10 de machine opnieuw deed opstarten (zeg maar het alom bekende gebeuren na een BSOD). Dat vind ik dus 2 keer teveel, zeker ook omdat 7 zo stabiel als een huis was. Ik had eerlijk gezegd ook geen zin om naar een aantal spelden in de bekende hooiberg te gaan zoeken om de vage probleempjes op te lossen.

E.e.a. heeft mij dus doen besluiten Win 10 eens kaal te installeren en da's dan ook de reden voor dit topic. Ik kan het een ieder van harte aanbevelen! Geen vage dingetjes meer met de machine, deze is nu net zo stabiel als 'ie onder Win 7 was. Kennelijk is de volautomatisch verlopen migratie toch op enkele kleine puntjes minder solide dan ik eerst dacht.

Is het 'eng' om met een wat oudere machine een schone 10 installatie te doen? Nee! Mijn machine is uit 2013 en (oorspronkelijk voorzien van Windows 7) Windows 10 vond tijdens de schone installatie volledig automatisch alle juiste drivers. Na de installatie bleek er in apparaatbeheer slechts 1 ondergeschikt tooltje niet geïnstalleerd te zijn. Dat bleek een drivertje voor de vliegtuigmodus van mijn machine. Deze heb ik handmatig bij de fabrikant gedownload en geïnstalleerd en vervolgens was apparaatbeheer foutloos.

Ik had vooraf een aantal screendumpjes gemaakt van ALLE installaties binnen apparaatbeheer en deze screendumpjes vergeleken met apparaatbeheer ná de schone Win 10 installatie. 100% identiek, m.a.w. Windows 'vindt' tijdens de installatie ook voor mijn 2 jaar oude machine de juiste drivers.

Ondervind je dus na de migratie van Windows zo nu en dan een klein / vaag onhebbelijkheidje met je machine, dan ik een ieder alleen maar van harte aanbevelen om eens een schone 10 installatie te doen.

Het lijkt erop alsof Win 10 nu net zo stabiel draait als mijn Win 7 voorheen.

Hoe je een schone 10 installatie doet? Da's vrij simpel, ga binnen Windows 10 in het configuratiescherm naar Backup........ en kies daar voor het maken van een systeemherstelschijf. (DVD'tje). Eenmaal gemaakt start je de machine ermee op en de rest wijst zich vanzelf.

Ja, je moet daarna wel al je eigen software opnieuw installeren, da's wel een consequentie van een clean install.

Laatst bewerkt:
Ter aanvulling: een clean install kan ALLEEN gratis als je eerst een upgrade en activering hebt gedaan!!
(Anders moet je een code kopen)

Goed dat je dit nog even benadrukt.
Hoewel het wellicht uit de voorlaatste alinea van mijn bericht zou moeten blijken, kan het idd. geen kwaad om het goed te benadrukken, dit om te voorkomen dat van een Win 7 of 8 installatie een systeemherstelschijf wordt gemaakt.

Laatst bewerkt:
Nog een aanvulling:
Voordat je een schone installatie gaat doen zul je eerst het huidige besturingssysteem moeten upgraden naar Windows 10. Pas daarna kun je denken aan eens schone installatie. Dat gaat zo. Download ProduKey om de sleutel van Windows 10 te kunnen achterhalen.

De bestaande Windows 7 of 8 productcode wordt namelijk omgezet in combinatie met uw hardware id naar een Windows 10 productcode. De productcode wordt op een Microsoft server opgeslagen en het exemplaar van Windows 10 wordt automatisch geactiveerd. Ondanks dat de productcode opgeslagen wordt door Microsoft is het van belang om voor de zekerheid toch zelf de productcode te achterhalen.

Maar om een schone installatie te kunnen realiseren zul je eerst het ISO-bestand moeten downloaden. In de vorige nieuwsbrief is beschreven hoe je dat doet. Lees dat nog even na en volg de instructies. Heb je de nieuwsbrief niet (meer) dan kun je het artikel als pdf hier downloaden. Het feest van een schone installatie kan nu beginnen.

Lees ook het hele artikel in de volgende nieuwsbrief.

Laatst bewerkt:
Cor,

dat je eerst moet upgraden van 7 of 8 naar 10, was de start / essentie van mijn bericht, da's dus een relatief inkoppertje.
De sleutel van Windows heb je niet nodig als je 't doet zoals ik in mijn startbericht beschreef. Op dezelfde machine zal je 'm ook nooit nodig gaan hebben. Er wordt niet om een sleutel / key gevraagd en ná de schone installatie is Windows automatisch geactiveerd (zo blijkt uit het 'scherm' Systeem) Ik vermoed derhalve dat mijn machinespecs door Microsoft tijdens de migratie zijn verzameld en opgeslagen op hun servers zodat een schone installtie van mijn systeem geen enkel probleem oplevert.

Ik vind het derhalve jammer dat je het op deze wijze beschrijft, want het doet in mijn ogen een beetje afbreuk aan hetgeen ik schreef en zoals ik het in mijn startbericht verwoordde gáát het ook exact en da's een heel, heel simpele wijze voor een clean install van 10.

Verder is het niet nodig om een iso te downloaden. De wijze waarop ik het heb gedaan, volstaat -> migratie van 7 naar 10, vervolgens via de backup een opstartschijf maken en daarmee booten.

Na het booten gaat Win 10 online en worden de noodzakelijke bestanden gedownload. Op mijn systeem duurde het geheel ongeveer 20 tot 30 minuten en toen had ik een schone en draaiende Win 10.

Laatst bewerkt:
gast0225,
Ik heb wat moeite met je uitspraak "Er wordt niet om een sleutel / key gevraagd" Deze is namelijk niet juist. Er komt/komen een scherm(en) waar de code ingevuld kan worden maar een clean install na een geslaagde upgrade moet je die vraag overslaan. Hiervoor is linksonder op de pagina een link om dat aan te geven.

Een tweede opmerking
Ja, je moet daarna wel al je eigen software opnieuw installeren, da's wel een consequentie van een clean install. Hierop zou ik willen toevoegen / waarschuwen dat ook ALLE PERSOONLIJKE DATA vooraf veilig gesteld moeten worden op een extHD, stick of card. Met een clean install gaan die op de PC ook verloren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan