Win 7 met herstel schijf op andere partitie installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

letsdoit

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2008
Berichten
63
Na het maken van een herstelschijf en een systeem kopie heb ik met Gparted de 128 GiB schijf ssd in 2 partities verdeeld:
1ste = 20GiB FAT 32 (geen NTFS anders kan Bootmagic er niet op)
2de = 90GIB NTFS (voor windows 7)
(Groottes zijn niet excact)
Daarna Windows XP op 1ste schijf gezet (Met SATA op IDE, anders verschijnt een stopscherm). Vervolgens Bootmagic en Partition Magic er op. (Bootmagic lijkt goed te werken, PM niet vanwege diverse foutmeldingen).
NU wil ik windows 7 op de 2de partitie zetten.
Met installeren via de de herstelschijf en vervolgens de systeem kopie, kan ik geen keuze maken tussen de partities.
Met Gparted partities bekeken. De eerste stond op boot,hidden en iba. De de 2de op hidden.
Ik heb 1ste op hidden gezet en van de tweede hidden verwijderd in de hoop dat bij de installatie de eerste partitie niet zou worden gezien.

Daarna opnieuw geprobeerd om Win 7 via de hersteldisk en de systeem kopie te installeren.
Echter: ik kom wel in een optie om schijven uit te schakelen terecht, waarbij ik er voor kan kiezen om alleen de 128 GiB ssd te gebruiken, maar ik zie geen partities.
Ik vrees dat als ik doorga de hele SSD schijf, incl de 2 partities zal worden geformatteerd.

VRaag: Hoe krijg ik Win 7 veilig op de 2de partitie?
 
Je hebt hier met verschillende dingen te maken: ten eerste boot Windows xp standaard vanaf de mbr, terwijl dat Windows 7 via gpt doet, mocht je een uefi bios hebben.

Waarom wil je nog XP bijinstalleren? Kan je dat niet achteraf virtueel doen?

Kan je niet met Windows XP de SSD formatteren (mijn advies is 30GB voor XP) met NTFS. Later kan je dan Windows 7 erbij installeren. Windows had vroeger een ingebouwde boot manager, die je laat kiezen tussen de verschillende Windows smaken.

Je hebt het over een herstelschijf. Met een herstelschijf kan je weer de oorspronglijke situatie herstellen. Ik vermoedt, dan dan alleen Windows 7 op je computer zal staan.

In feite wil je Windows vanaf DVD schoon installeren...
 
Bedankt voor je suggestie Lutz. Heb echter begrepen dat aan de Windows bootmanager nadelen kleven. Met Boot magic nooit problemen gehad.
Had gehoopt dat door de eerste schijf te verbergen windows 7 op de volgende schijf wordt geplaatst, maar zoals jij ook zegt: ik vrees dat toch alles wordt gewist.
MIjn vraag blijft dus: (hoe) kan ik windows 7 met de herstelschijf/systeemkopie veilig op een andere partitie installeren dan waar windowx XP op staat.
 
Ik heb de bootmanager sinds Windows 2000 gebruikt. Hij heeft altijd netjes gewerkt. Ik vrees dat het concept herstelschijf de boosdoener is. Je wilt laatsteindelijk niet herstellen, maar installeren. Ervoor heb je toch een Windows 7 DVD nodig...
 
De computer leverancier heeft een dvd voor me gebrand.
Dual boot nu gelukt. (niet met Partition Magic: kan ssd niet lezen denk ik. Geeft steeds fout meldingen).
Gebruik nu de Windows boot.
Enige dat een beetje lastig is, is dat telkens van IDE naar AHCI en anders om moet worden geschakeld in de bios. Verder werkt het goed.
Bedankt Lutz.

Verder nog wel wat haken en ogen tegen gekomen. Als alles klaar is hoop ik hier een totaal concept te geven. (kan wel even duren)
 
installeer windows in non gpt (aka mbr) mode, dan geeft het minder problemen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan